Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: På grafernas tid-Dingle

1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018

På grafernas tid-Dingle

Året är 2015 och vi är i Dingle på norra Bohusbanan.. Man lastade då här timmer någon gång per månad ....något som upphörde våren 2017.

På den tiden kunde man se i grafen när något av de sällsynta tågen besökte Dingle.

Visst kan vi - som läget är nu - leva utan möjlighet till denna typ av dokumentation men ligger det inte en poäng i att kunna föreviga detta för framtida generationer [reprisbild]

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: På grafernas tid-Dingle

Härlig dokumentationsbild som sagt./Ulf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Året är 2015 och vi är i Dingle på norra Bohusbanan.. Man lastade då här timmer någon gång per månad ....något som upphörde våren 2017.

På den tiden kunde man se i grafen när något av de sällsynta tågen besökte Dingle.

Visst kan vi - som läget är nu - leva utan möjlighet till denna typ av dokumentation men ligger det inte en poäng i att kunna föreviga detta för framtida generationer [reprisbild]
    Du får väl försöka göra som några tågfotografer gjorde förr i tiden: Skaffa dig kontakter, som på något sätt kan hjälpa dig, antingen genom att tipsa dig när något som kan intressera dig dyker upp, eller att du frågar vad som är på gång när du skall ut och fotografera.
    För, jag har inte hört att Trafikverkare berättat att de dagliga graferna numera är hemliga eller sekretessbelagda, och att ingen information får lämnas ut.

Och när det gäller timmertågen så kanske det går att bygga upp en kontakt med tågoperatören, du kanske kan bjuda på lite bilder om de vill ha eller något sånt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Någon annan som gått i Dingle och dinglat?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    För, jag har inte hört att Trafikverkare berättat att de dagliga graferna numera är hemliga eller sekretessbelagda, och att ingen information får lämnas ut.
    Informationen i graferna har ett skyddsvärde. Vad jag förstått finns det ett undantag i offentlighetsprincipen vid ett skyddsintresse. Så det är med andra ord kört att få ut graferna. Men jag hoppas att jag har fel.

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Såhär skriver TrV:

"Från och med 1 februari 2018 läggs daglig graf upp på ett nytt sätt på trafikverket.se. Detta på grund av att visst innehåll i graferna bedöms som skyddsvärd information. För att kunna se daglig graf i fortsättningen ansöker du om behörighet och loggar sedan in på "Min sida". Har du inte redan tillgång till detta finns information om hur du skaffar det nedan. Vi beklagar eventuella olägenheter detta medför."

Att myndigheten gör detta bygger antagligen på att man gjort en säkerhetsanalys. Det står var och en fritt att ändå begära ut dem, och det är först då som TrV bedömning granskas.
    Tills dess gäller myndighetens beslut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är ju ett par personer som har begärt ut graferna men har inte fått svar, Trv förhalar det hela. Kan de inte radera denna "visst innehåll" och lägga ut resten?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jeff Visa inlägg
    Informationen i graferna har ett skyddsvärde. Vad jag förstått finns det ett undantag i offentlighetsprincipen vid ett skyddsintresse. Så det är med andra ord kört att få ut graferna. Men jag hoppas att jag har fel.
    Jag får väl förtydliga mig: Jag menade inte att kontakter skulle lämna ut hela grafen, utan att det skulle vara tillåtet att berätta vissa enstaka uppgifter, typ "Timmertåget har avgång den 12 mars från Uddevalla 12.34 och ankomst Dingle 14.56, med tågmöte i Munkedal 13.45", eller något sånt.
    Eller har all Trafikverkspersonal fått reda på att de dagliga graferna är högst hemliga och inte den minsta uppgift får lämnas ut?

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Eller har all Trafikverkspersonal fått reda på att de dagliga graferna är högst hemliga och inte den minsta uppgift får lämnas ut?
    Det är bara den trafikverkspersonal som behöver det för sitt arbete som har tillgång till de dagliga graferna. De flesta anställda vid Trafikverket har det inte.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag får väl förtydliga mig: Jag menade inte att kontakter skulle lämna ut hela grafen, utan att det skulle vara tillåtet att berätta vissa enstaka uppgifter, typ "Timmertåget har avgång den 12 mars från Uddevalla 12.34 och ankomst Dingle 14.56, med tågmöte i Munkedal 13.45", eller något sånt.
    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det är bara den trafikverkspersonal som behöver det för sitt arbete som har tillgång till de dagliga graferna. De flesta anställda vid Trafikverket har det inte.
    OK, så min fråga är då: Eller har all Trafikverkspersonal som har tillgång till daglig graf fått reda på att de dagliga graferna numera är högst hemliga och inte den minsta uppgift får lämnas ut?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det är ju ett par personer som har begärt ut graferna men har inte fått svar, Trv förhalar det hela. Kan de inte radera denna "visst innehåll" och lägga ut resten?
    Det är exakt så de måste göra. Problemet är att man vill skydda det skyddsvärda innehållet utan att behöva få merarbete, men det går inte, finns det handlingar som innehåller både sekretessbelagd och offentlig information kan man inte undanhålla hela handlingen med hänvisning till att delar av den är sekretessbelagd.

Trafikverkets strategi är förmodligen följande:
    1. Ignorera ev begäran att få ut offentlig del av daglig graf
    2. Hävda att daglig graf är arbetsmaterial
    3. Överklaga föreläggande att lämna ut daglig graf ända till högsta instans

Passagerare Montfrooijs avatar
    Medlem
    feb 2018

Great shot!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen