Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Panik på Holmenkollenbanan

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Panik på Holmenkollenbanan

Det utbröt panikartade scener då publiken skulle ta sig hem från dagens skidtävling i Oslos Holmenkollen.

Den över 100 år gamla banan har bit för bit uppgraderats till tunnelbana. Så sent som 2010 anslöts den helt och hållet till Oslos tunnelbanenät. Med strömskena och allt.

Efter dagens skidtävling (den klassiska femmilen) i Holmenkollen blev det slagsmål om platserna på de få tågen ner till Oslo. Det är bara sju kilometer ner till Majorstuas station men höjdskillnaden är 200 meter. Ganska brant alltså. Folk trängdes och säkringen av strömskenorna har inte riktigt svensk standard om man så säger. Många trängdes ner på spåren och olyckor inträffade. Såvitt bekant lyckligtvis inga dödsfall.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Panik på Holmenkollenbanan

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    ...säkringen av strömskenorna har inte riktigt svensk standard om man så säger. .
    Skillnaden mot svensk standard är att i Oslo sker strömavtagningen underifrån, och strömskenans övriga tre sidor är inkapslade i ett skydd.

Frognerseteren 2015. Bilden tagen från utsidan av staketet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Strömskenan är bättre än i Sverige genom att man tar strömmen underifrån. Båda sidorna och överdelen är inklädd med isolerande material. Så troligen har de kommit åt vagnens strömskor.

Stefan

Senast redigerat av Stefan W den 2018-03-11 klockan 00:31:39.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

He he kul när man svarar i stort samtidigt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Efter dagens skidtävling (den klassiska femmilen) i Holmenkollen blev det slagsmål om platserna på de få tågen ner till Oslo.
    De få tågen? Tågen gick med 5 min-trafik eller tätare, varav flertalet utan uppehåll mellan Holmenkollen och Majorstua ("Homenkollen Ekspress") och med full tåglängd (två tågsätt = 6 vagnar).

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-03-11 klockan 11:34:33.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag reste mycket på Holmenkollbanen när jag tjänstgjorde i Oslo för många år sedan. Det var en härlig tid och alltid lika spännande att åka med de gamla trätågen. Jag uppmärksammade att förarna nästan aldrig brukade motorbromsa utan bara använde trycklufthandtaget när de skulle stanna. Vet någon varför det var så?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det var för få tåg i förhållande till antal passagerare. Det var nämligen cirka 100.000 personer som besökte Holmenkollen på lördag. Det var inte förväntat av arrangörerna, kanske hälften. NRK (och vissa PV skribenter) kräver att man bygger tunnelbanan att klara av att transportera det antal personer som vill åka. Många fick vänta i två timmar på stationerna och en del gick därför längs spåren och några nuddade strömskenan (de hittade nog inte längs vägarna). Tågen är 108 meter långa och om det får plats 1000 stående krävs 2 tåg i minuten för att få 100.000 passagerare per riktning på en timme. I det alkoholmässigt rätt strikta landet dracks det denna dag ordentligt https://www.nrk.no/ostlandssendingen...est-1.13954969

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-03-11 klockan 23:27:58.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det var för få tåg i förhållande till antal passagerare. Det var nämligen cirka 100.000 personer som besökte Holmenkollen på lördag. Det var inte förväntat av arrangörerna, kanske hälften. NRK (och vissa PV skribenter) kräver att man bygger tunnelbanan att klara av att transportera det antal personer som vill åka. Många fick vänta i två timmar på stationerna och en del gick därför längs spåren och några nuddade strömskenan (de hittade nog inte längs vägarna). Tågen är 108 meter långa och om det får plats 1000 stående krävs 2 tåg i minuten för att få 100.000 passagerare per riktning på en timme. I det alkoholmässigt rätt strikta landet dracks det denna dag ordentligt https://www.nrk.no/ostlandssendingen...est-1.13954969
    Oslo t-bana anger kapaciteten till c:a 9 000 resenärer/timme och riktning. Och man körde med i princip allt man har, vilket också innebar reducerad trafik på delar av linjenätet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Oslo t-bana anger kapaciteten till c:a 9 000 resenärer/timme och riktning. Och man körde med i princip allt man har, vilket också innebar reducerad trafik på delar av linjenätet.
    Och under hur kom alla dit? Om kapaciteten är 9000 personer så är det ju över 10 timmar folk åkt dit för att sedan åka hem samtidigt. Känns ju märkligt (Men jag är inte insatt i de lokala förhållandena)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Och under hur kom alla dit? Om kapaciteten är 9000 personer så är det ju över 10 timmar folk åkt dit för att sedan åka hem samtidigt. Känns ju märkligt (Men jag är inte insatt i de lokala förhållandena)
    Jag har inte heller några detaljer, men något:

1. Jag hörde på TVn att många norrmän övernattar ute i skogen för att få bra platser och ha det trevligt. Dessa ingår säkert i de 100 000. En hel del har kanske åkt bil eller hyrd buss men en del åkte väl upp med t-banan dagen/dagarna innan.

2. Av dagsbesökarna så kom säkert en hel del med bil eller hyrda bussar (och några på skidor genom skogen) och dessa ingår också i de 100 000.

3. Av dagsbesökarna som åkte t-banan åkte många upp tidigt för att få bästa platserna, eller för att de skulle långt ut i skogen. Så, resenärerna spreds kanske ut under 5-6 timmar på ditvägen, men efteråt ville alla hem ungefär samtidigt.

Så, totala antalet besökare är ju inte så intressant utan hur många som nyttjade (eller tänkte utnyttja) Holmenkollbanen och den uppgiften har jag inte sett.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har inte heller några detaljer, men något:

1. Jag hörde på TVn att många norrmän övernattar ute i skogen för att få bra platser och ha det trevligt. Dessa ingår säkert i de 100 000. En hel del har kanske åkt bil eller hyrd buss men en del åkte väl upp med t-banan dagen/dagarna innan.

2. Av dagsbesökarna så kom säkert en hel del med bil eller hyrda bussar (och några på skidor genom skogen) och dessa ingår också i de 100 000.

3. Av dagsbesökarna som åkte t-banan åkte många upp tidigt för att få bästa platserna, eller för att de skulle långt ut i skogen. Så, resenärerna spreds kanske ut under 5-6 timmar på ditvägen, men efteråt ville alla hem ungefär samtidigt.

Så, totala antalet besökare är ju inte så intressant utan hur många som nyttjade (eller tänkte utnyttja) Holmenkollbanen och den uppgiften har jag inte sett.
    Efter vad det talades om bland insatta skidreportrar, var alkoholen en stor orsak (som vanligt när det krisar ihop sig i samhället!). Det sups som sjutton ute i skogarna, vad jag förstår. Dessutom låg tävlingen så sent på dagen att folk hade hunnit dricka mer än om det hade varit förmiddagstävling och min tolkning är också att när det är målgång framåt femtiden, längtar folk bara hem i stället för att klockan ett tänka att vi tar det i ett tempo som känns lagom.

De har mycket att tänka på: Skiforbundet, FIS och Osloborna. :)

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Självklart åker inte alla dit samtidigt. Det är inte en konsert utan folk sprider ut sin ankomst på olika sätt. Folk åkte säkert hem också i olika sjok.

Däremot slutar tävlingarna ett visst klockslag och då finns det ju ingen mening för någon att stanna kvar varpå alla går samtidigt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Den gamle agitatören Hasse H från AB distrikt varit och eldat massorna?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Alla åkte inte t-bana, det går och gick också att åka buss eller bil.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

I spårvägsforumet har framkommit en åsikt att bidragande kan ha varit att tre stationer före Holmenkollen inte kunde ta fullängdståg 6 vagnar. Hade man stängt dessa tre och låtit folk få gå till Holmenkollen hade man kunnat sätta in full kapacitet i alla tåg och inte bara i extratågen. Det var tydligen också på småstationerna den värsta paniken bröt ut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Nja, är backhoppning efteråt och det är många som stannar kvar och tittar på det. Var där förra året och åkte med tunnelbanan och det var inte särskilt lång väntetid. Jämför man med Friends Arena där det kommer pendeltåg var 15 minut efter en landskamp så har Hollenkollen löst transporten mycket bättre.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    I spårvägsforumet har framkommit en åsikt att bidragande kan ha varit att tre stationer före Holmenkollen inte kunde ta fullängdståg 6 vagnar. Hade man stängt dessa tre och låtit folk få gå till Holmenkollen hade man kunnat sätta in full kapacitet i alla tåg och inte bara i extratågen. Det var tydligen också på småstationerna den värsta paniken bröt ut.
    Det är fler stationer än de tre "före" (ovanför?) Holmenkollen som inte har långa plattformar och det anses väl inte lämpligt att i princip ställa in trafiken längs en hel linje. Under det senaste veckoslutet slopades dock under viss tid uppehållen vid stationen närmast nedanför Holmenkollen, Besserud, och hänvisades resenärerna till 850 m promenad. Om vagntillgången medger långa tåg även på linje 1 vet jag inte.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Holmenkollenbanan vs Friends Arena

Citat Ursprungligen postat av JoelG Visa inlägg
    Jämför man med Friends Arena där det kommer pendeltåg var 15 minut efter en landskamp så har Hollenkollen löst transporten mycket bättre.
    Efter vissa evenemang på Friends Arena körs, främst kvällstid, extra pendeltåg (Ulriksdal-) Solna-Älvsjö.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Efter vissa evenemang på Friends Arena körs, främst kvällstid, extra pendeltåg (Ulriksdal-) Solna-Älvsjö.
    Det är trots detta inte något nöje att åka hem från Friends efter en stormatch, det är väldigt trångt och är du inte beväpnad med huliganarmbågar får du snällt vänta på nästa tåg. Har matchen sedan slutat som den gjorde i söndags så är misären total!

(Ett tips som jag inte tänker tala om är att ta norrgående tåg till Ulriksdal och där gå på det nästan tomma södergående tåget.)

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JoelG Visa inlägg
    Nja, är backhoppning efteråt och det är många som stannar kvar och tittar på det. Var där förra året och åkte med tunnelbanan och det var inte särskilt lång väntetid. Jämför man med Friends Arena där det kommer pendeltåg var 15 minut efter en landskamp så har Hollenkollen löst transporten mycket bättre.
    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det är trots detta inte något nöje att åka hem från Friends efter en stormatch, det är väldigt trångt och är du inte beväpnad med huliganarmbågar får du snällt vänta på nästa tåg. Har matchen sedan slutat som den gjorde i söndags så är misären total!

(Ett tips som jag inte tänker tala om är att ta norrgående tåg till Ulriksdal och där gå på det nästan tomma södergående tåget.)
    Det är väl ofrånkomligt att det blir trångt när alla samtidigt beger sig hem efter ett arrangemang? Möjligen att i detta fall dirigera folk åt olika håll beroende på utgång. T ex att vissa leds till Ulriksdal? Vad man ska göra åt folk som håller på vid tillfället fel lag har jag absolut inget svar på.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •