Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Holmenkollbanen 1960 - en bildtest

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Holmenkollbanen 1960 - en bildtest

Här kommer en bild från Holmenkollbanen 1960-07-30 som test för länkning från Dropbox till Postvagnen. Kommentera gärna om den blir synlig eller ej. Bilden tagen med egen enkel lådkamera - kvalitet därefter.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Holmenkollbanen 1960 - en bildtest

Citat Ursprungligen postat av ArneO Visa inlägg
    Här kommer en bild från Holmenkollbanen 1960-07-30 som test för länkning från Dropbox till Postvagnen. Kommentera gärna om den blir synlig eller ej. Bilden tagen med egen enkel lådkamera - kvalitet därefter.
    Syns utmärkt! Fin bild och kvaliteten är helt OK på en så gammal bild.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ej synlig för mig tyvärr

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag ser bilden i alla fall. :) Tack för den får jag säga också.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag ser den (Firefox), och den blir lagom stor på min dator-skärm, och jag ser att storleken håller sig under 200 kB, så för mig ser det bra ut.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Ses även här utan problem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för kommentarerna. Det kanske kan bli lite fler bilder efter hand nu när jag i alla fall hittat ett sätt att visa dem för en del av passagerarna i vagnen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tack för kommentarerna. Det kanske kan bli lite fler bilder efter hand nu när jag i alla fall hittat ett sätt att visa dem för en del av passagerarna i vagnen.
    Det vore ju intressant om de som förstår kan förklara vad det är som gör att vissa inte kan se bilden, och om de läsarna kan ändra på något sätt, eller om det är du som skriver inlägget som skall göra något annorlunda.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag såg ingen bild, inte förrän jag kopierade bildadressen och kollade separat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, lite kunskap om det skulle ju sitta fint. Vem har den?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur länge var dessa ålderdomliga vagnar i trafik? Jag och min far reste med tåg till Oslo på sportlovet 1967 eller 68. Vi tog en tur med Holmenkollenbanan och jag minns väl de ålderdomliga vagnarna som jag tyckte nästan liknade "stenåldern" i jämförelse med Göteborgs spårvagnar på denna tid. De var ju träklädda!

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Hur länge var dessa ålderdomliga vagnar i trafik? Jag och min far reste med tåg till Oslo på sportlovet 1967 eller 68. Vi tog en tur med Holmenkollenbanan och jag minns väl de ålderdomliga vagnarna som jag tyckte nästan liknade "stenåldern" i jämförelse med Göteborgs spårvagnar på denna tid. De var ju träklädda!
    Den sista generationen trävagnar, 600-serien, byggdes 1951-1956 och slopades allteftersom under åren 1978-1995. Uppgifterna hämtade hos bl a Spårvägssällskapet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det vore ju intressant om de som förstår kan förklara vad det är som gör att vissa inte kan se bilden, och om de läsarna kan ändra på något sätt, eller om det är du som skriver inlägget som skall göra något annorlunda.
    Jag tittar i en iPad och den har väl Safari läsare tror jag
    Men nu ser jag att i min uråldriga Pc med lika uråldrig Explorer så syns bilden

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-03-10 klockan 01:28:23.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

En intressant sak idag är ju att detta idag räknas in som en av del i deras tunnelbana. Jag tror att Oslo har rekord i höjdskillnad mellan högsta och lägsta station :)

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men nu ser jag att i min uråldriga Pc med lika uråldrig Explorer så syns bilden
    Jag testade med en mobil enhet som kör ios 11 (Apple) och bilden syns inte i Safari, däremot syns den i Firefox.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det beror ju på vilken läsare du väljer, men det är väl Safari som är grundinstallerad vid köp.

Jag har en iPad sen många år, och först laddade jag ned Chrome och körde den, men ganska nyligen såg jag att Firefox hade kommit för iPad, så då laddade jag ned den, och det är den jag kör nu.
    Så, om du är van och nöjd med Firefox så ladda ned den från Apple Store (kostar inget, så du behöver inte registrera något kontokort eller så).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En annan intressant sak som jag la på minnet som 7-8 åring var att tågen på denna bana hade ställ för skidorna! Minns inte exakt hur och var men det är ju något att tänka på vad gäller Norge och dess framgångsrika skidåkare nu senast i OS. I huvudstaden hör det till normalt fritidsnöje för den stora massan att ta lokaltåget upp till Holmenkollen och åka skidor! Inte undra på att man tar medaljer i OS!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Ej synlig för mig tyvärr
    En lite rolig sak är att den syns hos mig i ditt citat. (Sitter med Crome på en Android-telefon).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Den sista generationen trävagnar, 600-serien, byggdes 1951-1956 och slopades allteftersom under åren 1978-1995. Uppgifterna hämtade hos bl a Spårvägssällskapet.
    Minns särskilt en resa med dem, måste ha varit 1994. På väg ned hade det trillat ett träd över banan, men det löstes enkelt genom att man körde fram till trädet från båda sidor och lät sedan resenärerna promenera över trädet. Minns inte hur man lyckades hantera kontaktledningen, men förmodligen hade man dragit den åt sidan på något sätt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Sista ordinarie turerna med 600-vagnarna gick i början av mars 1995. / GNl

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •