Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: "Jättefartyg" från Norvik till Västerås.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: "Jättefartyg" från Norvik till Västerås.

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Med tanke på att man lagt ner en massa pengar på spåret ner till Norvik borde man kanske först ha kollat upp hur stort intresset var att transportera godset med tåg och om det skulle vara möjligt att klämma in några tågpar om dygnet? Tycker att transport tiden måste bli mycket längre om godset ska lossas i Norvik, ligga på kajen i flera dagar innan godset lastas på nästa fartyg för vidare transport genom Mälaren. Borde gå snabbare att lossa godset direkt från båten till godsvagnarna som vid 20,00 tiden kan lämna Norvik och dagen efter kan vara framme hos godsmottagaren eller avsändaren i motsatt riktning.
    Se det från andra sidan - inte bara Rindö... utan flera som haft synpunkter att "det borde vara bättre med järnväg".

Konstatera att fraktköparna tydligen i realiteten tycker att det ÄR bättre med linjeångaren.

Generellt slog järnvägstrafiken ut många sådana trafiksamband redan på 1800-talet.

Men nu en återgång?? Har lösningen med sjöfrakt blivit mycket bättre sedan dess? Eller mycket billigare? Eller ... ?

Eller har järnvägen blivit mycket sämre samtidigt?

Håller den inte tiderna och är opålitlig? Är den omständlig? Är den inte tillräckligt försiktig med godset? Är det för många olika parter som alla skall "pilla" för att godset skall komma fram? Är det ... (fyll själva i listan!)

Se det faktum att båten vinner som en väckarklocka - HELA tågsvängen behöver tänka till - allt från trafikverket till fraktsäljarna.

Rimligen borde de containers som idag landas i Norvik kunna landas redan i Karlskrona för att gå på räls snabbare än på köl - om än inte lika energisnålt som båten är. Undantaget givetvis transporter österifrån.

Så: rätt åtgärd är inte att "beklaga sig" med varken det var bättre förr eller det vore bättre om... Rätt åtgärd är att lägga pannan i djupa veck och tänka: Vad har vi gjort för fel som blivit utkonkurrerade. Hur rättar vi till det? (Och i "rättar till" ligger INTE "hur kan vi få någon att göra sjötrafiken sämre/dyrare)

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Stockholms Hamn: Ett tågpar går till/från Borlänge, ett tågpar till/från Insjön, två har jag inte hittat vart de går.
    Det set ut som de två sista tågparen går till/från Folkesta. Det är dock inte lätt att läsa graferna.
    Vi kan i vart fall konstatera att det är en hel del sökt för T22 - frågan hur mycket det blir i verkligheten.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Så: rätt åtgärd är inte att "beklaga sig" med varken det var bättre förr eller det vore bättre om... Rätt åtgärd är att lägga pannan i djupa veck och tänka: Vad har vi gjort för fel som blivit utkonkurrerade. Hur rättar vi till det? (Och i "rättar till" ligger INTE "hur kan vi få någon att göra sjötrafiken sämre/dyrare)
    Vad i den här tråden säger att järnvägen blivit utkonkurrerad och att transportköparna valt båten?

1. Det går flera tåg i veckan från Norvik idag, och det har begärts fler tåglägen i T22. Utkonkurrerat?
    2. Ett rederi som inte fått bidrag har just börjat köra. Vet vi hur mycket last de fått, och hur länge de kommer att köra?
    3. Tydligen har Trafikverket lämnat bidrag för att ett annat rederi också skall köra båttrafik Norvik-Västerås. Där kanske inte transportköparna valt, utan det är väl ett rent politiskt beslut att lämna bidrag, kanske för att minska lastbilstrafiken. Men, lite konstigt är det att Trafikverket vet att man bygger ny järnväg till hamnen och ändå ordnar bidrag till båtar.

Jag har ingen aning om hur mycket last båtarna har nu och hur mycket last de får om ett år, eller om bidraget som ges är en struntsumma, och att tågen och båtarna skall komplettera varandra, så därför vet jag inte vem som vinner.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Får knata ner till hamnen med kameran i högsta hugg så får vi lite bilder på hur mycket last båten har till och från Västerås.
    Bara att kolla in AIS en och vrida upp volymen på scannern och lyssna av Södertälje!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vad i den här tråden säger att järnvägen blivit utkonkurrerad och att transportköparna valt båten?

1. Det går flera tåg i veckan från Norvik idag, och det har begärts fler tåglägen i T22. Utkonkurrerat?
    2. Ett rederi som inte fått bidrag har just börjat köra. Vet vi hur mycket last de fått, och hur länge de kommer att köra?
    3. Tydligen har Trafikverket lämnat bidrag för att ett annat rederi också skall köra båttrafik Norvik-Västerås. Där kanske inte transportköparna valt, utan det är väl ett rent politiskt beslut att lämna bidrag, kanske för att minska lastbilstrafiken. Men, lite konstigt är det att Trafikverket vet att man bygger ny järnväg till hamnen och ändå ordnar bidrag till båtar.

Jag har ingen aning om hur mycket last båtarna har nu och hur mycket last de får om ett år, eller om bidraget som ges är en struntsumma, och att tågen och båtarna skall komplettera varandra, så därför vet jag inte vem som vinner.
    Jag vill förtydliga...
    Jag inser att mitt språk kan misstolkas.

"UT-konkurrera" kan tolkas som att en (av två) tävlande tagit all trafik så länge att den andra upphör.

Men i min skrivning avser jag detta på nivån "per frakt" eller "per container". Villkoren för att skicka en container var sådana att båten slog ut tåget. (För den lådan).

Att det är fraktköparen som väljer transportväg.. är en självklarhet. Kanske arbetar denna med något ombud som sköter det praktiska, men det är i yttersta led den som betalar orkestern som väljer musiken.

Till saken kan väl också höra att EU är väldigt positiva till inre sjöfart och vattenvägar. Dock satt det tydligen väldigt hårt inne att få dem att inse att Östersjön utgör en "inre vattenväg" om trafiken håller sig mellan medlemsländer i unionen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Får knata ner till hamnen med kameran i högsta hugg så får vi lite bilder på hur mycket last båten har till och från Västerås.
    Bara att kolla in AIS en och vrida upp volymen på scannern och lyssna av Södertälje!
    Du verkar få vänta, för hon har nu legat i Norvik sedan i torsdags kväll, en vecka.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Att det är fraktköparen som väljer transportväg.. är en självklarhet. Kanske arbetar denna med något ombud som sköter det praktiska, men det är i yttersta led den som betalar orkestern som väljer musiken.
    Njaa, i en hel del lägen kanske transportköparna bara väljer transportväg indirekt, eller väljer den inte alls.

För, i en del fall väljer de kanske lägsta pris, utan att fundera på transportväg eller transportsätt. Ger staten bidrag till båten kan det bli billigt.
    I en del andra fall väljer de någon som kan leverera lasten vid den tid jag önskar. Tågen går ju inte varje dag, så ibland kommer båten fortast fram, i alla fall tills så många väljer tåget att det kan börja gå varje dag.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ArneL Visa inlägg
    Du verkar få vänta, för hon har nu legat i Norvik sedan i torsdags kväll, en vecka.
    Nu har fartyget Emelie Daymann legat i Norvik 10 dagar. Har blivit mycket tid till att knacka rost.

https://www.marinetraffic.com/en/ais...539086/zoom:14

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •