Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kinesiska X2:an

Passagerare Oskar OHs avatar
    Medlem
    mar 2018

Kinesiska X2:an

Köpte idag en modell av det X2000 set som skickades iväg till Kina och... Jag har några frågor kring det. Dels undrar jag om någon råkar ha några närbilder från mellanvagnarna? Spelar ingen större roll om de är tagna i Kina eller Sverige, så länge man ser märkningen. Ska försöka måla om två gråa vagnar så de matchar, så att jag faktiskt får ett fullängdståg, och då behövs ju också dekaler.

Men sen undrar jag också, på en video och några av bilderna jag sett från Sverige, när setet kom tillbaka, så har vagnarna någon typ av nummermärkning på dörrarna som återskapats på modellerna. Men på bilder från Kina verkar denna märkning saknas. Kom den upp i samband med att tåget skeppades tillbaka? Om det är fallet, vad fyllde de för funktion, och hur kommer det sig att man inte kopplade vagnarna i den ordning de var numrerade? I videon så går de kopplade, sett från den svenska drivenheten, i ordningen 4, 6, 5, 3, 2. (Nummer 1 var manövervagnen som inte fick följa med just då eftersom dess plats ockuperades av den kinesiska drivenheten.)

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Kinesiska X2:an

Citat Ursprungligen postat av Oskar OH Visa inlägg
    Köpte idag en modell av det X2000 set som skickades iväg till Kina och... Jag har några frågor kring det. Dels undrar jag om någon råkar ha några närbilder från mellanvagnarna? Spelar ingen större roll om de är tagna i Kina eller Sverige, så länge man ser märkningen. Ska försöka måla om två gråa vagnar så de matchar, så att jag faktiskt får ett fullängdståg, och då behövs ju också dekaler.

Men sen undrar jag också, på en video och några av bilderna jag sett från Sverige, när setet kom tillbaka, så har vagnarna någon typ av nummermärkning på dörrarna som återskapats på modellerna. Men på bilder från Kina verkar denna märkning saknas. Kom den upp i samband med att tåget skeppades tillbaka? Om det är fallet, vad fyllde de för funktion, och hur kommer det sig att man inte kopplade vagnarna i den ordning de var numrerade? I videon så går de kopplade, sett från den svenska drivenheten, i ordningen 4, 6, 5, 3, 2. (Nummer 1 var manövervagnen som inte fick följa med just då eftersom dess plats ockuperades av den kinesiska drivenheten.)

Jag kan inte svara på allt, men jag kan ge dig lite svar i alla fall.

När detta tågsätt anlände till Uddevalla och vagnarna satts ned på spåret så körde de iväg med hela tågsättet förutom manövervagnen. Den lämnades kvar och hämtades senare. Detta eftersom man lånat en vanlig svensk drivenhet som skulle bogsera detta tågsätt. Man föredrog att lämna manövervagnen mot drivenheten.

Manövervagnen hämtades sedan kort därefter och visades sedan upp på järnvägsmuseum i Gävle där den visades upp för allmänheten. Vi var många som var nyfikna som tittade på den då.

Inte nummerordning? I Kina kan vi anta att de körde vagnarna i vad de ansåg rätt ordning. I alla fall lär de ha gjort det när de körde med resenärer. Men i Uddevalla kan vi anta att ordningen på enheterna var totalt ointressant. Man kopplade nog bara ihop efter hur de hade lastat av vagnarna från fartyget och inget annat. Och att transporten skulle fungera. Nummerordningen var nog helt ointressant. Därav att de gick "fel" på det vis du beskriver.

Vagnsnummer då. När tåget skickades iväg från Sverige till Kina hade varje enhet fyrsiffriga nummer enligt vanlig SJ-standard. Men 2044 hade ändrats till 2088, då 4 ses som ett oturstal i Kina, ungefär som vi i Europa tycker att 13 är ett oturstal. Vet dock inte om ändringen till 2088 gjordes på svenskt initiativ för att vara artiga, eller om det var ett kinesiskt önskemål. Men när fordonen återvänd till Sverige hade de fått nya längre nummer. Detta var kinesiska nummer som skulle passa in i någon kinesisk nummerserie. I sig inget konstigt alls om de anser det vara enklare att integrera nummerserierna.

Jag minns mycket väl att manövervagnen när den visades upp i Gävle hade ett nytt längre och för oss okänt nummer.

När denna omnumrering skedde i Kina har jag ingen aning om, men det finns det säkert någon som vet.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare Oskar OHs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kinesiska X2:an

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Inte nummerordning? I Kina kan vi anta att de körde vagnarna i vad de ansåg rätt ordning. I alla fall lär de ha gjort det när de körde med resenärer. Men i Uddevalla kan vi anta att ordningen på enheterna var totalt ointressant. Man kopplade nog bara ihop efter hur de hade lastat av vagnarna från fartyget och inget annat. Och att transporten skulle fungera. Nummerordningen var nog helt ointressant. Därav att de gick "fel" på det vis du beskriver.
    Det är lite det jag funderar på, för siffrorna på dörrarna (inte fordonsnumren) borde ju logiskt sett ha fyllt någon typ av funktion. Men vad? Vagnordning vore det logiska. Men om de dök upp när tåget fortfarande var i trafik, varför hade då alla vagnar utom en bara märkning i ena änden? Om de dök upp i samband med transporten till Sverige, varför följde man inte nummerordningen? Det är det jag inte riktigt förstår. Liksom, om man nu tar sig tiden att märka upp alla vagnar med ett specifikt nummer, 1-6, utöver fordonsnumret, då borde man väl följa det? Det borde finnas en anledning till det.

Fast vilken ordning de gick i när de var i Kina har jag också undrat över men inte kunnat hitta någon information om.

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Vagnsnummer då. När tåget skickades iväg från Sverige till Kina hade varje enhet fyrsiffriga nummer enligt vanlig SJ-standard. Men 2044 hade ändrats till 2088, då 4 ses som ett oturstal i Kina, ungefär som vi i Europa tycker att 13 är ett oturstal. Vet dock inte om ändringen till 2088 gjordes på svenskt initiativ för att vara artiga, eller om det var ett kinesiskt önskemål. Men när fordonen återvänd till Sverige hade de fått nya längre nummer. Detta var kinesiska nummer som skulle passa in i någon kinesisk nummerserie. I sig inget konstigt alls om de anser det vara enklare att integrera nummerserierna.

Jag minns mycket väl att manövervagnen när den visades upp i Gävle hade ett nytt längre och för oss okänt nummer.

När denna omnumrering skedde i Kina har jag ingen aning om, men det finns det säkert någon som vet.
    Drivningen har ju än idag nummer 2088, vilket jag tycker är kul. Den hade även kvar den udda CX2 märkningen sist jag såg den.

Men, ja, vagnarna fick sexsiffriga nummer. 110986 för manövervagnen och 110987-110991 för mellanvagnarna. Men att de hade fyrsiffriga nummer när de lämnade Sverige var nytt för mig.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •