Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem Holmenkollen banan

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    90

    Problem Holmenkollen banan

    Det råder stopp mm.

    Många skadade på spåren


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 075

    Sv: Problem Holmenkollen banan

    Man kan kanske besvära sig med att länka till något lite mer deskriptivt:
    https://www.svt.se/sport/vintersport...efter-skidlopp


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 802

    Sv: Problem Holmenkollen banan - Aftenposten

    Aftenposten

    "Mange av personene som er på vei hjemover er ifølge politiet å betrakte som overstadig berusede, og oppfører seg dårlig og svært ufint både mot polititjenestemenn, vektere og andre publikummere."


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 562

    Sv: Problem Holmenkollen banan - Aftenposten

    Sju personer har kommit åt strömskenan skriver VG. Fylla och mycket folk.
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...kollen-femmila


  5. #5
    Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    132

    Sv: Problem Holmenkollen banan - Aftenposten

    Man uppör aldrig att förvånas över hur många "entusiaster" i diverse områden som måste ha alkhol för att kunna njuta av sitt intresse. :mad:

    SA


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 810

    Sv: Problem Holmenkollen banan - Aftenposten

    Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Man uppör aldrig att förvånas över hur många "entusiaster" i diverse områden som måste ha alkhol för att kunna njuta av sitt intresse. :mad:

    SA
    Just järnvägshobbyn är väl knappast drabbad av sådant. Tvärtom är det mitt intryck att påfallande många tågentusiaster är nykterister .
    Vet att jag delar det intrycket från SJK-resor med flera. Och de som vill ha något till maten brukar vänta till kvällens middag det är faktiskt ingen höjdare att vara rökig när man åker tåg och ska ge sig ut på fotokörningar eller byta tåg på stationer.


  7. #7
    1. Klass JanneSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    20

    Sv: Problem Holmenkollen banan - Aftenposten

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Just järnvägshobbyn är väl knappast drabbad av sådant. Tvärtom är det mitt intryck att påfallande många tågentusiaster är nykterister .
    Vet att jag delar det intrycket från SJK-resor med flera. Och de som vill ha något till maten brukar vänta till kvällens middag det är faktiskt ingen höjdare att vara rökig när man åker tåg och ska ge sig ut på fotokörningar eller byta tåg på stationer.
    Nu var det kanske mer ”sportentusiasterna” Svante A avsåg i sitt inlägg, där ju tyvärr fylla är alltför vanligt vid många arrangemang. Vilket ju framgår av inledningen av denna tråd.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 810

    Sv: Problem Holmenkollen banan - Aftenposten

    Citat Ursprungligen postat av JanneS Visa inlägg
    Nu var det kanske mer ”sportentusiasterna” Svante A avsåg i sitt inlägg, där ju tyvärr fylla är alltför vanligt vid många arrangemang. Vilket ju framgår av inledningen av denna tråd.
    Jovisst var det så men jag kunde inte låta bli att jämföra med tågintresserade.
    Det brukar vara påfallande skötsamt på resorna. Undantagen som invigningen av SJK-tåget blev väl beryktat men det var ett undantag och är preskriberat.


  9. #9
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    31

    Sv: Problem Holmenkollen banan - Aftenposten

    Vad hände vid invigningen av SJK-tåget. Det vore intressant att få höra någon som var med berätta. Vart tåg detta tåg vägen? Var det ett särskilt tåg för SJK?


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 810

    Sv: Problem Holmenkollen banan - Aftenposten

    Citat Ursprungligen postat av synkopjanne Visa inlägg
    Vad hände vid invigningen av SJK-tåget. Det vore intressant att få höra någon som var med berätta. Vart tåg detta tåg vägen? Var det ett särskilt tåg för SJK?
    Ja det var väl inte så märkvärdigt mer än att styrelse och inbjudna från TGOJ (som donerat vagnarna) delade på en låda whisky. Minns att någon kommenterade att dom var väl unnade någon belöning. Jag som vanlig resenär vare sig såg eller märkte så mycket men det sades ha blivit hög promille. All personal i tjänst var självklart helnyktra.
    Tåget bestod av ett antal trävagnar med öppna plattformar och mycket charm. Det kompletterades med fler vagnar och så blev det även ett komplett tåg med ångloket Sb-1306. Många frivilliga lade ner ett beundransvärt arbete på atthålla lok och vagnar i skick men till sist,efter några år,ansåg föreningen att det var en övermäktig uppgift och bestämde sig för att avveckla tåget som till en början deponerades hos föreningar och sedan överfördes helt iandra föreningars ägo. Allt finns kvar i dag någonstans. Avvecklingen ledde till ett par mycket hårda föreningsstämmor med maratondebatter och hårda ord utväxlades. Vid SJK-tågets tillkomst var det helt unikt på normalspårig att ha ett sådant tåg att köra på utflykter men vartefter kom det både ånglokssällskap och museibanor för normalspår vilket bidrog till att SJK inte längre ansåg sig behöva ett sådant tåg och man kunde ändå få till trevliga researrangemang med andras tåg.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •