Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Dagens lunchtur

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Dagens lunchtur

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Att t ex en buss är den enda bussen (och inte bara den enda linjen) i området är ingen anledning för att inte skylta den med ett flersiffrigt nummer. Tycker man på sina håll.

(Obs! Saknar spåranknytning.)
    Men det är inte alltid så noga, när jag kom till Guernsey flygplats var jag väl påläst och bad på bussen om biljett till ”Sankt Peter Port” please. Öhhh.. svarade chaffisen. Jag upprepade det hela och fick förslaget ”öhh... town? ”. Ja självklart finns det bara en liten stad så är det town som gäller.
    Men det är intressant med linje och fordonsnummer. Det finns små spårvägssystem där man har tvåsiffriga linjenummer och fordonsserien kan börja på vagn 100 eller 101 , det ser lite mer imponerande ut.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Skulle kunna vara tur/kurs/tåg-nummer.
    Men är nog linjenumret. Och jag instämmer att det är lämpligt att skylta med ett linjenummer, även om linjen kan identifieras på annat sätt. SL inledde med att inte vilja ha något linjenummer på Tvärbanan, men ändrade sig.
    Och t.ex. Kalmar hade(har?) länge pappskyltar till hands i stadsbussarna att använda när display-systemet konstrade. Men det är ett tag sedan, nu, som jag sett dem behöva användas.
    Det är nog bäst att ha ett linjenummer även om det bara finns en spårvägslinje men den är ju en del av ett större system med busslinjer. Och kanske bra att ha ett linjenummer när man eventuellt ersätter med buss.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Skyltning på platsen ifråga

Bilden tagen 2020-04-15,men har svårt att texten är ändrad.../Ulf

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Skyltning på platsen ifråga

Bilden tagen 2020-04-15,men har svårt att texten är ändrad.../Ulf
    Nej, texten där är nog inte ändrad. Men om vi tittar i den här artikeln, som visar ett par bilder från hållplatsen LTH, varav en visar hållplatsskylt i närbild, så ser man att där står det faktiskt "Lund LTH". Medan det förmodligen bara står LTH på den stora väggen. Skulle tro att det är samma sak med [Lund] Telefonplan.
    Dvs. min hypotes om att hållplatser i Skånetrafiken ofta har två namn. Ett systematiskt, där orten anges, och ett alldagligt där det inte görs (undantag för orter med bara en hållplats, och med platser där ortsnamnet är huvudordet.) Det första är alltså den systematiska namnet, som används i reseplanerare och på hållplatsstolpar, det andra är det praktiska, som används i utrop och liknande. (På samma sätt som man på en ort talar om centralstationen, men i tidtabeller anger vilken ort det är.)
    https://jarnvagar.nu/nu-invigs-sparvagen-i-lund/
    Edit: Glömde, givetvis, att lägga in länken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Dvs. min hypotes om att hållplatser i Skånetrafiken ofta har två namn. Ett systematiskt, där orten anges, och ett alldagligt där det inte görs (undantag för orter med bara en hållplats, och med platser där ortsnamnet är huvudordet.) Det första är alltså den systematiska namnet, som används i reseplanerare och på hållplatsstolpar, det andra är det praktiska, som används i utrop och liknande. (På samma sätt som man på en ort talar om centralstationen, men i tidtabeller anger vilken ort det är.)
    https://jarnvagar.nu/nu-invigs-sparvagen-i-lund/
    Edit: Glömde, givetvis, att lägga in länken.
    Det stämmer bra att det verkar vara två namn. Dock blev det något fel när man införde att varje ortsnamn stod först i tidtabellen, då man började ropa ut ortsnamn även på stadsbussarna. Alltså fick man höra "Helsingborg Stattena, Helsingborg Filbornaskolan, Helsingborg Jönköpingsgatan" och så vidare på bussar som bara gick inom Helsingborg. Det blev väldigt tjatigt, men efter ett halvår hade man fixat till det.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Då har man ändrad sedan 2020...

/Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •