Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Australienresa 2015 (Del 4:Världens största spårvägsstad)

  1. #1

    Australienresa 2015 (Del 4:Världens största spårvägsstad)

    Länk till Del 1
    Länk till del 2
    Länk till del 3

    Resan slutade i förra delen i Adelaide med sitt blygsamma spårvägsnät. I alla fall i jämförelse med den stad vi ska bekanta oss med nu.
    Mellan Adelaide och Melbourne går det järnväg, här är det främst gods som transporteras. Dock körs The Overland av Great Southern Rail, (samma bolag som även kör Indian Pacific, som jag åkte med mellan Perth och Adelaide) två gånger i veckan. Detta blev inte mitt transportmedel, utan jag flög mellan dessa två städer. En flygning på lite mer än 1 timme.
    Har i de tidigare delarna lagt in en hel del länkar, om ni skulle vara intresserade av att läsa mer om vad jag skriver om. Men kan förstå om det är svårt att urskilja en länk från vanlig text, färgskillnaden är inte speciellt stor. Speciellt inte i jämförelse med gamla PV. Så i denna del är länkar understrukna.
    Text under bilderna.

    10073002 by Anders Olsson, on Flickr
    Vi är i alltså i Melbourne, den 7 oktober, i delstaten Victoria. Melbourne är Australiens näst största stad med sina 4,7 miljoner invånare. Här finns världens största spårvägsnät med 250km spår, 500 spårvagnar av 7 olika modeller och 24 linjer. Yarra Trams är varumärket på spårvägen och Keolis Downer utför trafiken sedan 2009 och har fått förlängt till 2024. På bilden ser vi en Z-Class, byggda 1975-1984.

    10073010 by Anders Olsson, on Flickr
    Ännu en Z-Class på bron över Yarra River, vid Flinders Street Station. I bakgrunden ser vi skyskraporna i CBD (Central Business District), en vanlig förkortning som används i alla storstäder i Australien. Här i Melbourne finns det 36 skyskrapor.

    10073011 by Anders Olsson, on Flickr
    D-Class, Siemens Combino, levererade 2002-2003, finns i 3-vagnars utförande, som på bilden, men även i en 5-vagnars modell, kallad D2-Class.

    10073001 by Anders Olsson, on Flickr
    Lite historia, Shrine of Remembrance är ett krigsmonument byggt för att hedra de som tjänade i Första världskriget. Är ett av de största krigsmonumenten i Australien.

    10073013 by Anders Olsson, on Flickr
    En liten del av Flinders Street Station, inte allt för lätt att få en bra bild med så tätt bebyggelse och många trådar.

    10073016 by Anders Olsson, on Flickr
    Finns som sagt en hel del skyskrapor här. Men även mycket äldre bebyggelse, en väldigt trevlig stad på det viset att det är så blandad bebyggelse.

    10073018 by Anders Olsson, on Flickr
    C-Class, levererade 2001-2002, en Alstom Citadis variant. Finns även en C2-Class, med 5 vagnar, som kommer från Mulhouse i Frankrike. De vagnarna har en helt annan utformning och kallas för Bumble Bees för de var helgula vid leverans från Mulhouse. Men efter årens gång, så blekte solen den gula färgen och de blev sedan ommålade i samma färgschema som övriga vagnar. Lyckades dock inte få någon bild på C2-Class, men finns bara i 5 exemplar.

    10073020 by Anders Olsson, on Flickr
    Här är den nyaste modellen i Melbourne, E-Class, en Bombardier Flexity. Levererade från 2013 och till största delen byggda lokalt utanför Melbourne. Finns 53 vagnar i trafik i dagsläget.

    10073029 by Anders Olsson, on Flickr
    Royal Exhibition Building, färdigbyggt 1880.

    10084006 by Anders Olsson, on Flickr
    Ännu fler skyskrapor.

    10084014 by Anders Olsson, on Flickr
    Queen Victoria Market, där det säljs både frukt...

    10084020 by Anders Olsson, on Flickr
    ...fisk, skaldjur...

    10084024 by Anders Olsson, on Flickr
    ...och kött och såklart en massa annat också.

    10084028 by Anders Olsson, on Flickr
    W-Class, introducerade 1923, totalt byggdes 752 vagnar, den sista 1956. 12 av dessa kör City Circle, en avgiftsfri linje som kör en slinga runt centrum i båda riktningarna. Linjen är främst avsedd för turister och tar 1 timme.

    10084029 by Anders Olsson, on Flickr
    A-Class, levererade 1984-1986, samma tillverkare som Z-Class, Comeng och utseendemässigt väldigt lika, A-Class är 1,5 meter kortare än Z-Class.

    10084030 by Anders Olsson, on Flickr
    10084031 by Anders Olsson, on Flickr
    W-Class

    10084051 by Anders Olsson, on Flickr
    B-Class, en ledad variant av A-Class, levererade 1984-1999.

    10095114 by Anders Olsson, on Flickr
    Ännu en E-Class

    10095008 by Anders Olsson, on Flickr
    10095080 by Anders Olsson, on Flickr
    Till slut ett par bilder från botaniska trädgården.

    Melbourne, en fantastisk stad för en spårvagnsintresserad person som mig. Men finns mycket annat att se också och huvudsyftet med resan var knappast spårvagnarna, blev mest en bonus.
    I nästa del bär det av till sista stoppet på denna 3-veckors resa, var kan ni säkert gissa.
    Synpunkter uppskattas alltid.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Australienresa 2015 (Del 4:Världens största spårvägsstad)

    Tack för fint reportage. Och just Melbourne är nog min absoluta favorit som storstad, mycket generösa öppna ytor ,lätt att ta sig fram med kollektivtrafik eller med promenader.
    Och rankas alltså som världens största spårvägsstad i linjelängd ? Minns att St Petersburg var störst men dom har väl lagt ner åtskilligt. Historiskt har det förstås funnits större, tror att Buenos Aires hade runt 1000km linjer men det har försvunnit


  3. #3

    Sv: Australienresa 2015 (Del 4:Världens största spårvägsstad)

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tack för fint reportage. Och just Melbourne är nog min absoluta favorit som storstad, mycket generösa öppna ytor ,lätt att ta sig fram med kollektivtrafik eller med promenader.
    Och rankas alltså som världens största spårvägsstad i linjelängd ? Minns att St Petersburg var störst men dom har väl lagt ner åtskilligt. Historiskt har det förstås funnits större, tror att Buenos Aires hade runt 1000km linjer men det har försvunnit
    Instämmer om Melbourne, mycket fin stad. Världen största spårvägsstad är ju såklart en definitionsfråga, men det är väl längden som räknas i detta fall.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 868

    Sv: Australienresa 2015 (Del 4:Världens största spårvägsstad)

    Mycket bra och intressant reportage! Hur är prisnivån i Australien nu för tiden? Såg ju skyltarna från marknaden och blev lite intresserad!


  5. #5

    Sv: Australienresa 2015 (Del 4:Världens största spårvägsstad)

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Mycket bra och intressant reportage! Hur är prisnivån i Australien nu för tiden? Såg ju skyltarna från marknaden och blev lite intresserad!
    Roligt att det uppskattas, sista delen kommer imorgon söndag. Priserna är som i Sverige.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •