Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sommarresa på Balkan 2008

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Sommarresa på Balkan 2008

Jag har genom åren skrivit en del reseberättelser i Postvagnen med bilder länkade från min gamla hemsida, som inte längre finns. En del av den har jag "rehabiliterat" och lagt på min nya hemsida (https://wahlstedt.se), men eftersom det inte går att redigera länkarna i gamla inlägg så syns förstås inte bilderna i dem ändå. Därför har jag klippt ihop några gamla reseberättelser med bilder från Postvagnen och lagt på hemsidan.

En berättelse som nu finns där är från en skojig resa genom Serbien, Montenegro, Makedonien och Grekland i juli 2008 som kanske roar någon.

Den historien hittar man här: Sommarresa på Balkan 2008

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sommarresa på Balkan 2008

Åhhhh, det reportaget som inspirerade oss till en tur 2009 och 2011! :) Kul att få läsa det igen, har börjat och njuter, resereportage när dom är som bäst. :)

//R

Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Åhhhh, det reportaget som inspirerade oss till en tur 2009 och 2011! :) Kul att få läsa det igen, har börjat och njuter, resereportage när dom är som bäst. :)

//R
    Hade nog tyvärr missat denna reseberättelse (började läsa i PV först 2009), men alla reseberättelser som du Robert och övriga som hängt i Balkan runt 2010 har lockat nåt enormt till att resa runt där nere! Men som 15-åring 2010 blev det inte så lätt. Nu för tiden är ju tågtrafiken rejält annorlunda i områdena med betydligt mer moderna fordon i trafik, men det är fortfarande riktigt intressanta länder. Så stort tack Johan för att du återpublicerat detta, blev en trevlig lördagsläsning!

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Namn:  888.jpg
Visningar: 319
Storlek:  222,8 KB

Jag minns denna reseberättelse, men det var några år sedan sist som jag läste den. Så det var trevligt att läsa igen.

Jag passar på att visa hur det ser ut i Belgrad idag om man tar sig dit.

Jo det har hänt lite sedan dess. Bland annat används inte den gamla stationen i Belgrad mer utan den nya har ersatt. I just Serbien har en stor del av de lokdragna personvagnarna av klassisk modell, som man kan se i reseberättelsen försvunnit. Jag menar då dessa klassiska kupévagnar (litt Bl) som fanns i berättelsen, men även de lite sunkiga salongsvagnarna (litt Blt). Några finns dock kvar, men inte alls i samma omfattning längre. Istället går det en massa motorvagnståg. De har ersatt flera lokdragna personvagnar med Flirt-tåg från Stadler. Bilden visar ovan hur det kunde se ut i alla fall innan coronan bröt ut.

Jag tänker ta mig dit så snart vi slipper alla problem med coronan och då kommer jag med nya bilder.

Men jag tycker ändå att kontrasten är rätt tydlig om man jämför hur det ser ut numera mot hur det var då reseberättelsen skrevs

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ah,stins ute vid tåget och personal i spårområdet/Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg