Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Kinesiska X2:an

Passagerare Oskar OHs avatar
    Medlem
    mar 2018

Kinesiska X2:an

Köpte idag en modell av det X2000 set som skickades iväg till Kina och... Jag har några frågor kring det. Dels undrar jag om någon råkar ha några närbilder från mellanvagnarna? Spelar ingen större roll om de är tagna i Kina eller Sverige, så länge man ser märkningen. Ska försöka måla om två gråa vagnar så de matchar, så att jag faktiskt får ett fullängdståg, och då behövs ju också dekaler.

Men sen undrar jag också, på en video och några av bilderna jag sett från Sverige, när setet kom tillbaka, så har vagnarna någon typ av nummermärkning på dörrarna som återskapats på modellerna. Men på bilder från Kina verkar denna märkning saknas. Kom den upp i samband med att tåget skeppades tillbaka? Om det är fallet, vad fyllde de för funktion, och hur kommer det sig att man inte kopplade vagnarna i den ordning de var numrerade? I videon så går de kopplade, sett från den svenska drivenheten, i ordningen 4, 6, 5, 3, 2. (Nummer 1 var manövervagnen som inte fick följa med just då eftersom dess plats ockuperades av den kinesiska drivenheten.)

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Kinesiska X2:an

Citat Ursprungligen postat av Oskar OH Visa inlägg
    Köpte idag en modell av det X2000 set som skickades iväg till Kina och... Jag har några frågor kring det. Dels undrar jag om någon råkar ha några närbilder från mellanvagnarna? Spelar ingen större roll om de är tagna i Kina eller Sverige, så länge man ser märkningen. Ska försöka måla om två gråa vagnar så de matchar, så att jag faktiskt får ett fullängdståg, och då behövs ju också dekaler.

Men sen undrar jag också, på en video och några av bilderna jag sett från Sverige, när setet kom tillbaka, så har vagnarna någon typ av nummermärkning på dörrarna som återskapats på modellerna. Men på bilder från Kina verkar denna märkning saknas. Kom den upp i samband med att tåget skeppades tillbaka? Om det är fallet, vad fyllde de för funktion, och hur kommer det sig att man inte kopplade vagnarna i den ordning de var numrerade? I videon så går de kopplade, sett från den svenska drivenheten, i ordningen 4, 6, 5, 3, 2. (Nummer 1 var manövervagnen som inte fick följa med just då eftersom dess plats ockuperades av den kinesiska drivenheten.)

Jag kan inte svara på allt, men jag kan ge dig lite svar i alla fall.

När detta tågsätt anlände till Uddevalla och vagnarna satts ned på spåret så körde de iväg med hela tågsättet förutom manövervagnen. Den lämnades kvar och hämtades senare. Detta eftersom man lånat en vanlig svensk drivenhet som skulle bogsera detta tågsätt. Man föredrog att lämna manövervagnen mot drivenheten.

Manövervagnen hämtades sedan kort därefter och visades sedan upp på järnvägsmuseum i Gävle där den visades upp för allmänheten. Vi var många som var nyfikna som tittade på den då.

Inte nummerordning? I Kina kan vi anta att de körde vagnarna i vad de ansåg rätt ordning. I alla fall lär de ha gjort det när de körde med resenärer. Men i Uddevalla kan vi anta att ordningen på enheterna var totalt ointressant. Man kopplade nog bara ihop efter hur de hade lastat av vagnarna från fartyget och inget annat. Och att transporten skulle fungera. Nummerordningen var nog helt ointressant. Därav att de gick "fel" på det vis du beskriver.

Vagnsnummer då. När tåget skickades iväg från Sverige till Kina hade varje enhet fyrsiffriga nummer enligt vanlig SJ-standard. Men 2044 hade ändrats till 2088, då 4 ses som ett oturstal i Kina, ungefär som vi i Europa tycker att 13 är ett oturstal. Vet dock inte om ändringen till 2088 gjordes på svenskt initiativ för att vara artiga, eller om det var ett kinesiskt önskemål. Men när fordonen återvänd till Sverige hade de fått nya längre nummer. Detta var kinesiska nummer som skulle passa in i någon kinesisk nummerserie. I sig inget konstigt alls om de anser det vara enklare att integrera nummerserierna.

Jag minns mycket väl att manövervagnen när den visades upp i Gävle hade ett nytt längre och för oss okänt nummer.

När denna omnumrering skedde i Kina har jag ingen aning om, men det finns det säkert någon som vet.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Inte nummerordning? I Kina kan vi anta att de körde vagnarna i vad de ansåg rätt ordning. I alla fall lär de ha gjort det när de körde med resenärer. Men i Uddevalla kan vi anta att ordningen på enheterna var totalt ointressant. Man kopplade nog bara ihop efter hur de hade lastat av vagnarna från fartyget och inget annat. Och att transporten skulle fungera. Nummerordningen var nog helt ointressant. Därav att de gick "fel" på det vis du beskriver.
    Det är lite det jag funderar på, för siffrorna på dörrarna (inte fordonsnumren) borde ju logiskt sett ha fyllt någon typ av funktion. Men vad? Vagnordning vore det logiska. Men om de dök upp när tåget fortfarande var i trafik, varför hade då alla vagnar utom en bara märkning i ena änden? Om de dök upp i samband med transporten till Sverige, varför följde man inte nummerordningen? Det är det jag inte riktigt förstår. Liksom, om man nu tar sig tiden att märka upp alla vagnar med ett specifikt nummer, 1-6, utöver fordonsnumret, då borde man väl följa det? Det borde finnas en anledning till det.

Fast vilken ordning de gick i när de var i Kina har jag också undrat över men inte kunnat hitta någon information om.

Vagnsnummer då. När tåget skickades iväg från Sverige till Kina hade varje enhet fyrsiffriga nummer enligt vanlig SJ-standard. Men 2044 hade ändrats till 2088, då 4 ses som ett oturstal i Kina, ungefär som vi i Europa tycker att 13 är ett oturstal. Vet dock inte om ändringen till 2088 gjordes på svenskt initiativ för att vara artiga, eller om det var ett kinesiskt önskemål. Men när fordonen återvänd till Sverige hade de fått nya längre nummer. Detta var kinesiska nummer som skulle passa in i någon kinesisk nummerserie. I sig inget konstigt alls om de anser det vara enklare att integrera nummerserierna.

Jag minns mycket väl att manövervagnen när den visades upp i Gävle hade ett nytt längre och för oss okänt nummer.

När denna omnumrering skedde i Kina har jag ingen aning om, men det finns det säkert någon som vet.
    Drivningen har ju än idag nummer 2088, vilket jag tycker är kul. Den hade även kvar den udda CX2 märkningen sist jag såg den.

Men, ja, vagnarna fick sexsiffriga nummer. 110986 för manövervagnen och 110987-110991 för mellanvagnarna. Men att de hade fyrsiffriga nummer när de lämnade Sverige var nytt för mig.

Medlem
    mar 2018

110986 för manövervagnen och 110987-110991 för mellanvagnarna. Men att de hade fyrsiffriga nummer när de lämnade Sverige var nytt för mig.
    Ber om ursäkt för att jag gräver upp denna tråd igen, men nu har jag äntligen kommit igång med det här projektet, och jag har kontaktat Byggsvenskt angående dekalerna jag behöver. Jag har också hittat bilder från Kina där dörrmärkningen syns. Men, jag har nu ett problem. Det är vagnarna 110987 och 110988 som saknas från Jeco's set. Dessa är alltså, med tanke på att övriga vagnar är märkte 1-4 på dörrarna, vagn 5 och 6 i tåget. Men vilken var vilken?

Enligt Jeco såg märkningen ut såhär:
    CUBX2FK 110986 var märkt 1
    CUB2FK 110990 var märkt 2
    CUB2FK 110989 var märkt 3
    CUBS2FK 110991 var märkt 4

De var alltså inte märkta i ordning baserat på fordonsnumret. Tyvärr har jag inte hittat några bilder på "vagn 5" och "vagn 6" som visar fordonsnumret. Därför undrar jag om någon här på forumet har koll på det? Någon kanske har bilder på dem? Jag skulle ju självklart kunna strunta i den detaljen och bara gissa, men jag vill att det ska bli rätt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

CUB2FK 110988 var märkt 5
    CUB2FK 110987 var märkt 6

BJ

Du växlade lite i tecken i litterat. Det händer mig mer än sällan! Men det står rätt på modellen.
    Skall vara:
    CUB2XFK 110986 var märkt 1

Skall vara:
    CUB2SFK 110991 var märkt 4

Senast redigerat av Bosse den 2021-11-10 klockan 15:28:10.

Medlem
    sep 2017

Ber om ursäkt för att jag gräver upp denna tråd igen, men nu har jag äntligen kommit igång med det här projektet, och jag har kontaktat Byggsvenskt angående dekalerna jag behöver. Jag har också hittat bilder från Kina där dörrmärkningen syns. Men, jag har nu ett problem. Det är vagnarna 110987 och 110988 som saknas från Jeco's set. Dessa är alltså, med tanke på att övriga vagnar är märkte 1-4 på dörrarna, vagn 5 och 6 i tåget. Men vilken var vilken?

Enligt Jeco såg märkningen ut såhär:
    CUB2FK 110990 var märkt 2
    CUB2FK 110989 var märkt 3

De var alltså inte märkta i ordning baserat på fordonsnumret. Tyvärr har jag inte hittat några bilder på "vagn 5" och "vagn 6" som visar fordonsnumret. Därför undrar jag om någon här på forumet har koll på det? Någon kanske har bilder på dem? Jag skulle ju självklart kunna strunta i den detaljen och bara gissa, men jag vill att det ska bli rätt.

Märkliga littera egentligen. Det är en sak om de i Kina sätter ut littera som bygger på deras egna littera på övriga forsonstyper där. Men i det här fallet är det baserat på SJ-littera och sedan bara lite ändrat.

C står för Kina är rätt välkänt. Så drivenheten X2 heter där CX2. Då kan man tycka att UA2, UB2, UB2X och UBS2 borde bli CUA2, CUB2, CUB2X och CUBS2. Men tydligen blev det inte så enkelt. CUBX2FK verkar vara UB2X. Man har vänt på X och på 2 av någon anledning. C är logiskt, men vad står FK för? K i SJ-littera betyder att fordonet är avsett att rulla i Danmark. Men i det här fallet kan det ju knappast ha med varken Danmark eller Öresundsbron att göra.

Kan kan bara hitta en logisk slutsats om dessa lite kryptiska littera. Utgångspunkten är SJ-littera med modifierat med C framför för Kina. Men det andra konstiga som t ex FK kan vara något som kineserna kanske krävde? Så att det är betydelser som inte alls liknar vad litt F eller litt K betyder i Sverige? Så att denna littera helt enkelt är en lite "rörig" mix av svensk och kinesisk littera, vilket kan förklara rörigheten?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Jag tror inte C står för China. Typbeteckningar på C står i Kina för snabba EMU. Hittar tyvärr ingen lista. Tittar man på typbeteckningarna för CRH och andra höghastighetståg så ser likheter med X2:ans typbeteckningar.

Senast redigerat av Kippu den 2021-11-10 klockan 17:48:52.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Märkliga littera egentligen. Det är en sak om de i Kina sätter ut littera som bygger på deras egna littera på övriga forsonstyper där. Men i det här fallet är det baserat på SJ-littera och sedan bara lite ändrat.

C står för Kina är rätt välkänt. Så drivenheten X2 heter där CX2. Då kan man tycka att UA2, UB2, UB2X och UBS2 borde bli CUA2, CUB2, CUB2X och CUBS2. Men tydligen blev det inte så enkelt. CUBX2FK verkar vara UB2X. Man har vänt på X och på 2 av någon anledning. C är logiskt, men vad står FK för? K i SJ-littera betyder att fordonet är avsett att rulla i Danmark. Men i det här fallet kan det ju knappast ha med varken Danmark eller Öresundsbron att göra.

Kan kan bara hitta en logisk slutsats om dessa lite kryptiska littera. Utgångspunkten är SJ-littera med modifierat med C framför för Kina. Men det andra konstiga som t ex FK kan vara något som kineserna kanske krävde? Så att det är betydelser som inte alls liknar vad litt F eller litt K betyder i Sverige? Så att denna littera helt enkelt är en lite "rörig" mix av svensk och kinesisk littera, vilket kan förklara rörigheten?
    Det fanns under en period mellanvagnar till svenska X2 som hette t ex UB2FK.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tror att du rör till det på grund av felskrivning.

Så här är det:
    CUBX2FK 110986 var märkt 1 (felskrivet)
    Skall vara:

CUBS2FK 110991 var märkt 4 är rätt på vagnen.

Senast redigerat av Bosse den 2021-11-10 klockan 19:07:15.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bosse Visa inlägg

BJ

Du växlade lite i tecken i litterat. Det händer mig mer än sällan! Men det står rätt på modellen.
    Skall vara:

Skall vara:
    Fel Av mig.

Skall vara:

CUBS2FK 110991 var märkt 4 är rätt på vagnen

Medlem
    sep 2017

Fel Av mig.

Skall vara:

CUBS2FK 110991 var märkt 4 är rätt på vagnen
    Tror att du rör till det på grund av felskrivning.

Så här är det:
    CUBX2FK 110986 var märkt 1 (felskrivet)
    Skall vara:

CUBS2FK 110991 var märkt 4 är rätt på vagnen.
    Då har vi rett ut att CUBX2FK egentligen hette CUB2XFK, så det var i alla fall inte felvänt mellan 2 och X på manövervagnen.

Även C har vi rett ut. Kinesisk littera för snabbare elmotorvagnståg. Också logiskt att detta sattes ut. Det är intressant att kineserna ändå accepterade så pass svensk littera som tåget ändå hade.

Då återstår FK. Vad stod det för? K är ju SJ:s traditionella littera för att fordonet ska rulla i Danmark. Idag håller visst detta på att falla ur, men då tåget skickades till Kina var litt K i allra högsta grad ännu levande. Men både Danmark och Öresundsbron är ointressant när det gäller det här Kinatåget. Så kan FK ha stått för något kinesiskt?

Никлас Быгдестам

Medlem
    nov 2017

Då har vi rett ut att CUBX2FK egentligen hette CUB2XFK, så det var i alla fall inte felvänt mellan 2 och X på manövervagnen.

Även C har vi rett ut. Kinesisk littera för snabbare elmotorvagnståg. Också logiskt att detta sattes ut. Det är intressant att kineserna ändå accepterade så pass svensk littera som tåget ändå hade.

Då återstår FK. Vad stod det för? K är ju SJ:s traditionella littera för att fordonet ska rulla i Danmark. Idag håller visst detta på att falla ur, men då tåget skickades till Kina var litt K i allra högsta grad ännu levande. Men både Danmark och Öresundsbron är ointressant när det gäller det här Kinatåget. Så kan FK ha stått för något kinesiskt?
    Som jag skrev tidigare var "FK" inget underlittera som bara fanns på Kinavagnarna utan även på SJ-fordon, t ex just UB2FK.

Medlem
    mar 2018

BJ
    Tackar, tackar.

Skall vara:

Skall vara:
    Nja, det var inte jag som växlade tecknen, jag bara skrev det som står på modellen. Jeco har nämligen märkt dem just CUBX2FK respektive CUBS2FK. Manövervagnens littera kände jag dock till att den var felaktig, tack vare en av bilderna jag delade i urpsrungsinlägget, och dekaler för att åtgärda det är beställda. Mellanvagnens littera, å andra sidan, kände jag inte till. Får ta och åtgärda det också då.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Som jag skrev tidigare var "FK" inget underlittera som bara fanns på Kinavagnarna utan även på SJ-fordon, t ex just UB2FK.

Jag vet, men på SJ-fordon hade ju FK en betydelse. Framförallt K som betyder att den är byggd för trafik i Danmark. Men vad stod det för på Kinavagnarna? För dessa betydelser finns ju inte i Kina. Eller var det bara ett "bekvämt" sätt att sätta ut littera? Att visa att vagnarna levererades samtidigt med "FK-vagnarna" till SJ, trots att funktionen för litt FK uteblev?

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gick Kina tåget i trafik i Kina eller kopierade och plockade Kineserna ner tåget i dess beståndsdelar för att tillverka egna höghastighetståg? Om Kineserna kopierade X2000 så man kunde tillverka egna höghastighetståg skulle en kopia av X2000 kunna gå i över 400 kilometer utan risk för urspårning eller fordonsskador?
    Har för mig att man köpte tillbaks tåget för att använda fordonen som reservdels förråd och att varken drivenheten eller vagnarna aldrig kom att gå i trafik i Sverige. Vad var orsaken till att Kinatågen inte anpassade till svenska förhållande och kom i trafik i Sverige? Kinatåget rullad tydligen inte så långt i Kina så tåget borde ha varit i skick som nytt när den kom tillbaks till Sverige.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Gick Kina tåget i trafik i Kina eller kopierade och plockade Kineserna ner tåget i dess beståndsdelar för att tillverka egna höghastighetståg? Om Kineserna kopierade X2000 så man kunde tillverka egna höghastighetståg skulle en kopia av X2000 kunna gå i över 400 kilometer utan risk för urspårning eller fordonsskador?
    Har för mig att man köpte tillbaks tåget för att använda fordonen som reservdels förråd och att varken drivenheten eller vagnarna aldrig kom att gå i trafik i Sverige. Vad var orsaken till att Kinatågen inte anpassade till svenska förhållande och kom i trafik i Sverige? Kinatåget rullad tydligen inte så långt i Kina så tåget borde ha varit i skick som nytt när den kom
    tillbaks till Sverige.
    Här står lite mer om X2 Kina
    https://www.svd.se/kinesiskt-x2000-t...isk-konkurrens
    Och ja i princip var SJ intresserade av mellanvagnarna enbart för projektet att förlänga X2-tågen.
    Men budet blev att man måste köpa hela tåget inklusive driv och manöver.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Har för mig att man köpte tillbaks tåget för att använda fordonen som reservdels förråd och att varken drivenheten eller vagnarna aldrig kom att gå i trafik i Sverige. Vad var orsaken till att Kinatågen inte anpassade till svenska förhållande och kom i trafik i Sverige? Kinatåget rullad tydligen inte så långt i Kina så tåget borde ha varit i skick som nytt när den kom tillbaks till Sverige.
    CX2 2088 är ju en av de drivar som är ombyggda till det nya utförandet och börjar väl gå i trafik nu snart. Alla vagnar har ju gått i trafik i flera år redan i Sverige. Detr är väl bara manövervagnen som inte verkar komma till nytta, då man ju ändå har rätt gott om såna.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Alla mellanvagnar är i trafik.
    2883 och 2922 gick i dag Malmö - Stockholm - Karlstad
    2884 Stockholm - Göteborg - Stockholm
    2885 Stockholm - Malmö - Stockholm
    2886 Göteborg - Stockholm - Göteborg - Stockholm

Driv och manöver är inte i ordinarie trafik.

Medlem
    nov 2017

Jag vet, men på SJ-fordon hade ju FK en betydelse. Framförallt K som betyder att den är byggd för trafik i Danmark. Men vad stod det för på Kinavagnarna? För dessa betydelser finns ju inte i Kina. Eller var det bara ett "bekvämt" sätt att sätta ut littera? Att visa att vagnarna levererades samtidigt med "FK-vagnarna" till SJ, trots att funktionen för litt FK uteblev?
    Jag skulle tänka mig att Kinavagnarna fick samma littera som de motsvarande svenska vagnarna då de var i samma utförande.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    CX2 2088 är ju en av de drivar som är ombyggda till det nya utförandet och börjar väl gå i trafik nu snart. Alla vagnar har ju gått i trafik i flera år redan i Sverige. Detr är väl bara manövervagnen som inte verkar komma till nytta, då man ju ändå har rätt gott om såna.

Det var intressant! Det har gått rykten om denna. En del rykten har sagt att "Kina-driven" fd CX2 2088 skulle ställas i ordning och byggas om till nya utförandet och sättas i vanlig X2-trafik. Men det har även gått rykten om att det inte skulle i trafik utan att de skulle ha den för att plocka delar ifrån, prova utrustning i med mera. Ärligt talat så har det varit svårt att veta vilket av dessa rykten det är som är sant.

Men ska den då behålla numret 2088? Och då heta X2 2088 istället för CX2 2088? Eller kommer den få heta X2 2044?

Никлас Быгдестам

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •