Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 85

Ämne: Skrotning av X12

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Skrotning av X12

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    EDIT: Några X12 används också Linköping-Eskilstuna. Om dessa är kvar i december vet jag ej.
    De X12 som ägs av Transitio är redan tagna ur drift, bara SJ:s egna (de grå) används fortfarande så inga X12 torde användas när MTR tar över.

/Måns

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Vilka fordon ska MTR Mälartrafik ha?

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    De X12 som ägs av Transitio är redan tagna ur drift, bara SJ:s egna (de grå) används fortfarande så inga X12 torde användas när MTR tar över.

/Måns

Finns det några planer för Transitios X12? Renovering? Omplacering? Eller ska de skrotas?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Finns det några planer för Transitios X12? Renovering? Omplacering? Eller ska de skrotas?
    I Transitios årsredovisning för 2020 står:
    "I samråd med uppdragsgivande ägare och nuvarande hyrestagare planeras för en avveckling av bolagets X12 fordon under våren 2021."

Sälja eller skrota? De ska i vart fall inte finnas kvar hos Transitio. Det borde betyda skrot - för om någon annan RKM hade varit intresserad så hade Transitio behållt dem och skrivit avtal med aktuell RKM.

Medlem
    sep 2017

"I samråd med uppdragsgivande ägare och nuvarande hyrestagare planeras för en avveckling av bolagets X12 fordon under våren 2021."

Sälja eller skrota? De ska i vart fall inte finnas kvar hos Transitio. Det borde betyda skrot - för om någon annan RKM hade varit intresserad så hade Transitio behållt dem och skrivit avtal med aktuell RKM.

Skrotning känns ju numera inte så främmande med tanke på den stora skrotning som redan gjorts på en massa X10.

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg

/Måns
    Stämmer utmärkt. De tåg MTR kommer att få tillgång till när de tar över Mälartåg är 45 st ER1 (alla inte levererade än) och 9 st Regina/X50. Nästa sommar tillkommer också Upptågets ER1:or (8 st). Alla X12 kommer vara borta till jul.

Enligt inlägg på Facebook är 3191 och 3192 körda till Nykroppa idag. Så de lär snart vara skrotade.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har du länk på de som körts till Nykroppa?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Enligt inlägg på Facebook är 3191 och 3192 körda till Nykroppa idag. Så de lär snart vara skrotade.
    Stämmer. Gick som tjt Linköping-Nykroppa. Ingen retur.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Stämmer utmärkt. De tåg MTR kommer att få tillgång till när de tar över Mälartåg är 45 st ER1 (alla inte levererade än) och 9 st Regina/X50. Nästa sommar tillkommer också Upptågets ER1:or (8 st). Alla X12 kommer vara borta till jul.
    Och detsamma hade väl gällt ifall SJ AB hade vunnit upphandlingen (eller om det blir en ny upphandling och SJ skulle vinna den)?

Medlem
    nov 2019

Stämmer. Gick som tjt Linköping-Nykroppa. Ingen retur.
    På väg till sista bilan/vilan...

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    På väg till sista bilan/vilan...

Då finns det bara en enda kvar av Transitios X12. De har bara haft tre nämligen 3191, 3192 och 3193. Så vi kan förvänta oss att även 3193 då går till Nykroppa inom kort?

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Skrotning av X12

Dessa kördes den 1 juni för egen maskin från Linköping via Mjölby-Hallsberg-Kristinehamn till Nykroppa för skrotning.

Rubrik ändrad efter omflyttning av inlägg.

Senast redigerat av Niklas Bygdestam den 2021-06-01 klockan 22:14:16.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: X12 3191 och X12 3192

Citat Ursprungligen postat av Per-Olov Brännlund Visa inlägg
    Dessa kördes den 1 juni för egen maskin från Linköping via Mjölby-Hallsberg-Kristinehamn till Nykroppa för skrotning.
    Ska vi lägga ihop.

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...l=1#post162639

Medlem
    sep 2017

Sv: Skrotning av X12

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Inläggen om skrotade X12 har nu flyttats hit, då det blir lämpligt att ha en separat tråd om ämnet, då det var så pass många inlägg från den ursprungliga tråden som handlade om detta.

Никлас Быгдестам

Medlem
    sep 2017

Alla X12? Alltså även SJ:s X12 som är renoverade och målade i grått? Innebär detta att även de grå X12-tågen inom kort kommer att gå till skroten? Eller kan SJ ha planer för dessa i annan trafik?

Никлас Быгдестам

Medlem
    nov 2019

Alla X12? Alltså även SJ:s X12 som är renoverade och målade i grått? Innebär detta att även de grå X12-tågen inom kort kommer att gå till skroten? Eller kan SJ ha planer för dessa i annan trafik?
    Jag har inte hört något om SJ:s X12:or, men SJ har ju inte nytta av dem i någon annan SJ-trafik.
    Men, dessa är ju, i motsats till Transitios X12:or, upprustade, och kan kanske vara intressanta för någon RKM.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag har inte hört något om SJ:s X12:or, men SJ har ju inte nytta av dem i någon annan SJ-trafik.
    Men, dessa är ju, i motsats till Transitios X12:or, upprustade, och kan kanske vara intressanta för någon RKM.
    SJ har väl alltid haft nytta av att kunna använda egna fordon i upphandlad trafik, när tilldelade fordon inte finns tillgängliga.
    Så i vart fall temporärt så kan de ju användas dels i TiB-trafiken dels i Krösatågstrafiken. Sen finns ju alltid möjligheten att starta egentrafik, men vi får väl se vad som händer.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    SJ har väl alltid haft nytta av att kunna använda egna fordon i upphandlad trafik, när tilldelade fordon inte finns tillgängliga.
    Så i vart fall temporärt så kan de ju användas dels i TiB-trafiken dels i Krösatågstrafiken. Sen finns ju alltid möjligheten att starta egentrafik, men vi får väl se vad som händer.
    TiB har ju ER1 på gång, men fram till dess är det bra att ha reserv. Krösatåget tänkte jag inte på. Där har du en poäng. Samma där - till dess de nya fordonen är på plats så skadar det inte att ha reserv.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Slarvigt uttryckt av mig. Beklagar. Avsåg att alla är borta ur Mälardalstrafiks trafik. Vad SJ gör med sina 4 st vet jag inte. Vet bara att de inte kommer vara kvar i trafik här.

Medlem
    sep 2017

Slarvigt uttryckt av mig. Beklagar. Avsåg att alla är borta ur Mälardalstrafiks trafik. Vad SJ gör med sina 4 st vet jag inte. Vet bara att de inte kommer vara kvar i trafik här.

Jag har fått tillfälle att jämföra Transitios blå X12 med SJ:s grå. Det är stor skillnad på skicket på dem. De grå är renoverade och det märks mycket tydligt invändigt när man jämför med Transitios som är i original. Det är rätt stor skillnad på komforten. Så SJ:s blå BORDE i alla fall få ha en chans att få leva lite längre än Transitios. De grå känns faktiskt fortfarande ganska fräscha medan Transitios känns nedslitna.

Men om SJ har användning för dessa vågar jag inte säga. De borde vara mer attraktiva som t ex reserv för Krösatåg eller liknande, eller kanske som extratåg för Norrtåg. Men om dessa nämnda är intresserade av dem har jag ingen aning om.

Jag skulle varken bli förvånad om de flyttas till ny trafik, eller om de skrotas.

Никлас Быгдестам

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •