Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Liten bildsvit från 1955 Karlshamn

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Liten bildsvit från 1955 Karlshamn

Här tar vi en tur på smalspåret österifrån in mot Karlshamn södra.

Spåret vid kajkanten till de lilla hamnen vid Näsviken.

Spåret går vidare mot Karlshamn:

Här kan vi tala om spårspring! Men far är fotografen och hade god koll. Och det kunde ju behövas, för inte var det några höga staket där inte! Bilden tagen ungefär där Näsgränden mynnar ut vid hamnen.

Så flyttar vi oss mot Karlshamn södra. Lastning och växling pågår.

Ja, det var den lilla turen. Ledsen att inte alla kan se bilderna, men detta är vad jag för närvarande kan åstadkomma.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Liten bildsvit från 1955 Karlshamn

Citat Ursprungligen postat av ArneO Visa inlägg
    Här tar vi en tur på smalspåret österifrån in mot Karlshamn södra.

Spåret vid kajkanten till de lilla hamnen vid Näsviken.

Spåret går vidare mot Karlshamn:

Här kan vi tala om spårspring! Men far är fotografen och hade god koll. Och det kunde ju behövas, för inte var det några höga staket där inte! Bilden tagen ungefär där Näsgränden mynnar ut vid hamnen.

Så flyttar vi oss mot Karlshamn södra. Lastning och växling pågår.

Ja, det var den lilla turen. Ledsen att inte alla kan se bilderna, men detta är vad jag för närvarande kan åstadkomma.
    Tack för fina bilder, jag är glad att jag i alla fall kan se dem.

Jag är för ung och bott för långt från Blekinge för att förstå Karlshamns geografi, så jag måste fråga:
    Den första bilden, är den på östra sidan om ån och i närheten av Hamnparken?
    Den andra är också på östra sidan och tåget kommer från Karlskrona-hållet?
    Den tredje, vid Karlshamn S har jag svårt att placera, var det bara en hållplats? Var låg den? Vilken sida om ån?
    Den station som låg längre norrut med stationshus (på östra sidan om bangården) och en hyfsat stor smalspårsbangård på östra sidan om ån, var det Karlshamn V (och före 1957 Karlshamn C)?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag ser bilderna alldeles utmärkt i min telefon, mycket trevligt svep tycker jag!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Tack för fina bilder, jag är glad att jag i alla fall kan se dem.

Jag är för ung och bott för långt från Blekinge för att förstå Karlshamns geografi, så jag måste fråga:
    Den första bilden, är den på östra sidan om ån och i närheten av Hamnparken?
    Den andra är också på östra sidan och tåget kommer från Karlskrona-hållet?
    Den tredje, vid Karlshamn S har jag svårt att placera, var det bara en hållplats? Var låg den? Vilken sida om ån?
    Den station som låg längre norrut med stationshus (på östra sidan om bangården) och en hyfsat stor smalspårsbangård på östra sidan om ån, var det Karlshamn V (och före 1957 Karlshamn C)?
    Gamla 1067-banan följde först nära östra landsvägsinfarten till Karlshamn. Den fortsatte sedan rakt mot väst-syd-väst och passerade Väggaparken och Näsviken där första bilden är tagen. Direkt därefter gick den i en ganska brant högerkurva nära husen (bild 2), totalt nära 90 grader så att banan sedan följde Mieån mot nord-nord-väst. Jag är lite osäker på exakt var bild 3 är tagen, men förmodligen inte långt efter kurvan. Karlshamn södra hållplats låg inte långt därefter. Vi är alltså fortfarande på östsidan av Mieån. Efter några hundra meter vid ändan av Rådhusgatan låg (ligger kvar?) en bro som sneddade över Mieån och sedan fortsatte spåret in mot gamla Karlshamn C. Det ligger kvar fortfarande som normalspår - i alla fall ett tag till - på sträckan efter bron. Stationshuset tror jag också ligger kvar c:a 500 meter från bron över ån.

Jag tog den promenaden för några år sedan för att uppleva lite gamla minnen - även om jag inte minns så mycket av tiden före breddningen och flytten av banan. Det gick dock bra att följa var den gått. Staden är ganska välbekant för mig eftersom släkten på pappas sida är därifrån.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ArneO Visa inlägg
    Efter några hundra meter vid ändan av Rådhusgatan låg (ligger kvar?) en bro som sneddade över Mieån och sedan fortsatte spåret in mot gamla Karlshamn C.
    Bron som den såg ut 1984, med ett utfärdståg för mfÖSJ. Detta är väl dock inte den ursprungliga (smalspårs)bron, den ser ganska modern ut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tyvärr ser jag bara en massa kryss. Synd eftersom jag bott i trakterna. Finns det något knep att se bilderna.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Tyvärr ser jag bara en massa kryss. Synd eftersom jag bott i trakterna. Finns det något knep att se bilderna.
    Ja, det är ett problem som ArneO upptäckte redan när han postade sin första bild, och som diskuterats i följande tråd: http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...ull=1#post4639

Med lite tur kanske någon tekniker kan förklara varför inte alla ser bilden, eller hur man kan komma runt det.

Edit: Det är fina bilder, så jag förstår att du saknar dem.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-03-10 klockan 10:37:49. Anledning: Tillägg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag ser inte heller bilderna i Explorer, däremot i Chrome.
    Jim

Medlem
    feb 2018

Det kan ev vara något med teckenkodningen som går fel. De tre bilderna i ursprungsinlägget innehåller blanktecken och umlaut-tecken (åäö) i filnamnet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Bron som den såg ut 1984, med ett utfärdståg för mfÖSJ. Detta är väl dock inte den ursprungliga (smalspårs)bron, den ser ganska modern ut.

[bild]
    Lite visdom i denna fråga återfinns på Samlingsportalen, där bro m/ä kan skådas.

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KCAC04090

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAJ09760

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAJ09650

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men nu syns bilderna även för mig och faktiskt dyker även Holmenkollbilden upp på skärmen, tack !

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Lite visdom i denna fråga återfinns på Samlingsportalen, där bro m/ä kan skådas.

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KCAC04090
    Fascinerande när man tittar på den första bilden (den jag behållt länken till i citatet), och betänker att där på kajen gick huvudlinjen mellan Kristianstad och Karlskrona.
    Sen undrar jag om hållplatsen Karlshamn S syns på bilden.
    Jag noterar att man ser en T-semafor, men vad reglerar den? Bron, eller finns en växel strax bortom semaforen?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fascinerande när man tittar på den första bilden (den jag behållt länken till i citatet), och betänker att där på kajen gick huvudlinjen mellan Kristianstad och Karlskrona.
    Sen undrar jag om hållplatsen Karlshamn S syns på bilden.
    Jag noterar att man ser en T-semafor, men vad reglerar den? Bron, eller finns en växel strax bortom semaforen?
    Ser ut att finnas en del växlar där bakom semaforen :)

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag får väl nöja mej med att på 50-talet företog jag en resa tillsammans med mor och far . Bl.a i Blekinge.Vi hade varit i Danmark och det jag speciellt minns från resan var att vi bytte från 1435 till 1067 i Karlshamn. Vilket eller vilka år var det så. 1955?

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Lite spekulationer från en dummy. Kan det vara så att bildvisarsiten frågar den browsern som knackar på om det är ett direkt anrop eller om det kommer från en tredje part, dvs i vårt fall från forumet? Beroende på svaret visas bilden eller inte. En del siter vill inte visa tredjepartsanrop och min spekulation är att vissa browsers döljer detta.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Jag får väl nöja mej med att på 50-talet företog jag en resa tillsammans med mor och far . Bl.a i Blekinge.Vi hade varit i Danmark och det jag speciellt minns från resan var att vi bytte från 1435 till 1067 i Karlshamn. Vilket eller vilka år var det så. 1955?
    Klicka på de här länkarna istället så borde du får upp bilderna en och en:

https://www.dropbox.com/s/oy7j91pfgw...viken.jpg?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/348i4a8ga1...B6dra.jpg?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/e3bk1d567c...B6dra.jpg?dl=0

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Vilken signifikans har dl-parametern? Jag ser att du har ändrat från =1 som det står i ursprungsinlägget. När jag högerklickar på en bild i ursprungsinlägget och väljer "Visa bild" så får jag en nedladdningsfråga, istället för att bilden visas ensam, som är det normala beteendet. Det kanske är en orsak till att bilderna inte visas i vissa webbläsare.

Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018

DL=0 visar bilden direkt, med DL=1 fås fråga om att öppna med webbläsare eller ladda ner (spara) bilden. DL står tror jag för download.

Sen är det bra om var och en som använder gamla Internet Explorer byter till annan webbläsare, eftersom IE inte uppdateras (efter januari 2016) och har så många fel och säkerhetshål.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av cgn1954 Visa inlägg
    DL=0 visar bilden direkt, med DL=1 fås fråga om att öppna med webbläsare eller ladda ner (spara) bilden. DL står tror jag för download.

Sen är det bra om var och en som använder gamla Internet Explorer byter till annan webbläsare, eftersom IE inte uppdateras (efter januari 2016) och har så många fel och säkerhetshål.
    Det där är rent felaktigt. IE11 stöds fortfarande, men däremot inte äldre versioner. Något annat hade varit uppseeendeväckande med tanke på att den är inbyggd i fortfarande stödda operativsystem.

Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018

Stämmer, skulle stått äldre versioner än 11.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •