Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 85

Ämne: Skrotning av X12

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vilka fordon ska MTR Mälartrafik ha?

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Instämmer om X5. X9 finns i Värnamo.

Men X12 är väl inte en pärla att bevaras?
    Och X5 på JVM i Gävle

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Och X5 på JVM i Gävle
    Jo, men den är långt från att bli återställd. Håller dock tummarna!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Passa dig. Jag uttryckte samma tankar om X10 men blev mer eller mindre halshuggen så ett stilla tips är att inte gå emot PV-eliten. Tala är silver och tiga är guld...
    Du har en viss poäng där.
    Min ursprungliga tanke var att det oftast vurmas en del över svårigheterna med att härbärgera och sköta om järnvägsfordon för föreningar. Säkert beroende på många olika omständigheter som jag har full respekt för. Har frågat vid något tillfälle om intresse finns för någon 80-talare (vagn), men får oftast samma svar att dom är så tekniskt komplicerade med dörrar och toalett, mm. Därför är 30 och 40-talare så okomplicerat att handha i föreningar. Och jag är ju inte ens aktiv i någon, så jag respekterar svaren och gläds åt det arbete som läggs ner i föreningarna.
    Tanken med just X12:an var från min sida att den är "liten" och smidig och kanske inte för komplicerad. Men vad vet jag? Lagom att mäkta med för föreningens utfärder. Men jag kanske inte lägger så stor vikt vid hur oerhört historiskt intressant den är. Men som representant ur den fordonsfamiljen så är den väl trevligast för bekväma utflykter i glada vänners lag. Det var min aspekt på dessa fordon.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag låter den frågan vara obesvarad. Om just X12 är värd att sparas och då i just original. Men 3193 är allra sista X12 i original. Men om man en dag ska spara X12 så kanske inte just original anses som viktigt?

Men Mats har rätt i att X12 från början var ett mini-IC-tåg. Om jag inte minns fel så var det för lättare IC-tåg som de beställdes. Tåg som inte skulle ha så många vagnar utan där det räckte med ca 2 vagnar, men ändå uppfylla vad SJ ansåg då var IC-standard, dvs med första klass och servering. Även om serveringen i detta fall sköttes från ett litet pentry. Och jag minns mycket väl att de i början verkligen gick i riktiga IC-tåg också. Tåg från Stockholm till Sundsvall och Långsele var skyltade som InterCity och gick med just X12.

Så visst kan detta väcka nostalgi idag. Men om det är tillräckligt intressant ur historiskt perspektiv låter jag vara osagt.

Däremot anser jag bestämt att det är viktigt att bevara åtminstone något tåg av typen X10. X11, X12 eller X14. Tåg med detta utseende präglade järnvägsnätet under en tid, så det skulle vara trist om de helt utrotades.
    Kanske värd att bevara med förklaringen:
    Gick som IC-tåg Stockholm-Långsele. Hur tänkte man då?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det blev väl inte så mycket med det. Trots första klass med telefonapparat.
    Någon som minns hur länge den gick på Långsele?

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

I början av 1990-talet hade någon marknadsansvarig SJ-person i Gävle fått nys om att ”snabbtåget” X12 var ett lämpligt fordon för IC-trafiken Långsele-Stockholm och tillskrev X12:ans egenskaper som närmast övernaturliga. Vi från SJ:s tågplanering, där jag på den tiden sysslade med tidtabellsplanering, anförde lite försynt att X12 bara var ett upphottat pendeltåg vilket dock inte gjorde något intryck på marknadssidan. Vi från tidtabellssidan kunde heller inte begripa hur en liten X12 kunde ersätta ett stort loktåg med restaurangvagn. Men marknadsansvariga stod på sig och X12 blev det på Ostkustbanan. Jag vill minnas att det inte dröjde särskilt länge innan trafiken med X12 upphörde här.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Uppehåll i Gävle p g av att toaletten blev full var inte heller ovanliga då.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Uppehåll i Gävle p g av att toaletten blev full var inte heller ovanliga då.../Ulf
    Därtill en mängd klagomål om att det var trångt och obekvämt, varmt och instängt samt trängsel vid av- och påstigning genom de två dörrarna.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Hällqvist Visa inlägg
    I början av 1990-talet hade någon marknadsansvarig SJ-person i Gävle fått nys om att ”snabbtåget” X12 var ett lämpligt fordon för IC-trafiken Långsele-Stockholm och tillskrev X12:ans egenskaper som närmast övernaturliga. Vi från SJ:s tågplanering, där jag på den tiden sysslade med tidtabellsplanering, anförde lite försynt att X12 bara var ett upphottat pendeltåg vilket dock inte gjorde något intryck på marknadssidan. Vi från tidtabellssidan kunde heller inte begripa hur en liten X12 kunde ersätta ett stort loktåg med restaurangvagn. Men marknadsansvariga stod på sig och X12 blev det på Ostkustbanan. Jag vill minnas att det inte dröjde särskilt länge innan trafiken med X12 upphörde här.

Intressant är också att de inte satsade på att bygga mellanvagnar till dessa. Man tänkte sig alltså att ett enda tvåvagnars X12-tåg skulle ersätta ett loktåg, och sedan skyltas som InterCity. Och åtminstone de IC-tåg som jag såg som gick i den här trafiken bestod av en enda ensam X12, det var alltså inte några dubbla X12:or i dessa IC-tåg vad jag vet.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mats Gudmundson Visa inlägg
    Du har en viss poäng där.
    Min ursprungliga tanke var att det oftast vurmas en del över svårigheterna med att härbärgera och sköta om järnvägsfordon för föreningar. Säkert beroende på många olika omständigheter som jag har full respekt för. Har frågat vid något tillfälle om intresse finns för någon 80-talare (vagn), men får oftast samma svar att dom är så tekniskt komplicerade med dörrar och toalett, mm. Därför är 30 och 40-talare så okomplicerat att handha i föreningar. Och jag är ju inte ens aktiv i någon, så jag respekterar svaren och gläds åt det arbete som läggs ner i föreningarna.
    Tanken med just X12:an var från min sida att den är "liten" och smidig och kanske inte för komplicerad. Men vad vet jag? Lagom att mäkta med för föreningens utfärder. Men jag kanske inte lägger så stor vikt vid hur oerhört historiskt intressant den är. Men som representant ur den fordonsfamiljen så är den väl trevligast för bekväma utflykter i glada vänners lag. Det var min aspekt på dessa fordon.
    För egen del skulle jag gärna se att nån av vagnarna som finns kvar till slut hamnar hos museet. Gärna X12 eller X14. De är ju minst sagt användbara även för resor med sth 160.

I övrigt är det väl så att I den professionella järnvägsvärlden går livet vidare. Fordonstyper kommer och går. Som förare noterar jag dock X10-seriens förträfflighet och de X12:or som SJ rustat upp är minst lika trevliga som ett modernt tåg. Dessutom är de väldigt driftsäkra med en teknik och tåliga för för svenskt klimat.

Nya moderna tåg har på tok för mycket datorer. Att två fordon inte får multas för att de har olika mjukvaruversioner har aldrig någonsin tidigare existerat som ett problem på järnvägen.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Passa dig. Jag uttryckte samma tankar om X10 men blev mer eller mindre halshuggen så ett stilla tips är att inte gå emot PV-eliten. Tala är silver och tiga är guld...
    Lite väl mycket halmgubbar och självömkan även för att var dig?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag låter den frågan vara obesvarad. Om just X12 är värd att sparas och då i just original. Men 3193 är allra sista X12 i original. Men om man en dag ska spara X12 så kanske inte just original anses som viktigt?

Men Mats har rätt i att X12 från början var ett mini-IC-tåg. Om jag inte minns fel så var det för lättare IC-tåg som de beställdes. Tåg som inte skulle ha så många vagnar utan där det räckte med ca 2 vagnar, men ändå uppfylla vad SJ ansåg då var IC-standard, dvs med första klass och servering. Även om serveringen i detta fall sköttes från ett litet pentry. Och jag minns mycket väl att de i början verkligen gick i riktiga IC-tåg också. Tåg från Stockholm till Sundsvall och Långsele var skyltade som InterCity och gick med just X12.

Så visst kan detta väcka nostalgi idag. Men om det är tillräckligt intressant ur historiskt perspektiv låter jag vara osagt.

Däremot anser jag bestämt att det är viktigt att bevara åtminstone något tåg av typen X10. X11, X12 eller X14. Tåg med detta utseende präglade järnvägsnätet under en tid, så det skulle vara trist om de helt utrotades.
    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det blev väl inte så mycket med det. Trots första klass med telefonapparat.
    Någon som minns hur länge den gick på Långsele?
    Citat Ursprungligen postat av Arne Hällqvist Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Därtill en mängd klagomål om att det var trångt och obekvämt, varmt och instängt samt trängsel vid av- och påstigning genom de två dörrarna.
    Jag grävde i Tåg från 1991-93 men hittade inget om den här trafiken. I Järnvägshistoriskt Forum hittade jag några inlägg, och så letade jag i gamla utgåvor av Rikstidtabellen. Där har de här X12-tågen fyrsiffriga tågnummer och ingen IC-markering. Å andra sidan var platsreservation obligatorisk, liksom på IC-tåg. I de tidslägen som X12 sattes in i hade förut IC-tåg gått. Å andra sidan skrev Niklas B ovan att tågen var skyltade som IC-tåg. Om det stämmer så hade SJ i så fall ändrat sig efter att underlaget för Rikstidtabellen hade lämnats.

Vid den här tiden började tågplaneperioderna fortfarande på försommaren, men det var vanligt att man dessutom gjorde rätt stora förändringar strax efter trettondagshelgen. Fr o m 7 januari 1992 gällde T91.3, och då gällde det här tvådagarsomloppet för Gävleplacerade X12:

Dag 1: Sundsvall C (Suc) 9.00 - Gävle C (Gä) 11.18
    Gä 14.17 - Härnösand (Hsd) 17.55
    Hsd 23.05 - Långsele (Lsl) 0.53
    Dag 2: Lsl 6.40 - Stockholm C (Cst) 14.47
    Cst 18.33 - Suc 23.18.

Enligt ett inlägg av Pelle Björkman i Järnvägshistoriskt Forum trafikerade X12 den nordligaste delen av sträckan först den 24 februari. Om det var ett planerat datum enligt reklamforder eller ett faktiskt datum vet jag inte.

Hur som helst läste jag uppgifter om att SJ ganska snart avbröt denna X12-trafik och ersatte med Da-draget loktåg fram till tidtabellsskiftet i juni 1992. Jag vet inte om det gällde alla tågen i det här tvådagarsomloppet, eller bara de mest långväga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Enligt ett inlägg av Pelle Björkman i Järnvägshistoriskt Forum trafikerade X12 den nordligaste delen av sträckan först den 24 februari. Om det var ett planerat datum enligt reklamforder eller ett faktiskt datum vet jag inte.

Hur som helst läste jag uppgifter om att SJ ganska snart avbröt denna X12-trafik och ersatte med Da-draget loktåg fram till tidtabellsskiftet i juni 1992. Jag vet inte om det gällde alla tågen i det här tvådagarsomloppet, eller bara de mest långväga.
    Fler intressanta inlägg om X12-IC i den tråden.
    https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=212243

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Lite väl mycket halmgubbar och självömkan även för att var dig?
    Tycker jag inte. Har jag fel ?

Medlem
    feb 2018

Sv: Skrotning av X12

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Förstår inte att alla dessa går tillsammans och köper dom! De kan ju starta egen trafik med de här gamla relikerna. Med tanke på efterfrågan att åka de här tågen borde det ju vara en solklar kassako?
    Har man varit varit med ett tag och kört lite olika fordon så inser man snabbt att X10-14serien är något av det bästa vi haft på svensk järnväg vad gäller teknik, driftsäkerhet och ekonomi. De är vida överlägsna ett helt gäng av det "nya och moderna" som kommer/kommit. Det betyder att det är väl motiverat att satsa på dem ytterligare en tid. För egen del skiter jag totalt i nostalgin utan ser det enbart ur yrkesmannens ögon.

Politiker har ingen kunskap om detta utan ser bara att vi satsar på nya ( och svindyra) tåg eftersom det bara är att låna upp alla pengar som behövs och sedan låta skattebetalarna stå för notan. Ansvarslöst och kortsiktigt.

SJ satsade relativt ett nytt tåg ganska lite pengar på att fräscha upp några 12:or med ett utmärkt resultat som väl står sig mot nya tåg. Problemet är att de är ganska få varför det är svårt att få dem att passa in nånstans.

Efter att under 18 månader på nära håll synat det du hellre vill ha kan jag kallt konstatera att modernt tågbyggande blivit för komplicerat med ett stort antal undersystem från olika leverantörer som ska lira med varandra och allt vad det innebär med tröghet och kompabilitetsproblem till skillnad mot när I princip allt i ett fordon byggdes av samma tillverkare. Till det kommer den överdrivna datoriseringen som bara leder till skyhöga kostnader och en oändlig räcka med onödigt komplicerade driftsystem. Idag sätter man inte ens in en skithusfläkt utan att det minst sitter två processorer i den.

Men det är klart, du som tågfantast har ju oändligt mycket större kunskaper och erfarenhet av detta än vi som arbetar med sakerna dagligen. Så det är nog bäst att vi vet vår plats...

Medlem
    feb 2018

Jag har fått tillfälle att jämföra Transitios blå X12 med SJ:s grå. Det är stor skillnad på skicket på dem. De grå är renoverade och det märks mycket tydligt invändigt när man jämför med Transitios som är i original. Det är rätt stor skillnad på komforten. Så SJ:s blå BORDE i alla fall få ha en chans att få leva lite längre än Transitios. De grå känns faktiskt fortfarande ganska fräscha medan Transitios känns nedslitna.

Men om SJ har användning för dessa vågar jag inte säga. De borde vara mer attraktiva som t ex reserv för Krösatåg eller liknande, eller kanske som extratåg för Norrtåg. Men om dessa nämnda är intresserade av dem har jag ingen aning om.

Jag skulle varken bli förvånad om de flyttas till ny trafik, eller om de skrotas.
    Maskinellt är de grå och blå likvärdiga. Att de blå känns sunkugare faller sig naturligt eftersom de aldrig gått igenom en storrevision ( uppfräschning).

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Tycker jag inte. Har jag fel ?
    Om jag som moderator yttrar mig i sak huruvida du har rätt eller fel så tar det väl hus i h-e, men sign Falken har en poäng i så måtto att denna tråd handlar om X12 och deras eventuella framtida öde, INGET ANNAT! Så det räcker mer än nog med mer eller mindre kryptiska reflexioner över vad som sas i gamla Postvagnen av ett ensiffrigt antal skribenter för fyra år sedan. Det är inte ämnet för denna tråd och det kommer således inte att tolereras mer av den varan.

M J / mod

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Sv: Skrotning av X12

Har man varit varit med ett tag och kört lite olika fordon så inser man snabbt att X10-14serien är något av det bästa vi haft på svensk järnväg vad gäller teknik, driftsäkerhet och ekonomi. De är vida överlägsna ett helt gäng av det "nya och moderna" som kommer/kommit. Det betyder att det är väl motiverat att satsa på dem ytterligare en tid. För egen del skiter jag totalt i nostalgin utan ser det enbart ur yrkesmannens ögon.

Politiker har ingen kunskap om detta utan ser bara att vi satsar på nya ( och svindyra) tåg eftersom det bara är att låna upp alla pengar som behövs och sedan låta skattebetalarna stå för notan. Ansvarslöst och kortsiktigt.

SJ satsade relativt ett nytt tåg ganska lite pengar på att fräscha upp några 12:or med ett utmärkt resultat som väl står sig mot nya tåg. Problemet är att de är ganska få varför det är svårt att få dem att passa in nånstans.

Efter att under 18 månader på nära håll synat det du hellre vill ha kan jag kallt konstatera att modernt tågbyggande blivit för komplicerat med ett stort antal undersystem från olika leverantörer som ska lira med varandra och allt vad det innebär med tröghet och kompabilitetsproblem till skillnad mot när I princip allt i ett fordon byggdes av samma tillverkare. Till det kommer den överdrivna datoriseringen som bara leder till skyhöga kostnader och en oändlig räcka med onödigt komplicerade driftsystem. Idag sätter man inte ens in en skithusfläkt utan att det minst sitter två processorer i den.

Men det är klart, du som tågfantast har ju oändligt mycket större kunskaper och erfarenhet av detta än vi som arbetar med sakerna dagligen. Så det är nog bäst att vi vet vår plats...
    Med all respekt för en lokförares kunskaper, men jag tror att det är en annan erfarenhet som säger om en viss fordonstyp är lönsam eller ej och jag antar att du inte heller dagligen arbetar med att förvalta en fordonspark?

Underhållskostnader, reservdelskostnader, mottagande hos kunden (dvs möjlighet att ta betalt för tjänsten), utbildningskostnader, räntekostnader. Detta kan också vara väldigt beroende av ett företags organisation, affärsidé, kundkrets mm, dvs att X12 är olönsam för transitio (och inte säljbar heller, kanske) behöver inte betyda att den skulle vara det för Tågab.

T.ex. kan underhållskostnader vara starkt förknippade med om man har en egen verkstad eller ej, om arbete kan göras för att jämna ut toppar eller om tjänsten alltid måste köpas in till fullpris, hur mycket reserver man har, t.ex. har väl tågab 50% eller mer fordonsreserver i vissa fall, hur fordonsomlopp ser ut, en viss organisation betalar kanske mycket mindre för kapitalet än en annan organisation, dvs en motorvagn för 100 mnkr kostar kanske 2 mnkr per år i kapitalkostnader för en viss organisation men 10 mnkr för en annan, inte bara beroende på olika kostnad för räntan, men kanske också olika avkastningskrav osv... Utöver det tillkommer kanske också skillnader i energiförbrukning osv...

Passagerare Brinkens avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    X12 3193 är på avrustning, sen blir det nog en enkel resa till Nykroppa.

//R
    Varför skrotas den inte på Stena i Hallstahammar som X10 gjordes, är ju nästgårds till Tillberga?

En 50+ tågnörd från Hallstahammar

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Brinken Visa inlägg
    Varför skrotas den inte på Stena i Hallstahammar som X10 gjordes, är ju nästgårds till Tillberga?
    Bättre betalt från Nykroppa?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •