Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fjärrtåg på Södertälje Syd idag

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Fjärrtåg på Södertälje Syd idag

Idag trafikeras pendeltågsstationen på Södertälje Syd av ett flertalet fjärrtåg och inte bara pendeltåg:
    https://www.trafikverket.se/trafikin...rDep=departure

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Fjärrtåg på Södertälje Syd idag

Citat Ursprungligen postat av AleWi Visa inlägg
    Idag trafikeras pendeltågsstationen på Södertälje Syd av ett flertalet fjärrtåg och inte bara pendeltåg:
    Orsak?: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...an-vattenfylld

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant, tack för tipset! Regionaltåg hade jag nog kallat dem, men har inte full koll.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Intressant, tack för tipset! Regionaltåg hade jag nog kallat dem, men har inte full koll.
    Flixtrain regionaltåg? Nja... Ankommer 10.35 X2000 ... ankommer 16.20. Tänk på att det är på nordgång som problemet finns och att många tåg stannar bara för avstigande på nordgång i Södertälje.

Kommentar till AleWi: Flertalet betyder "majoriteten av". "Ett flertal" kan visserligen betyda samma som "Ett antal", men många tolkar det som "de flesta". I detta fall är det ju endast enstaka tåg som

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Flixtrain regionaltåg? Nja... Ankommer 10.35 X2000 ... ankommer 16.20. Tänk på att det är på nordgång som problemet finns och att många tåg stannar bara för avstigande på nordgång i Södertälje.
    Öh... tänkte inte på det, tack för det tipset också. Har aldrig riktigt förstått den där uppdelningen på avgående och ankommande tåg på småstationer!

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Öh... tänkte inte på det, tack för det tipset också. Har aldrig riktigt förstått den där uppdelningen på avgående och ankommande tåg på småstationer!
    På Södertälje syd är listan över avgående tåg rätt olik den över ankommande, eftersom snabbtåg, Snälltåget och MTRX brukar ha uppehåll för antingen avstigande eller påstigande. Förresten: räknar du Södertälje syd som en småstation?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    På Södertälje syd är listan över avgående tåg rätt olik den över ankommande, eftersom snabbtåg, Snälltåget och MTRX brukar ha uppehåll för antingen avstigande eller påstigande. Förresten: räknar du Södertälje syd som en småstation?
    Ja i det här sammanhanget, där inget tåg har den som slutstation eller gör något längre uppehåll, så tycker jag det. Kanske kan man hitta något bättre uttryck, hur som helst menar jag att den separata visningen av ankommande tåg mest är förvirrande på sådana ”genomgångsstationer”.

Det är ju en annan sak vid Göteborg C och liknande stationer där väldigt många tåg slutar!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Södertälje Syd nedre faller rimligen inom definitionen av "småstation".

(jämförbar med Mölnbo)

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Södertälje Syd nedre faller rimligen inom definitionen av "småstation".

(jämförbar med Mölnbo)
    Det kan jag väl i och för sig hålla med om. Men jag fick för mig att JDS (liksom jag) tänkte på Trafikverkets avgångs- och ankomstlistor på nätet för "Södertälje syd (ej SL)". Där finns fjärrtåg och regionaltåg oavsett om de för tillfället använder Södertälje syd övre (Söö) eller undre (Söu, spår 3-4).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det kan jag väl i och för sig hålla med om. Men jag fick för mig att JDS (liksom jag) tänkte på Trafikverkets avgångs- och ankomstlistor på nätet för "Södertälje syd (ej SL)". Där finns fjärrtåg och regionaltåg oavsett om de för tillfället använder Södertälje syd övre (Söö) eller undre (Söu, spår 3-4).
    Fast jag syftade naturligtvis tillbaka på trådstartens "pendeltågsstationen på Södertälje Syd".

Medlem
    nov 2017

Aha. Jag ser att trådstartaren hade lagt en länk till Trafikverkets ankomst- och avgångslistor för SL-trafiken på Södertälje syd. Jag hade tittat på listan över övrig trafik. Då kanske vi har pratat förbi varann.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •