Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tågavstängningar

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Tågavstängningar

Jag har försökt köpa biljett till Småland i Påsk. Tydligen är tågtrafiken inställd i Stockholm för arbeten då. Jag har varit med om detta förr då jag har släkt i Småland som jag reser till i Påsktider. Varför stänger man av trafiken helt och hållet just under Påsken då alla människor vill åka med tågen? Förr klarade man av att underhålla tåglinjerna under kvällar och nätter varför kan man inte göra detta nu? Jag tycker detta är konstigt. Jag vet att man kör bussar från Stocksolm men då vet man inte om man hinner med tågen på grund av alla bilköer med mera med mera.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tågavstängningar

Citat Ursprungligen postat av synkopjanne Visa inlägg
    Jag har försökt köpa biljett till Småland i Påsk. Tydligen är tågtrafiken inställd i Stockholm för arbeten då. Jag har varit med om detta förr då jag har släkt i Småland som jag reser till i Påsktider. Varför stänger man av trafiken helt och hållet just under Påsken då alla människor vill åka med tågen? Förr klarade man av att underhålla tåglinjerna under kvällar och nätter varför kan man inte göra detta nu? Jag tycker detta är konstigt. Jag vet att man kör bussar från Stockholm men då vet man inte om man hinner med tågen på grund av alla bilköer med mera med mera.
    Om du skall åka med SJ så finns ju en speciell informationssida om hur de ändrar trafiken, se https://www.sj.se/sv/trafikinfo/resa-i-pask.html Där framgår att några tåg mot Malmö omleds, dvs du kan få åka tåg hela vägen, om det är viktigt för dig (och tiderna passar).

Varför man inte kan göra saker på kvällar och nätter så tror jag att det beror på att man gör så mycket mer med maskiner vilket gör att man behöver mer sammanhängande arbetspass. Man gör ibland ändringar i signalsystemen, och det måste man testa väldigt noggrant innan man kan släppa fram trafiken igen.

Att man gör det i påsk är för att det totala resandet i Stockholm är så mycket mindre för att det är så få som pendlar till arbetet, även om det är fler resenärer som reser långt med fjärrtåg än på en vardag.
    Det finns ju också några dagar mitt i påskhelgen (långfredagens kväll, påskaftons kväll, påskdagens förmiddag) där även fjärrtågsresandet är litet, plus att det är bara i långhelgerna man kan få 4 dagar i rad utan att påverka arbetspendlandet.
    Dessutom tror jag man tar hänsyn till att fjärrtågsresenärer köper biljetter i förväg, dvs de kommer att få reda på hur tåget verkligen kommer att gå, medan pendlare kanske inte nås av informationen i förväg utan får större problem när de får längre restid och missade anslutningar.

Självklart påverkas resenärer, men det gör de hur man än gör, och de påverkas kanske allra mest om man inte genomför några banarbeten alls.

Edit: Du skrev att du hade försökt köpa biljett, hade det inte gått att göra det? SJ skriver ju att det skall gå att boka nu.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-03-10 klockan 10:32:50. Anledning: Tillägg

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jo, jag har sett att man kan åka men det kräver ju att jag antingen åker mycket tidigt eller åker med buss till Södertälje. Jag tycker nog att jag är för gammal för att springa i trappor och vara nervös för att bussen skall missa tåget. Jag väljer därför att ta bilen i stället. Men det är lite sorgligt. SJ brukade köra med devisen "Hela Svenska folkets järnväg", men det tycker jag inte att man lever upp till längre.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jo, jag har sett att man kan åka men det kräver ju att jag antingen åker mycket tidigt eller åker med buss till Södertälje. Jag tycker nog att jag är för gammal för att springa i trappor och vara nervös för att bussen skall missa tåget. Jag väljer därför att ta bilen i stället. Men det är lite sorgligt. SJ brukade köra med devisen "Hela Svenska folkets järnväg", men det tycker jag inte att man lever upp till längre.
    Egendomlig slutsats. Det klagas över bristande underhåll m m. Och när sådant förekommer klagas det över att det påverkar trafiken.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Egendomlig slutsats. Det klagas över bristande underhåll m m. Och när sådant förekommer klagas det över att det påverkar trafiken.
    Det hela sammanfattas enkelt på följande vis:
    "Trafikpåverkande underhåll ska endast utföras på tider när jag inte ska åka."

Problemet är förstås att det råder lite olika åsikter om vilka tidpunkter dessa är.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Men det är lite sorgligt. SJ brukade köra med devisen "Hela Svenska folkets järnväg", men det tycker jag inte att man lever upp till längre.
    Ja för 40-50 år sedan. Tiderna kanske förändras?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag tror inte att det bara är jag som har tänkt att resa. Påsk- och pingsthelgerna har väl, tillsammans med i viss mån julhelgerna, varit de dagar då flest människor reser. Jag minns hur rälsbussarna på annandag påsk kunde innehålla upp till 10 vagnar i tågen från Hultsfred. Aldrig annars var det så långa tåg, så antalet resenärer var helt klart det högsta under påsken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Användes denna slogan av SJ så sent som för 40-50 år sedan? Jag lutar snarare åt att den slutade användas av SJ när konkurrensen med enskilda banor bortföll p.g.a. förstatligande, d.v.s för cirka 70 år sedan. Däremot levde den länge kvar, i någon mån även fortfarande, i det allmänna medvetandet.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Användes denna slogan av SJ så sent som för 40-50 år sedan? Jag lutar snarare åt att den slutade användas av SJ när konkurrensen med enskilda banor bortföll p.g.a. förstatligande, d.v.s för cirka 70 år sedan. Däremot levde den länge kvar, i någon mån även fortfarande, i det allmänna medvetandet.
    Sloganen kom till i samband med beslutet att alla privatbanor skulle förstatligas i slutet av 1930-talet. Den användas bara några år av SJ själva och inte ens då särskilt flitigt. Däremot trängde den snabbt igenom i media som hakade på detta med hela folkets järnväg när den skulle kritiseras. Det torde alltså vara minst 75 år sedan som SJ använde den.

Sedan förstår jag inte varför SJ skall klandras för de banarbeten som beslutas av Trafikverket. Dagarna för arbetet är valda så att man skall få så långa arbetspass som möjligt och störa den ordinarie trafiken så lite som möjligt. För ett spårbyte t ex behövs uppemot 40 fordon som måste ut till arbetsplatsen i bestämd ordning. Det duger ju inte att maskinen som lägger ut rälsen kommer först och att den som river upp kommer sist. Att köra ut arbetsfordonen tar 3-4 timmar och lika mycket att köra hem dem igen.

Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2018-03-11 klockan 17:42:32.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag tror inte att det bara är jag som har tänkt att resa. Påsk- och pingsthelgerna har väl, tillsammans med i viss mån julhelgerna, varit de dagar då flest människor reser. Jag minns hur rälsbussarna på annandag påsk kunde innehålla upp till 10 vagnar i tågen från Hultsfred. Aldrig annars var det så långa tåg, så antalet resenärer var helt klart det högsta under påsken.
    Tiderna förändras och påsk och jul är inte längre de stora resdagarna. Det är betydligt fler som åker tåg en vanlig vardag. Pingst firar vi ju inte ens längre utan det är en vanlig weekend.

Motorvagnståg med fordon i Y6-serien fick bestå av högst åtta vagnar (motor- och släpvagnar) så det kan inte ha varit tio fordon i tågen från Hultsfred om reglerna följdes.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jo, jag har sett att man kan åka men det kräver ju att jag antingen åker mycket tidigt eller åker med buss till Södertälje.
    Det går ett direkt tåg Stockholm-Nässjö avgång 9.00 31 mars. Är det väldigt tidigt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns en lång tråd; som fortfarande fylls på, i Järnvägshistoriskt forum om långa tåg av YBo6-typ. De första åren var det tillåtet att en förare körde tåg med upp till 10 vagnar. Efter en olycka i Simrishamn ändrades detta till åtta vagnar. Även därefter kunde det undantagsvis förekomma tåg med mer än åtta vagnar, t.ex. Bjärka Säby-Linköping. Det tycks dock ha varit två förare, som körde var sin del av tåget.

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-03-11 klockan 18:42:03.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Tiderna förändras och påsk och jul är inte längre de stora resdagarna. Det är betydligt fler som åker tåg en vanlig vardag. Pingst firar vi ju inte ens längre utan det är en vanlig weekend.

Motorvagnståg med fordon i Y6-serien fick bestå av högst åtta vagnar (motor- och släpvagnar) så det kan inte ha varit tio fordon i tågen från Hultsfred om reglerna följdes.
    Lite firar vi väl pingst och i många avtal är pingstafton jämställd med helgdag liksom några andra aftnar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tror mig minnas att särskilt Gd Upmark avskydde uttrycket ”Svenska folkets Järnväg”. Han drev ett affärsverk och inte någon allmännyttig verksamhet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •