Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Raster i Stockholm

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Raster i Stockholm

Ibland har jag sett tågkonduktörer "ute på stan" i Stockholm klädda i full uniform. Inget fel med det men det har fått mig att undra om det är så att konduktörer som kommer med tågen från Skåne har långa pauser här och därför tvingas gå runt klädda i sin uniform med de väntar på tåget hem. Förekommer detta? För lokförarnas del vet jag att man brukar byta i Nässjö men konduktörerna fortsätter väl hela vägen som jag förstått. Det måste bli långa arbetswdagar om de har rast och skall hem igen. Eller stannar man i Stockholm över natten? Det vore kul att veta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Raster i Stockholm

Citat Ursprungligen postat av synkopjanne Visa inlägg
    Ibland har jag sett tågkonduktörer "ute på stan" i Stockholm klädda i full uniform. Inget fel med det men det har fått mig att undra om det är så att konduktörer som kommer med tågen från Skåne har långa pauser här och därför tvingas gå runt klädda i sin uniform med de väntar på tåget hem. Förekommer detta? För lokförarnas del vet jag att man brukar byta i Nässjö men konduktörerna fortsätter väl hela vägen som jag förstått. Det måste bli långa arbetswdagar om de har rast och skall hem igen. Eller stannar man i Stockholm över natten? Det vore kul att veta.
    För snabbtåg mellan Skåne och Stockholm brukar komplett personalbyte kunna ske i Linköping också

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JoelG Visa inlägg
    För snabbtåg mellan Skåne och Stockholm brukar komplett personalbyte kunna ske i Linköping också
    Som det är i dagsläget, sker endast personalbyte på i Linköping (alltså inte i Nässjö), för tågen Stockholm - Malmö - Stockholm.
    Förarna kör med ett undantag bara antingen Stockholm - Linköping o åter, eller Malmö - Linköping o åter. Undantaget är tåg 505 där en Linköpingsförare kör hela vägen Stockholm - Malmö.
    Stockholmsförare och Linköpingsförare är de som mest bemannar på norra delen och Malmöförare och Linköpingsförare bemannar den södra delen.
    På ombordsidan är det lite annorlunda, där åker åker man från utgångsstation till Linköping där man har rast och fortsätter sedan i samma riktning med nästa tåg. En del undantag förekommer dock från den regeln, för att få ihop turerna bättre. Här åker Stockholmspersonal och Malmöpersonal blandat, på loktågen även Linköpingspersonal.
    För snabbtågen till och från Jönköping, fungerar det på andra sätt. Förarbyte i Nässjö tex har förekommit en del tidtabeller osv. Man rastar inte heller i Linköping.

Under uppehållen i Stockholm (eller Malmö) är det ju upp till var och en att ha med privata kläder om man vill det. Har man långa uppehåll, tex till nästa dag (förekommer i stor utsträckning) så väljer säker en del att ha med egna grejer. det förekommer ju också kortare uppehåll, tex Linköpingspersonalen har nog övervägande bara 2 timmars uppehåll. Vissa går ju säkert ut och äter då, jag bl.a. men vi förare hamnar ju ofta i Hagalund istället för på Centralen, som ombordpersonalen gör.
    Men som sagt fär snabbtågspersonalen är det ofta så att de åker ena riktningen dag 1 och har överliggning, för att sedan dag 2 åka i andra riktningen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Åkstationer som har rast i Stockholm är väl åtminstone:Malmö,Göteborg,Eskilstuna,Hallsberg och Gävle
    och har dom ett par timmar i storstan så tar man nog gärna en promenad under uppehållet.
    Ute i landet reagerar inte vanligt folk på personal i uniform såsom många i t ex Stockholm gör./Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ute i landet reagerar inte vanligt folk på personal i uniform såsom många i t ex Stockholm gör./Ulf
    ?? Vilket belägg har du för detta påstående? Jag har svårt att se att "vanligt folk" skulle reagera olika på detta utifrån om man bor i Stockholm eller i övriga landet.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Om det är som signaturen Ulf i Berlin säger vet jag inte, men det kan hända att det ligger något i det. Jag störs absolut inte av uniformerad personal själv, men jag tänker att det kanske känns obekvämt att behöva gå runt och representera sitt företag även så att säga på fritiden. Samtidigt förstår jag att det är svårt att släpa med sig en hel garderob för en eventuell förvandling till "civilt" tillstånd. Problemet kan väl vara att man inte kan besöka vissa typer av butiker (dvs. Systembolaget) om man bär uniform, gissar jag. Jag minns från min egen bana som brevbärare för väldigt många år sedan att bland det mest förbjudna som fanns var att blanda uniformsplagg med civila. Då kom expeditionsföreståndaren och röjde och jag kan föreställa mig att samma gäller idag, kanske i ännu högre grad bland järnvägens tjänstemän.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Om det är som signaturen Ulf i Berlin säger vet jag inte, men det kan hända att det ligger något i det. Jag störs absolut inte av uniformerad personal själv, men jag tänker att det kanske känns obekvämt att behöva gå runt och representera sitt företag även så att säga på fritiden. Samtidigt förstår jag att det är svårt att släpa med sig en hel garderob för en eventuell förvandling till "civilt" tillstånd. Problemet kan väl vara att man inte kan besöka vissa typer av butiker (dvs. Systembolaget) om man bär uniform, gissar jag. Jag minns från min egen bana som brevbärare för väldigt många år sedan att bland det mest förbjudna som fanns var att blanda uniformsplagg med civila. Då kom expeditionsföreståndaren och röjde och jag kan föreställa mig att samma gäller idag, kanske i ännu högre grad bland järnvägens tjänstemän.
    Känna som ett konstruerat problem. Känner nog inte någon kollega, som har problem med att gå på stan i uniformen, vare sig påväg till eller från jobbet, eller på bortastation.
    Sen att de är vanligt att se personal i tex SJ-uniform i Stockholms city, kan ju bero på att det är relativt nära till Centralen, samtidigt som det är några hundra var dag som har raster och/eller ska till eller från överliggningshotellet. Skulle tro att förhållandet är liknande i Göteborg också. På mindre orter är ju frekvensen av sån personal betydligt mindre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har ofta funderat över varför personalen går omkring med dessa stora och som det verkar tunga ryggsäckar. Tycker att personalen " flickorna" borde få ryggproblem? Och vad har personalen i de välfyllda ryggsäckarna?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Har ofta funderat över varför personalen går omkring med dessa stora och som det verkar tunga ryggsäckar. Tycker att personalen " flickorna" borde få ryggproblem? Och vad har personalen i de välfyllda ryggsäckarna?
    Frågan får väl främst besvaras av den tågpersonal som följer Pv. Men handen på hjärtat ,vad har du själv i bagaget om du är borta över någon natt ? Och åtminstone på utresan kanske man har med sig lite mat ?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Varför är det förbjudet att blanda uniformsplagg med civila? SJ ombordpersonal har enligt Googles bilder, vit skjorta, svart väst, röd slips eller halsduk under kragen (http://www.postvagnen.com/forum/inde...hread&id=24773 ) och svarta byxor. Då kan man väl ta av sig västen och slipsen/halsduken och ta på sig en privat jacka kanske tröja när man ska äta, och slippa byta byxor skjorta och skor.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Varför är det förbjudet att blanda uniformsplagg med civila? SJ ombordpersonal har enligt Googles bilder, vit skjorta, svart väst, röd slips eller halsduk under kragen (http://www.postvagnen.com/forum/inde...hread&id=24773 ) och svarta byxor. Då kan man väl ta av sig västen och slipsen/halsduken och ta på sig en privat jacka kanske tröja när man ska äta, och slippa byta byxor skjorta och skor.
    Ja, då syns ju inte det uniformsspecifika. Men det omvända, t ex att bara byta uniformsbyxan mot jeans, är ingen höjdare.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ja, då syns ju inte det uniformsspecifika. Men det omvända, t ex att bara byta uniformsbyxan mot jeans, är ingen höjdare.
    För cirka 50 år sedan väckte det viss uppmärksamhet att ÖB uppträdde i TV med uniform på överkroppen och i övrigt jeans och gummistövlar. Han hade antagligen räknat med kameran hela tiden skulle vara riktad över det bord han satt vid.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    För cirka 50 år sedan väckte det viss uppmärksamhet att ÖB uppträdde i TV med uniform på överkroppen och i övrigt jeans och gummistövlar. Han hade antagligen räknat med kameran hela tiden skulle vara riktad över det bord han satt vid.
    I lumpen fick vi vad beträffande civila kläder veta att ”allt som inte syns” är tillåtet

Avställd
    Medlem
    mar 2018

”Flickorna” är nog fullt kapabla att själva räkna ut vad de kan och vill bära utan att få det ifrågasatt av ”gubbarna” på diverse internetforum. Oroa du dig över din egen rygg.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Inom Postverket fick vi klart för oss att bar vi uniform var det icke tillåtet med t ex jeans. Sedan kan man förstås täcka sin uniform med en privat jacka. Det håller ju, bara man låter jackan vara stängd. Jag har vid några tillfällen sett järnvägspersonal sitta i parkerna runt omkring Centralstationen och då har det kanske handlat om personal som haft en eller två timmars rast och passar på att njuta av det vackra vädret. Även i Stadshusparken har jag sett några kvinnliga amazoner i SJ:s uniform svalka sina fötter i Riddarfjärdens vatten. Jag tänkte hur fjärran jag var min barndoms allvarliga farbröder på de smalspåriga tågen runt Växjö.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Inom Postverket fick vi klart för oss att bar vi uniform var det icke tillåtet med t ex jeans. Sedan kan man förstås täcka sin uniform med en privat jacka. Det håller ju, bara man låter jackan vara stängd. Jag har vid några tillfällen sett järnvägspersonal sitta i parkerna runt omkring Centralstationen och då har det kanske handlat om personal som haft en eller två timmars rast och passar på att njuta av det vackra vädret. Även i Stadshusparken har jag sett några kvinnliga amazoner i SJ:s uniform svalka sina fötter i Riddarfjärdens vatten. Jag tänkte hur fjärran jag var min barndoms allvarliga farbröder på de smalspåriga tågen runt Växjö.
    Det varierade nog beroende på tid och tjänst.
    1970 hade jag sommarjobb på sorteringen på huvudposten i Göteborg. I ett av kvällspassen ingick att tömma brevlådorna på Göteborg C. Det fanns en sliten uniformsjacka som ( om man inte hade egen) skulle användas då. Det viktiga, sas det, var att det syntes att man inte var "vem som helst".

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Raster i Stockholm "karlskronacivil"

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    I lumpen fick vi vad beträffande civila kläder veta att ”allt som inte syns” är tillåtet
    I kommissen som värnpliktig maskinist ombord isbrytaren Ymer räckte det att ta på en civil jacka till kommissbyxorna för att gå iland. Lär ha gått under benämningen "karlskronacivil".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    ”Flickorna” är nog fullt kapabla att själva räkna ut vad de kan och vill bära utan att få det ifrågasatt av ”gubbarna” på diverse internetforum. Oroa du dig över din egen rygg.
    Ibland när man läser svaren på frågan frågar jag mig själv om man inte är riktigt klok som är aktiv på forumet. Tröstar mej med att jag lägger allt mindre tid på Sjk med forumet och lägger allt mer tid på mina vänner som är trevliga mot folk i vår omgivning och oss i gänget. Vi kan till och med vara ute och resa i en hel vecka i minibussar utan att bli spydiga mot varandra.
    Saknar rutan "anmäl" så att redaktionen för forumet kan stänga av folk som inte kan svara med ett vårdat språk.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ibland när man läser svaren på frågan frågar jag mig själv om man inte är riktigt klok som är aktiv på forumet. Tröstar mej med att jag lägger allt mindre tid på Sjk med forumet och lägger allt mer tid på mina vänner som är trevliga mot folk i vår omgivning och oss i gänget. Vi kan till och med vara ute och resa i en hel vecka i minibussar utan att bli spydiga mot varandra.
    Saknar rutan "anmäl" så att redaktionen för forumet kan stänga av folk som inte kan svara med ett vårdat språk.
    Längst ned hittar du ”kontakta oss” och det är den vägen man når moderatorerna om man har synpunkter på ett inlägg eller någon som gått över gränsen. Moderator fattar sedan beslut om åtgärd. Under inställningar finns också en möjlighet att ignorera en forumdeltagare, man ser inte dennes inlägg och den ignorerade kan inte skriva till dig via forumet

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Raster i Stockholm - Rapportera-knappen (Support)

Då är det bara att titta på Utropstecknet i en varningsskylt nere till vänster om varje inlägg, som har klartexten "Rapportera" om du för muspekaren över fältet.
    Jag har inte provat hur det fungerar, men jag antar att det händer något.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •