Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Dagens lunchtur

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Dagens lunchtur

Dagens resa i coronatid gick till Lund. Två nödvändiga syften: mat och studier.

Framresa i 529.

Lunchen behandlar jag inte här. I Lund studerar man. Jag valde spårvagnslinjen. Denna har som bekant sin ena ändhållplats vid Lund C. I Lund har faktiskt hållplatsen i motsats till förhållandet i Stockholm samma namn som järnvägsstationen. Kritik angående förväxlingar har såvitt bekant inte rapporterats.Namn:  IMG_20210601_163639.jpg
Visningar: 980
Storlek:  276,3 KB

Spårvagnen är fräsch och väldigt bred. Hög komfort. Vilken höjdare!
    Namn:  IMG_20210601_163825.jpg
Visningar: 996
Storlek:  163,6 KB

Hemresan företas just nu i 546. Om detta tåg kan berättas att just i dag har sortimentet utökats. T o m räkmackan är tillbaka. Heja SJ!

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Dagens lunchtur

Hmm...
    Undrar vad det fasttejpade pappskylten med 1an i fönstret gör för nytta nu när dest skylten fungerar?/Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag undrar vad lappen gör där över huvud taget. Med tanke på att det bara finns en linje bör det vara svårt att ta fel, även om skyltningen vore trasig.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Jag undrar vad lappen gör där över huvud taget. Med tanke på att det bara finns en linje bör det vara svårt att ta fel, även om skyltningen vore trasig.
    Skulle kunna vara tur/kurs/tåg-nummer.
    Men är nog linjenumret. Och jag instämmer att det är lämpligt att skylta med ett linjenummer, även om linjen kan identifieras på annat sätt. SL inledde med att inte vilja ha något linjenummer på Tvärbanan, men ändrade sig.
    Och t.ex. Kalmar hade(har?) länge pappskyltar till hands i stadsbussarna att använda när display-systemet konstrade. Men det är ett tag sedan, nu, som jag sett dem behöva användas.

Passagerare
    Medlem
    apr 2021

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Och t.ex. Kalmar hade(har?) länge pappskyltar till hands i stadsbussarna att använda när display-systemet konstrade. Men det är ett tag sedan, nu, som jag sett dem behöva användas.
    De fanns i alla fall för något år sedan och används vid de tillfällen då det är fel på elektroniken och inte bara förarens lathet.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    ... Lund har faktiskt hållplatsen i motsats till förhållandet i Stockholm samma namn som järnvägsstationen. Kritik angående förväxlingar har såvitt bekant inte rapporterats.
    Vissa kommentarer har dock förekommit om att hållplatsen "Telefonplan" förekommer i spårbunden lokaltrafik både i Lund och Stockholm.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Vissa kommentarer har dock förekommit om att hållplatsen "Telefonplan" förekommer i spårbunden lokaltrafik både i Lund och Stockholm.
    Hållplatsen i Lund heter dock "Lund Telefonplan".

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Skogstoken Visa inlägg
    De fanns i alla fall för något år sedan och används vid de tillfällen då det är fel på elektroniken och inte bara förarens lathet.
    Nej, någon lättja från bussförarnas sida lär det aldrig ha varit. Bl.a. eftersom pappskylten syntes mycket sämre, så att ett antal resenärer var tvungna att fråga om vilken buss det var.
    Men nu i år tror jag inte ha sett dem användas (eller behöva användas). Tvärtom fungerar tekniken nu så bra att det går att skilja på riktningarna på ringlinjen 405 (som har en svans där bägge riktningarna stannar vid samma skylt.)

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg

Heter den verkligen "Lund Telefonplan"? Jag tror vi ser resultatet av Rikstrafikens handpåläggning för att undvika oreda i deras tidtabellsdatabas.

[Rättelse] Nåja, Samtrafiken då...

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Jag tror som du!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg

Men i Skånetrafiken är det väl så att ortsnamnet står med i det officiella namnet, men inte i skyltning och och utrop i fordonet. (T.ex. står det t.ex. "Farhult Årnackevägen" på skylten, men visas och ropas bara "Årnackevägen" i bussen). Jaja, och innan någon kommenterar, undantag givetvis när ortsnamnet utgör en väsentlig del av hållplatsnamnet.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Jag tror som du!
    Fast jag trodde fel. Även Skånetrafiken använder "Lund xxx" som hållplatsnamn.

Senast redigerat av Kippu den 2021-06-02 klockan 15:35:43. Anledning: Fel bild

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Fast jag trodde fel. Även Skånetrafiken använder "Lund xxx" som hållplatsnamn.
    Hållplatsnamnet är väl främst en fråga för spårinnehavaren?

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Men i Skånetrafiken är det väl så att ortsnamnet står med i det officiella namnet, men inte i skyltning och och utrop i fordonet. (T.ex. står det t.ex. "Farhult Årnackevägen" på skylten, men visas och ropas bara "Årnackevägen" i bussen). Jaja, och innan någon kommenterar, undantag givetvis när ortsnamnet utgör en väsentlig del av hållplatsnamnet.
    Dessa databaser...

I överensstämmelse med bilden ovan sökte jag på "Universitetssjukhuset" i Resrobot och hamnade entydigt i ... Umeå.

Medlem
    nov 2019

Hållplatsnamnet är väl främst en fråga för spårinnehavaren?
    Hållplatsnamn i lokaltrafik, oavsett hjulmaterial, torde vara en fråga för ansvarig RKM, d v s Region Skåne, d v s Skånetrafiken.

Medlem
    mar 2018

Dessa databaser...

I överensstämmelse med bilden ovan sökte jag på "Universitetssjukhuset" i Resrobot och hamnade entydigt i ... Umeå.
    Jag får upp Lund som svar också. Men i Lund heter det ju "Univ-sjukhuset". Det vet väl alla ?

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Jag får upp Lund som svar också. Men i Lund heter det ju "Univ-sjukhuset". Det vet väl alla ?
    Lasarettet!

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Hållplatsnamn i lokaltrafik, oavsett hjulmaterial, torde vara en fråga för ansvarig RKM, d v s Region Skåne, d v s Skånetrafiken.
    Vad avser Telefonplan i Lund verkar Lunds Kommun, Stadsbyggnadskontorets lantmäteriavdelning föreslagit namnet i samråd med kommunens spårvägsprojekt och Region Skåne. Byggnadsnämnden har beslutat om hållplatsens (trafikplatsens?) namn. Det framgår inte om Transportstyrelsen godkänt namnförslaget.

https://moten.lund.se/welcome-sv/nam...nloadMode=open

http://docplayer.se/165511115-Byggna...1-klockan.html

https://old-sparvaglund.lund.se/aktu...n-telefonplan/

https://www.sydsvenskan.se/2019-02-1...munen-beslutet

Medlem
    nov 2019

Vad avser Telefonplan i Lund verkar Lunds Kommun, Stadsbyggnadskontorets lantmäteriavdelning föreslagit namnet i samråd med kommunens spårvägsprojekt och Region Skåne. Byggnadsnämnden har beslutat om hållplatsens (trafikplatsens?) namn. Det framgår inte om Transportstyrelsen godkänt namnförslaget.

https://moten.lund.se/welcome-sv/nam...nloadMode=open

http://docplayer.se/165511115-Byggna...1-klockan.html

https://old-sparvaglund.lund.se/aktu...n-telefonplan/

https://www.sydsvenskan.se/2019-02-1...munen-beslutet
    Transportstyrelsen är inte inblandade. De ansvarar endast för trafikplatsnamn på järnväg, d v s anläggningar som omfattas av Järnvägslagen.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Att t ex en buss är den enda bussen (och inte bara den enda linjen) i området är ingen anledning för att inte skylta den med ett flersiffrigt nummer. Tycker man på sina håll.

(Obs! Saknar spåranknytning.)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •