Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Vilka fordon ska MTR Mälartrafik ha?

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Vilka fordon ska MTR Mälartrafik ha?

Som rubriken lyder - MTR Mälartrafik söker just nu lokförare. Är det någon som vet vilka fordon som MTR Mälartrafik kommer använda sig av? Bara ER1 eller lär det bli X40 också för förarna?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Vilka fordon ska MTR Mälartrafik ha?

Citat Ursprungligen postat av lokforareleven Visa inlägg
    Som rubriken lyder - MTR Mälartrafik söker just nu lokförare. Är det någon som vet vilka fordon som MTR Mälartrafik kommer använda sig av? Bara ER1 eller lär det bli X40 också för förarna?

X40 ska väl stanna hos SJ? Så några X40 blir det väl inte tal om i alla fall?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

X40 tillhör SJ så det är inte aktuellt. Mälartåg har ER1 och så några X50 som används på Uven. SJ använder för övrigt inte X40 i Mälartågstrafiken, endast i egen trafik.

EDIT: Några X12 används också Linköping-Eskilstuna. Om dessa är kvar i december vet jag ej.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    X40 tillhör SJ så det är inte aktuellt. Mälartåg har ER1 och så några X50 som används på Uven. SJ använder för övrigt inte X40 i Mälartågstrafiken, endast i egen trafik.

EDIT: Några X12 används också Linköping-Eskilstuna. Om dessa är kvar i december vet jag ej.
    Tack för era svar!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

MTR Mälartrafik söker just nu lokförare.
    Sista ansökningsdag 6 juni.
    https://www.mtrnordic.se/jobba-med-o...-Malartag/2137

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Eftersom den kommande tidtabellen ska ta hänsyn till ER1:s bättre fartresurser så antar jag att X12 avvecklas, om man inte istället ritar några omlopp med lägre sth som kan utföras med X12 sätt.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Någon som har koll på vart MTR skall parkera sina ER1-or i Stockholm under nätterna - Blir det Hagalund? Tomteboda?

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Någon som har koll på vart MTR skall parkera sina ER1-or i Stockholm under nätterna - Blir det Hagalund? Tomteboda?
    Tyvärr har jag ingen aning om detta. Däremot om man studera lantmäteriets ortfoto går det att notera att uppställning dagtid sker främst på Älvsjö Godsbangård. Här är fördelningen mellan antalet ER1 per område när bilderna togs.

Älvsjö: 4 ER1
    Tomteboda: 0 ER1
    Hagalund: 1 ER1 (inväntar troligtvis avgång mot centralen)

Något annat som är värt att ha i beaktande är att behovet av att ha ett stort antal ER1 uppställa i Stockholm över natten är ganska litet. Verkstaden finns i Eskilstuna och det främsta behovet av nattuppställning kommer från att klara det första morgonavgångarna. Ett rimligt antal fordon uppställda över natten i Stockholm är troligtvis 6-10 ER1 beroende på hur tidtabellen är strukturerad och hur tät man vill köra de första morgontågen. Något annat som stärker min tes är att det förekommer ett stort antal tjänstetåg mellan Älvsjö Godsbangård och Centralen i samband med Mälartågsavgångarna.

/Axel L

Senast redigerat av Axel L den 2021-06-01 klockan 15:36:04.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Jag såg en intressant sak i annonsen, där de alltså söker färdigutbildade lokförare, med giltigt lokförarbevis (men det står inget om ER1-kompetens):
    "Anställningen börjar med en 3 månaders utbildning med start den 9 augusti eller den 6 september 2021. "

Jag har aldrig funderat på hur det normalt fungerar vid övergång vid övertagande av trafik, utan bara trott att på lördagen jobbar en lokförare för gamla bolaget och på söndag morgon tar hen fram den nya uniformen hen fått hämta ut i förväg (på sin fritid) och kör åt det nya bolaget.

Men, om MTR vill ta över personal som redan kör Mälartåg (och måste de inte vara beredda att göra det?) så blir det ju svårt för SJ att upprätthålla bemanningen under de sista 3 månaderna om föraren skall utbildas i 3 månader.
    Eller är det så att denna annons riktar sig till lokförare som inte alls idag kör Mälartåg, utan kommer från utbildning eller från helt andra företag eller linjer, och att de skall täcka upp för de som idag kör Mälartåg men inte vill gå över till MTR?
    Och är det så att de som idag kör Mälartåg får andra erbjudanden, där det kanske förutsätts att de jobbar kvar hos SJ till december?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag såg en intressant sak i annonsen, där de alltså söker färdigutbildade lokförare, med giltigt lokförarbevis (men det står inget om ER1-kompetens):
    "Anställningen börjar med en 3 månaders utbildning med start den 9 augusti eller den 6 september 2021. "
    3 månaders utbildning är normalt när man kommer direkt från en lokförarutbildning. När jag började köra Mälartåg för 19 år sedan så tog det 2,5 månader från min första arbetsdag tills jag började köra själv.

Jobbar man redan som lokförare så tar det kortare tid, uppskattningsvis en månad. Man behöver få typutbildning och övningskörning på fordonen samt linjekännedom. Har man linjekännedom och/eller typutbildning sedan tidigare blir utbildningen förstås kortare.

Det normala för personal som går över är ju att man redan har linjekännedom och typutbildning och då behövs inte mer än 1-2 dagars utbildning för att få lära sig rutiner och regler inom det nya företaget.

Medlem
    nov 2019

I dag är det Älvsjö godsbangård som gäller nattetid. I dag utgick åtta ER1 från Älvsjö. Hagalund används ibland för daguppställning, men ingen nattuppställning.
    Det skulle förvåna mig om MTR gör annorlunda.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Jag har aldrig funderat på hur det normalt fungerar vid övergång vid övertagande av trafik, utan bara trott att på lördagen jobbar en lokförare för gamla bolaget och på söndag morgon tar hen fram den nya uniformen hen fått hämta ut i förväg (på sin fritid) och kör åt det nya bolaget.

Men, om MTR vill ta över personal som redan kör Mälartåg (och måste de inte vara beredda att göra det?) så blir det ju svårt för SJ att upprätthålla bemanningen under de sista 3 månaderna om föraren skall utbildas i 3 månader.
    Eller är det så att denna annons riktar sig till lokförare som inte alls idag kör Mälartåg, utan kommer från utbildning eller från helt andra företag eller linjer, och att de skall täcka upp för de som idag kör Mälartåg men inte vill gå över till MTR?
    Och är det så att de som idag kör Mälartåg får andra erbjudanden, där det kanske förutsätts att de jobbar kvar hos SJ till december?
    Det har pratats lite om övertagandet här, jag tror du var med i den diskussionen: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...108#post136108

Jag tror att du är inne på rätt linje. Annonsen gäller nog främst förare som i dagsläget inte kör ER-1/Mälartåg. De SJ-förare som hänger med över till MTR, kommer ju bara behöva någon sorts introduktion till MTR (IT-system, interna regler m.m.) Gissingsvis så har MTR fått indikationer på att antalet förare som är villiga att byta arbetsgivare inte räcker till för att bemanna tågen och säkrar upp för att inte stå med förarbrist vid övergången.

En följdfråga, och mer i linje med trådens ämne, blir ju naturligtvis när MTR får tillgång till ER-1:orna? Om de ska kunna utbilda de nya förarna så behöver de ju fordon, körlärare och instruktörer. Vet inte riktigt hur planen för detta ser ut?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Frågvis Visa inlägg
    Det har pratats lite om övertagandet här, jag tror du var med i den diskussionen: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...108#post136108

Jag tror att du är inne på rätt linje. Annonsen gäller nog främst förare som i dagsläget inte kör ER-1/Mälartåg. De SJ-förare som hänger med över till MTR, kommer ju bara behöva någon sorts introduktion till MTR (IT-system, interna regler m.m.) Gissingsvis så har MTR fått indikationer på att antalet förare som är villiga att byta arbetsgivare inte räcker till för att bemanna tågen och säkrar upp för att inte stå med förarbrist vid övergången.

En följdfråga, och mer i linje med trådens ämne, blir ju naturligtvis när MTR får tillgång till ER-1:orna? Om de ska kunna utbilda de nya förarna så behöver de ju fordon, körlärare och instruktörer. Vet inte riktigt hur planen för detta ser ut?
    Normalt kommer man nog överens om att ett visst antal fordon hyrs ut från "gamla" till "nya" operatören i förväg för att få ett smidigt överlämnande.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Normalt kommer man nog överens om att ett visst antal fordon hyrs ut från "gamla" till "nya" operatören i förväg för att få ett smidigt överlämnande.
    Låter som en vettig lösning. Finns det tillräckligt med fordon att avvara för detta? Med X12:orna skrotade och alla ER1 ännu inte leverade?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

OK, båda parterna har behov av att övergången, framförallt av den personal som går över, går smidigt till.
    Den gamla vill inte att personalen skall börja för tidigt hos den nya, så att man saknar personal sista månaden, medan den nya vill att personalen är utbildad i de nya rutinerna/systemen redan första trafikdagen, samt att man har fått möjlighet att disponera fordon för utbildning i förväg.

Det jag anade var att detta med verksamhetsövergångar inte är så optimalt i såna här fall när båda operatörerna behöver samma fordon och till stor del samma personal, men den nya vill få chans att introducera personalen i förväg.
    Det låter lättare om man upphandlar en busslinje, och båda bussföretagen har egna bussar och egna förare (som inte går över).
    Som lekman tycker jag att detta borde leda till dels att ha ganska långa avtalsperioder, och dels att den som redan kör trafiken borde ha en liten fördel i upphandlingen (vinner den slipper man ju problemen med övergång, plus att den är väl insatt i verksamheten).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

.

Det jag anade var att detta med verksamhetsövergångar inte är så optimalt i såna här fall när båda operatörerna behöver samma fordon och till stor del samma personal, men den nya vill få chans att introducera personalen i förväg.
    Det låter lättare om man upphandlar en busslinje, och båda bussföretagen har egna bussar och egna förare (som inte går över).
    Som lekman tycker jag att detta borde leda till dels att ha ganska långa avtalsperioder, och dels att den som redan kör trafiken borde ha en liten fördel i upphandlingen (vinner den slipper man ju problemen med övergång, plus att den är väl insatt i verksamheten).
    Men så är det ytterst sällan ens i Bussbranschen, personalen hos "förlorande" operatör har i de flesta fall intresse av att fortsätta jobba och oavsett om det räknas som verksamhetsövergång eller inte så finns det i de flesta en passus i avtalet om att den personal som så önskar har företräde (även framför den vinnande operatörens personal).

Det här med utbildning brukar man kunna lösa genom att låna personalen från den förlorande parten och hålla utbildningar på fridagar och så mot ersättning.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Frågvis Visa inlägg
    Låter som en vettig lösning. Finns det tillräckligt med fordon att avvara för detta? Med X12:orna skrotade och alla ER1 ännu inte leverade?
    Det finns "alltid" en trafikreserv som kan användas. Om något händer så skjuter man på utbildningen. Dessutom finns ju alltid tider på dygnet då inte alla fordon används. I stället för att ER1:or står på dagen på Älvsjö gbg i väntan på eftermiddagsrusningen så kan de ju gå en utbildningssväng. Hur många ER1 saknas just nu - och hur många saknas 3 månader före avtalsstart?

Medlem
    nov 2019

Det finns "alltid" en trafikreserv som kan användas. Om något händer så skjuter man på utbildningen. Dessutom finns ju alltid tider på dygnet då inte alla fordon används. I stället för att ER1:or står på dagen på Älvsjö gbg i väntan på eftermiddagsrusningen så kan de ju gå en utbildningssväng. Hur många ER1 saknas just nu - och hur många saknas 3 månader före avtalsstart?
    Vad jag kan se så är det bara ER1 33 som saknas i ursprungsleveransen. Övriga fordon är levererade eller åtminstone i Sverige.

Tre ER1:or står ju varje dag i Uppsala mellan morgon- och eftermiddagstrafiken. De går också att använda till utbildning.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

OK, båda parterna har behov av att övergången, framförallt av den personal som går över, går smidigt till.
    Den gamla vill inte att personalen skall börja för tidigt hos den nya, så att man saknar personal sista månaden, medan den nya vill att personalen är utbildad i de nya rutinerna/systemen redan första trafikdagen, samt att man har fått möjlighet att disponera fordon för utbildning i förväg.

men när det gäller personal som idag kör bl.a samma trafik och samma fordon, så handlar det ju i princip bara om introduktion på det nya företaget, allt annat kan de ju redan.
    Tomas Tydal skriver ju såhär om just detta...
    Det normala för personal som går över är ju att man redan har linjekännedom och typutbildning och då behövs inte mer än 1-2 dagars utbildning för att få lära sig rutiner och regler inom det nya företaget.
    En till två dagars utbildning, kan man säkert få till något vis ändå, är det i företagets intresse, så kan de ju tex betala övertidsersättning mot att de kommer in på fridagar och gör utbildningen.

Men nu tror ju inte jag att detta är det stora problemet för MTR, eftersom antalet som går över antagligen blir hyfsat litet. Det stora problemet kommer att bli att hitta andra frivilliga från lokförarutbildningar och andra företag att anställa och ge typutbildning, linjekännedom osv. Till detta kommer att hitta folk för ombordtjänst att anställa och utbilda (visserligen betydligt kortare utbildning, men någon månad, kanske mer lär gå åt.

Som ett kuriosa, kan nämnas att Transdevs personal i Linköping är inbjuden till SJ i Linköping för att prova ut uniformer mm, nu närmaste tiden. Så där är man ute i god tid.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Vad jag kan se så är det bara ER1 33 som saknas i ursprungsleveransen. Övriga fordon är levererade eller åtminstone i Sverige.

Tre ER1:or står ju varje dag i Uppsala mellan morgon- och eftermiddagstrafiken. De går också att använda till utbildning.
    Tack för svar! Då låter det som att det finns goda möjligheter till en smidig övergång ändå, att MTR rekryterar tyder väl också på att det finns någon sorts plan på plats för hur utbildningen ska gå till.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •