Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Skogens konung bestämmer

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Skogens konung bestämmer

Läste precis i SvD dessa rader https://www.svd.se/alg-forsokte-skra...-tag/i/senaste

På PV finns ju många lokförare - är detta ett vanligt beteende - och kanske fler roliga berättelser om vem som bestämmer...

Per N

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Skogens konung bestämmer

Citat Ursprungligen postat av Per N Visa inlägg
    Läste precis i SvD dessa rader https://www.svd.se/alg-forsokte-skra...-tag/i/senaste

På PV finns ju många lokförare - är detta ett vanligt beteende - och kanske fler roliga berättelser om vem som bestämmer...

Per N
    Det är betalartikel, åtminstone för mig, så du bör nog göra en kort sammanfattning.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det är betalartikel, åtminstone för mig, så du bör nog göra en kort sammanfattning.
    En lokförare Bäckström anträffade en älg med särdeles gott självförtroende mellan Murkej och Piteå. Bredbent och med välkammade horn sjöng den "Hooked on a feeling", stirrade stint på den i dess tycke korkade göken längst fram i ett massavedståg, som störde måndagens upplyftande verksamheter. Ett eller annat tut på älgen förslog inte för att få den att avvika från platsen, utan istället mopsade den till sig ännu mer och gjorde utfall mot det stackars ynkliga plåthindret med plirande ljusutsöndrande öppningar framtill. Lokförare Bäckströms analys blev att de var två om att ha åsikter om den andres närvaro, men till slut drog ett och annat saftigt granskott mer än gamla murkna sliprar, så älgen gick till skogs.

Fritt efter underskriften TT:s rapportering.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Följande kommentar beskriver vad det handlar om - älgar som vägrar gå ur spår...

Per N

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Noterar att mitt svar inte hamnade före ZTENLUNDs vilket var avsikten. Är väl lite grön i nya PV
    Per N

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Video finns på mittmedia från samma händelse.

http://www.vlt.se/allmant/tv-har-utm...ller-du-pa-med

Fortfarande utan betalvägg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja nya PV tar ett tag och lära sig...
    Kollade noga att ingen skrivit om saken men fann senare att videon fanns under fliken "Järnvägsfordon"

Per N

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per N Visa inlägg
    Ja nya PV tar ett tag och lära sig...
    Kollade noga att ingen skrivit om saken men fann senare att videon fanns under fliken "Järnvägsfordon"

Per N
    Du var först.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kopia av ett inlägg jag gjorde på Järnvägshistoriskt Forum tidigare i veckan och som tål att upprepas i detta sammanhang. Mvh/Alex

Städade mailkorgen och hittade ett mail med bifogad historia från Pelle Granbom (fd. GD Banverket) Pelle finns inte med oss längre men historien om den stackars renen lever kvar. Kanske har jag visat det tidigare men ändå.

Förarrapport: Tåg nr 3775 den 26.2.52 Fordon litt Dk nr 432

En ren påkördes och dödades på linjen Stk-Lin (Sikträsk – Linaälv)
    Luleå den 26.2.52/B.Lundström
    Lokm Luleå
    P g a infordrat yttrande ang avståndet, sikten o s v må anföras följande:
    Det var natt, Det var högerkurva, Det var för kort avstånd att kunna stanna.
    Händelsen tillgick sålunda:
    Tåg 3775 och renen färdades i samma riktning på samma spår, båda ovetande om varandra, från Håk mot Lin.
    Så snart renen iakttogs företogs fullbromsning i syfte att få tågets hastighet att bliva lika med renens, eller mindre.
    Under inväntan härpå förminskades ändock avståndet till renen oupphörligt.
    Då biträdet J H Larsson bedömde saken så att en omkörning var oundviklig grep denne signallinan och gav signal 2 ”flyglarm” med tanke på att renen då skulle gömma sig i den närbelägna skogen.
    Denna signal missuppfattades av den unga renen, vilken i stället för att taga ett enda räddande steg åt höger tog två ödesdigra steg åt vänster med påföljd att renen kom mitt framför loket i det ögonblick då omkörningen icke med några medel stod att förhindra.
    Den beräknade omkörningen blev istället en överkörning.
    Luleå den 27.2.52. B. Lundström

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Som någon säkert har insett så ska det stå Murjek och inte Murkej i mitt inlägg ovan, fast hade jag skrivit på en surfplatta så hade det väl stått leverpastej med tanke på hur kreativa automatiska "rättningar" dessa brukar prestera. :rolleyes:

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Förarrapporten är som sagt en klassiker och jag vill minnas att den först spreds genom SJ-Nytt. Det finns också en bakgrund till den detaljerade rapporten, sägs det (dock stark skrönvaring). Lundström hade fått kritik från lokmästaren för att hans rapporter för alltför torftiga. Så det här skall ha varit en revansch.

Apropå korta förarrapporter kommer jag att tänka på denna från en station längre söderut i landet. Den löd "U ur U". Få se om någon lyckas förstå vad som hänt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Förarrapporten är som sagt en klassiker och jag vill minnas att den först spreds genom SJ-Nytt. Det finns också en bakgrund till den detaljerade rapporten, sägs det (dock stark skrönvaring). Lundström hade fått kritik från lokmästaren för att hans rapporter för alltför torftiga. Så det här skall ha varit en revansch.

Apropå korta förarrapporter kommer jag att tänka på denna från en station längre söderut i landet. Den löd "U ur U". Få se om någon lyckas förstå vad som hänt.
    Kan det ha varit något problem med klockorna i Uppsala?

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kan det ha varit något problem med klockorna i Uppsala?
    Uppsala är rätt men det har inget med klockor att göra.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Klivit ur uppspåret kanske?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Fordon litt U urspårat i Uppsala?

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fordon litt U urspårat i Uppsala?
    Helt korrekt. Det var alltså ett växellok som spårade ur och som föranledde den kortfattade rapporten.

"Om du tappat din klocka så vänd dig till SJ. De har tåg som spårar ur." (Var det Blandaren? som skrev det först?)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Helt korrekt. Det var alltså ett växellok som spårade ur och som föranledde den kortfattade rapporten.

"Om du tappat din klocka så vänd dig till SJ. De har tåg som spårar ur." (Var det Blandaren? som skrev det först?)
    En spårhund av urhundstyp kanske annars kan användas om man för ett slag behöver få reda på TiM-visarens placering numera?

Passagerare Anders Ljungs avatar
    Medlem
    feb 2018

Jag och en tågklarerarkollega vid ULJ lyckades en jubileumsdag utväxla denna maximalt korthuggna tåganmälan.

[ring]
    tkl B: Bärby
    tkl Uö: Uppsala. 1 ut
    tkl B: 1 ut, SB
    tkl Uö: AL, tack
    tkl B: tack
    [klick]

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg