Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Järnväg till Norra Ishavet

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Järnväg till Norra Ishavet

Finland och Norge vill bygga en järnväg från Rovaniemi till Kirkenes. Det framgår av en studie som publicerades av finska Trafikverket i går - Arctic Ocean Railway Report.

Uppdragsgivare är det finska Transport- och kommunikationsdepartementet och studien har utförts av finska Trafikverket i sambarbete med norska Jernbanedirektoratet. Arbetet har alltså haft stöd från högsta politiska nivå. Och fort har det gått. Uppdraget gavs den 29 juni förra året och det skulle ha varit klart redan den 28 februari i år. Bara en dryg veckas försening alltså.

Rapporten som studerat fem olika sträckningar, varav två utnyttjar vår egen malmbana, landar i att den 45 mil långa sträckan Rovaniemi - Kirkenes är den bästa. Bygget skulle kunna vara klart på 12 år från det att startsignalen gått.

Studien är på engelska och erbjuder 30 sidor mycket fascinerande läsning för den intresserade. Vi svenskar kan yvas över att fotografiet på titelbladet föreställer ett Re-draget GC-tåg i arktisk miljö.

Klicka och läs: https://julkaisut.liikennevirasto.fi...report_web.pdf

De fem studerade sträckningarna:

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Järnväg till Norra Ishavet

Nyheten, med kommentarer och allt, fanns redan i går i ... trumvirvel ... POSTVAGNEN!

http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...havsbanan-klar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte speciellt konstigt att finnarna tycker den dragningen är den bästa, trots att det idag finns järnväg från Atlanten till Kemi. Hur som helst skulle det vara en intressant sträcka att åka.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Tack IB för den informationen.

Jag tror att det här slaget av "forumkrockar" kommer att bli mycket vanliga i PV:s nya struktur. Min postning har jag valt att lägga i trafikpolitik. Avdelningen "banor" föll mig aldrig in, eftersom jag föreställer mig att den syftar på befintliga banor.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-03-10 klockan 12:12:26. Anledning: förtydligande

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Jag tror att det här slaget av "forumkrockar" kommer att bli mycket vanliga i PV:s nya struktur. Min postning har jag valt att lägga i trafikpolitik. Avdelningen "banor" föll mig aldrig in, eftersom jag föreställer mig att den syftar på befintliga banor.
    Det tror jag också. Att lägga just en sån här nyhet under "Allmänt" är väl lika rimligt som att lägga den under "Bana, stationer och spårområden".
    Se inte mitt påpekande som en tillrättavisning. Jag ville bara peka på att ämnet även behandlas på annan plats. Det är ju en fördel om diskussionen förs i en och samma tråd.

Frågan är ju bara i vilken...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •