Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: SJ tåg 10167

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

SJ tåg 10167

På SJ sida kan man läsa att det är en hel del banunderhåll i påsk.
    De skriver att det berör regionaltåg mellan Stockholm och Göteborg via Västerås.

Jag har en biljett på tåg 10167 den 29/3 Västerås - Göteborg. Slår man in det tåget den 29/3 på SJ trafikinfo får man svaret "Vi har ingen tidtabellsinformation för tåg 10167"

Skumt! Kollar man med biljettbokningen så kan man köpa biljetter!!

Vad är fel?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ tåg 10167

Citat Ursprungligen postat av Humbla Visa inlägg
    På SJ sida kan man läsa att det är en hel del banunderhåll i påsk.
    De skriver att det berör regionaltåg mellan Stockholm och Göteborg via Västerås.

Jag har en biljett på tåg 10167 den 29/3 Västerås - Göteborg. Slår man in det tåget den 29/3 på SJ trafikinfo får man svaret "Vi har ingen tidtabellsinformation för tåg 10167"

Skumt! Kollar man med biljettbokningen så kan man köpa biljetter!!

Vad är fel?
    SJ skriver också:

Stockholm – Västerås – Örebro – Göteborg

Torsdagen den 29 mars och måndagen den 2 april ersätts ett regionaltåg med buss mellan Alingsås och Göteborg.
    Fredagen den 30 mars ersätts regionaltågen med buss mellan Alingsås och Göteborg.
    Lördagen den 31 mars till och med söndagen den 1 april ersätts regionaltågen med buss mellan Vårgårda och Göteborg. Restiden förlängs med cirka 45 minuter.

Alltså bara ett drabbat tåg på torsdagen den 29:e på den linjen.
    https://www.sj.se/sv/trafikinfo/resa-i-pask.html

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Trafikinformationen på SJ:s hemsida sträcker sig inte eoner framåt, så det är sannolikt därför tåget inte dyker upp. Det vill säga att inget tåg, någonstans, dyker upp om man söker på den 29:e.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack ztenlund. Du löste gåtan. Man borde skriva en mera upplysande text än "Vi har ingen tidtabellsinformation för tåg 10167".

Jag såg texten om ett regionaltåg som var inställt den 29/3. Varför skriver man inte vilket???

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Humbla Visa inlägg
    Tack ztenlund. Du löste gåtan. Man borde skriva en mera upplysande text än "Vi har ingen tidtabellsinformation för tåg 10167".

Jag såg texten om ett regionaltåg som var inställt den 29/3. Varför skriver man inte vilket???
    Det är förmodligen bäst att fråga SJ Kundtjänst om vilket tåg det är.

Men, varför inte tåget nämns på den sidan är troligen för att inga andra tåg nämns. Det står t.ex. "Vissa tåg kommer att gå en annan väg...", utan att ange vilka.
    Jag tror att sidan hade blivit alldeles för svåröverskådlig om man skulle angett alla avgångstider (och tågnummer hade inte hjälpt vanliga resenärer), utan det är väl bra att veta var man speciellt skall kontrollera tidtabellen, speciellt om det är pendlare på kortare sträckor som åker på månadsbiljett eller 10-biljett eller sånt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Under banarbetet går snabbtågen mellan Herrljunga och Göteborg en annan väg, via Öxnered eller Borås. Tågen kommer därför inte stanna i Alingsås.

InterCity-tågen mellan Stockholm och Göteborg ställs in och regionaltågen ersätts med buss mellan Vårgårda och Göteborg.

Restiden kommer förlängas

https://www.sj.se/sv/trafikinfo/bana...l##v%C3%A4stra

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det är förmodligen bäst att fråga SJ Kundtjänst om vilket tåg det är.
    En annan klurighet på sidan var att det stod att för tågen Oslo - Karlstad - Stockholm så skulle de göra ett extra uppehåll i Hallsberg. Jag tänkte, gör inte alla Oslotåg uppehåll i Hallsberg, och jag såg då det fanns *ett* tåg som normalt inte stannade där (tåg 620).

Hade man haft tillgång till graferna så antar jag att det hade gått att titta på datumet och kolla vid Västerås om det går något (person-)tåg med uppehåll i Västerås vid ungefär den tiden (en variant nu är att maila trafikverkets registrator som får kolla i graferna). En gissning skulle kunna vara att tåget har ett annat tågnummer på grund av alla omledningar.

Senast redigerat av pml den 2018-03-11 klockan 09:13:22.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    En annan klurighet på sidan var att det stod att för tågen Oslo - Karlstad - Stockholm så skulle de göra ett extra uppehåll i Hallsberg. Jag tänkte, gör inte alla Oslotåg uppehåll i Hallsberg, och jag såg då det fanns *ett* tåg som normalt inte stannade där (tåg 620).

Hade man haft tillgång till graferna så antar jag att det hade gått att titta på datumet och kolla vid Västerås om det går något (person-)tåg med uppehåll i Västerås vid ungefär den tiden. En gissning skulle kunna vara att tåget har ett annat tågnummer på grund av alla omledningar.
    Jag är inte säker på om jag förstår dig, men du kan väl (i stället för att titta i en graf) söka fram tåg Västerås-Göteborg t.ex. på vanliga www.sj.se eller du kan söka på Stockholm-Karlstad (eller Stockholm-Göteborg) via Västerås. Använder du andra sajter finns det ju några där du kan ange att du vill ha resor utan byten, och går det ännu lättare.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag tänkte inte rent allmänt, utan hur det är just den där banarbetshelgen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Jag tänkte inte rent allmänt, utan hur det är just den där banarbetshelgen.
    Ja, precis, det tänkte jag också. Jag menade att du skulle söka tider på www.sj.se för just de datum som är under banarbetshelgen, och se om det finns direkttåg på de relationer du undrade över (Västerås-Borås eller Oslo-Hallsberg eller något annat).
    Vilket det inte verkar finnas något under vare sig långfredagen eller påskdagen, när jag kollar.
    Provar du www.tagbokningen.se kan du välja antal byten, och säga Utan byten, så är man ännu säkrare på om det finns något direkt tåg.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag använder det på olika sätt: Vill jag boka en viss sträcka så använder jag förstås en tidssökning (normalt www.sj.se). Är jag däremot allmänt nyfiken på vilka tåg som går en viss sträcka, eller om jag sitter på ett tåg och jag vill veta var och när det stannar, så föredrar jag en klassisk tidtabell (i det senare fallet är nog avgång.nu bättre). I det här fallet hade det varit trevligt med tillgång till grafer, eftersom det (såvitt jag vet) inte finns några linjetabeller som gäller under banarbetet, och att webbplatser som avgång.nu inte är uppdaterade (antar jag med tanke på trådstartarens fråga).

Ett exempel på när graf kan vara intressant är att man hade tänkt åka med tåg X (enligt linjetidtabellen). Har man tillgång till en graf så kan man se om tåget är inställt, eller om det fått tågnummer Y,10XXX eller 21XXX på grund av omledning. Men iofs, det kanske man kan få se genom exempelvis SJs sökmotor också.

En annan tanke jag hade är om texten ´Tågen mellan Oslo och Stockholm stannar även i Hallsberg´ är ett "tryckfel"; om det i stället ska stå att tågen även stannar i Örebro alternativt Västerås. För ett år sen ungefär när det var en liknande omledning så fanns det personer i Hallsberg som var sura för att deras ("läns"-tåg) till Örebro var inställt, och att nästa tåg till Stockholm (via Västerås) inte stannade i Örebro. Jag funderade därför om SJ skulle låta de omledda tågen stanna i Örebro (förutom Hallsberg). Jag misstänker att det är fler som har Örebro som målstation än Hallsberg (det är nog ingen höjdare för någon som ska åka Göteborg - Örebro få kliva av i Hallsberg och sedan vänta 1½ timme där till nästa tåg/länsbuss).

Om man hade tillgång till tidtabellsdatabasen/tidtabellsboken (uppdaterad med hänsyn till arbetet) så skulle man kanske kunnat gräva själv. Som för trådstartarens fråga, kolla vilka tåg som har resandeutbyte i Västerås, med udda tågnummer, och vilken som utgångsstationen är. På ett liknande sätt skulle man säkert kunna se vilket tåg det är som *inte* utgår från Göteborg.

Senast redigerat av pml den 2018-03-11 klockan 19:17:29.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •