Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 85 av 85

Ämne: Skrotning av X12

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Sv: Vilka fordon ska MTR Mälartrafik ha?

Detta är kanske ytterligare ett exempel på bristande förståelse för varandras kunskap och förutsättningar – där vissa skribenter direkt förutsätter att någon gjorde fel eller är okunnig.

Det är så enkelt att det är en del problem med eldelarna i kopplen i X60 och X60A. Alltså var valet att beställa knappt 50 tåg till med fortsatt bristande funktionalitet eller förbättra och med det mista multbarheten tills eldelarna är bytta.

Man valde det senare men har inte prioriterat att bygga om alla befintliga fordon eftersom det kostar rätt mycket pengar.

Det är givetvis inga problem att beställa tåg som är multbara med varandra och just på grund av datorer underlättas det avsevärt men det har inte bara fördelar utan även nackdelar och det är inte alltid det är värt det.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Visa inlägg
    Detta är kanske ytterligare ett exempel på bristande förståelse för varandras kunskap och förutsättningar – där vissa skribenter direkt förutsätter att någon gjorde fel eller är okunnig.

Det är så enkelt att det är en del problem med eldelarna i kopplen i X60 och X60A. Alltså var valet att beställa knappt 50 tåg till med fortsatt bristande funktionalitet eller förbättra och med det mista multbarheten tills eldelarna är bytta.

Man valde det senare men har inte prioriterat att bygga om alla befintliga fordon eftersom det kostar rätt mycket pengar.

Det är givetvis inga problem att beställa tåg som är multbara med varandra och just på grund av datorer underlättas det avsevärt men det har inte bara fördelar utan även nackdelar och det är inte alltid det är värt det.
    Jag vill minnas att jag endast konstaterade att X60A resp. B inte kan bli kompisar. Jag spekulerade INTE om nån orsak i det fallet. Även om jag nog kunnat räkna ut det själv.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ja, X60B är ett nyare fordon. Det går inte heller att beställa en ny SAAB 9-5.
    Men problemet med X60 kommer att lösas.
    Nu har väl SAAB kursat vilket betyder att du aldrig mer överhuvudtaget kommer att kunna beställa nåt därifrån. Vilket inte gäller Alstom.

Att en senare version av en fordonsmodell ska vara multbara med föregående känns som Basic. Utan att nån ens ska behöva speca det.

Det är väl uingefär som om SAAB 39 E/F plötsligt började levereras med motorer som bara går på rapsolja.Det blir vääldigt fel för de som köpt tidigare versioner...

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Politiker är inte inblandade i detaljer på den här nivån. Mycket kan man skylla på dem, men inte detta.
    Vad är det för skillnad på "tjänstemän" och "sakkunniga från verksamheten"? Även de senare lär ju vara "tjänstemän"?

Den tekniska kravspecifikationen bör ha tagits fram på Trafikförvaltningen av fordonskunniga. Skillnaden är om det är "fordonskunniga konsulter" eller om det är "fordonskunniga från verksamheten".
    Risken för felaktig specifikation finns i båda grupperna, även om mina fördomar säger att den är större bland konsulter än hos egen personal.
    Nu är jag ingen slipsnisse så jag säger så här. Låt den som använder hammaren bestämma vilken hammare som köps in.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Nu har väl SAAB kursat vilket betyder att du aldrig mer överhuvudtaget kommer att kunna beställa nåt därifrån. Vilket inte gäller Alstom.

Att en senare version av en fordonsmodell ska vara multbara med föregående känns som Basic. Utan att nån ens ska behöva speca det.

Det är väl uingefär som om SAAB 39 E/F plötsligt började levereras med motorer som bara går på rapsolja.Det blir vääldigt fel för de som köpt tidigare versioner...
    Gissa varför man inte nu köper SAAB 39 A?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •