Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Växeldriv

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    425

    Växeldriv

    Hur går det med dom hydrauliska växeldriven (easy switch)? Dom hade ju en hel del barnsjukdomar i början, så man fick plocka bort dom (i alla fall på dom mest utsatta ställena), och sätta dit gamla beprövade elektromekaniska driv. Finns det kvar några i trafikerade spår nu, eller har man plockat bort alla?
    Eller är det rent av så att man har fixat till easy switch driven, och börjat sätta tillbaka dem? Hur har man tänkt göra på lång sikt?


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 856

    Sv: Väleldriv

    Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Hur går det med dom hydrauliska växeldriven (easy switch)? Dom hade ju en hel del barnsjukdomar i början, så man fick plocka bort dom (i alla fall på dom mest utsatta ställena), och sätta dit gamla beprövade elektromekaniska driv. Finns det kvar några i trafikerade spår nu, eller har man plockat bort alla?
    Eller är det rent av så att man har fixat till easy switch driven, och börjat sätta tillbaka dem? Hur har man tänkt göra på lång sikt?
    Jag vet inte i detalj, men det finns sådana i drift, däremot lägger man f n inte in nya.


  3. #3
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2

    Sv: Väleldriv

    Tjörnarp har easy switch växeldriv.


  4. #4
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Väleldriv

    Kan på rak arm inte påminna mej ha sett att East Switch har tagits bort på någon plats där jag normalt kör.(Gä-Cst-M + Fle-Vå-Sl).
    Det är ju liksom inte bara att byta växeldriv till en annan typ, eftersom inkoppling är helt olika. Kräver alltså ombyggd av signalsäkerhetsanläggningen, för att byte till annan typ ska gå att genomföra.
    Annat hade det varit om växeldriven varit kompatibla till 100%, dvs inte bara mekaniskt utan även elektriskt.

    Därför tror jag ju, att de flesta Easy Switch som lagts i spår ännu ligger kvar där. Däremot är väl troligt att modifieringar och uppgraderingar har genomförts.
    Om någon sitter på andra uppgifter, så vore de bra att få veta.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    675

    Sv: Väleldriv

    Hittade ett examensarbete om problemen samt en jämförelse

    Det finns visst en variant av JEA 73 att använda, som åtminstone är mekaniskt anpassad. Citat från postvagnen: "Därefter har de nya spårväxlarna fortsatt att levereras, dock försedda med den äldre typen av motor (JEA 73) i en ombyggd variant (slipersintegrerad). Trafikverket har fattat beslut på att byta ut driven i 16 växlar på Södra Stambanan den 18 juni 2015. "


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    139

    Sv: Väleldriv

    ES-driven i Åkarp N, Flackarp och Höör samt vissa i Förslöv har bytts till JEA73 med stålsliperslösningen.

    I Tjörnarp finns det 4 ES-driv som ligger kvar och sen finns det som sagt några i Förslöv (vändning av pågatåg på spår 5 kan genomföras utan att behöva lägga om någon ES-växel).

    För närvarande är de 60E-växlar som läggs försedda med en drivsliper av stål samt JEA72/73-driv.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    425

    Sv: Väleldriv

    Tack för intressanta svar. Om jag förstått det rätt är nuläget att:
    -Dom flesta ES-driv ligger kvar.
    -Några har bytts till JEA
    -Inga nya ES-driv läggs ut.
    Någon som vet hur det är tänkt bli i framtiden; pågår det någon utveckling av easy switch? För om man lyckas att få allt att fungera bra, så har ju easy switch växlarna fördelar. Som högre tryckkraft (rent av nödvändigt, om man skall köra riktigt snabbt genom växeln?).


  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Väleldriv

    Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Tack för intressanta svar. Om jag förstått det rätt är nuläget att:
    -Dom flesta ES-driv ligger kvar.
    -Några har bytts till JEA
    -Inga nya ES-driv läggs ut.
    Någon som vet hur det är tänkt bli i framtiden; pågår det någon utveckling av easy switch? För om man lyckas att få allt att fungera bra, så har ju easy switch växlarna fördelar. Som högre tryckkraft (rent av nödvändigt, om man skall köra riktigt snabbt genom växeln?).
    Nja, de där stämmer ju inte riktigt. ES-driven har ju ingen tungspetslåsning, så där har ju externt tungspetslås tillförts.
    Kanske iofs är en bra lösning, med tanke på höga farter.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    139

    Sv: Väleldriv

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Nja, de där stämmer ju inte riktigt. ES-driven har ju ingen tungspetslåsning, så där har ju externt tungspetslås tillförts.
    Kanske iofs är en bra lösning, med tanke på höga farter.
    Det är just att tungspetslåset är externt som är en bärande del i att tillåta högre hastighet över växeln. I de flesta delar av världen krävs extern tungspetslåsning vid hastigheter över 160 km/h. Detta uppfyller inte JEA-driven trots att vi kör 200 km/h över växlar med dessa driv.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    425

    Sv: Väleldriv

    Om jag förstått Leif D och Mattias Månsson rätt, så tillåter varken JEA eller ES driven STH över 160 km/h utan att externt tungspetslås tillförts. Kan externt tungspetslås tillföras i båda fallen? Om ja, så förstår jag inte vitsen med ES driv. Varför allt utvecklingsarbete om man lika gärna kunnat tillföra tungspetslås på de beprövade JEA driven?


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    139

    Sv: Väleldriv

    Nej, det stämmer inte. ES-driven har externt växelspetslås som standard. JEA har det inte, och de kan inte heller utrustas med externt lås. Grundkonstruktionen är att låsningen sker internt inne i drivet. Det är en av anledningarna till att projektet med ett nytt driv startades.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 635

    Sv: Väleldriv

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Nej, det stämmer inte. ES-driven har externt växelspetslås som standard. JEA har det inte, och de kan inte heller utrustas med externt lås. Grundkonstruktionen är att låsningen sker internt inne i drivet. Det är en av anledningarna till att projektet med ett nytt driv startades.
    Men vad är det som är så bra med extern låsning? Säkerheten blir väl inte bättre bara av att man har grejerna i två olika lådor utan det viktiga måste väl vara att låsmekanismen är tillräckligt funktionellt åtskild från drivanordningen?


  13. #13
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Väleldriv

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Nej, det stämmer inte. ES-driven har externt växelspetslås som standard. JEA har det inte, och de kan inte heller utrustas med externt lås. Grundkonstruktionen är att låsningen sker internt inne i drivet. Det är en av anledningarna till att projektet med ett nytt driv startades.
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Men vad är det som är så bra med extern låsning? Säkerheten blir väl inte bättre bara av att man har grejerna i två olika lådor utan det viktiga måste väl vara att låsmekanismen är tillräckligt funktionellt åtskild från drivanordningen?
    En extern låsning kan konstrueras på ett helt annat sätt, eftersom den just inte är i samma låda.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    139

    Sv: Väleldriv

    Den stora förbättringen med extern låsning av tungorna är att låsningen ligger närmare tungorna. I JEA-driven är det samma stag som överför omläggningskraften som håller tungorna på plats genom låsninge i drivet. Materialbrott i någon komponent i stagen (stag eller bultar) medför att tungorna blir olåsta. Det är det man vill undvika med extern låsning.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 856

    Sv: Väleldriv

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Den stora förbättringen med extern låsning av tungorna är att låsningen ligger närmare tungorna. I JEA-driven är det samma stag som överför omläggningskraften som håller tungorna på plats genom låsninge i drivet. Materialbrott i någon komponent i stagen (stag eller bultar) medför att tungorna blir olåsta. Det är det man vill undvika med extern låsning.
    Det blir således tre stag per tunga?
    1. Omläggningsstag
    2. Låsningsstag
    3. Kontrollstag


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 635

    Sv: Väleldriv

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Den stora förbättringen med extern låsning av tungorna är att låsningen ligger närmare tungorna. I JEA-driven är det samma stag som överför omläggningskraften som håller tungorna på plats genom låsninge i drivet. Materialbrott i någon komponent i stagen (stag eller bultar) medför att tungorna blir olåsta. Det är det man vill undvika med extern låsning.
    Skulle man inte kunna uppnå "samma" effekt genom att sätta låsningen på kontrollstagen i stället för drivstagen?


  17. #17
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Väleldriv

    Kul att någon äntligen försökte rättstava rubriken, men ändå blev det fel...


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 856

    Sv: Växeldriv

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Kul att någon äntligen försökte rättstava rubriken, men ändå blev det fel...
    Förmodligen är det någon moderator som rättat rubriken i startinlägget, så blir det rätt i visningen av ämnet, men rimligen ansågs det för arbetskrävande att rätta i alla svar. Däremot kan man som enskild inläggsskrivare rätta rubriken i "avancerat" läge.


  19. #19
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Växeldriv

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Förmodligen är det någon moderator som rättat rubriken i startinlägget, så blir det rätt i visningen av ämnet, men rimligen ansågs det för arbetskrävande att rätta i alla svar. Däremot kan man som enskild inläggsskrivare rätta rubriken i "avancerat" läge.
    Fast det var inte det jag menade... Tredje gången gillt iaf.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •