Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Alvesta vintern 1971

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Alvesta vintern 1971

En brunloksbild så här på fredagsmorgonen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Alvesta vintern 1971

Skabbigt lok men så var väl vardagen 1971. Visst brukar det komma synpunkter i såna här lägen att lokstationen i Malmö var kassa på att tvätta sina lok? 116 är ett lågt nummer, har det varit träkorg från början?

Mvh/Alex

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Skabbigt lok men så var väl vardagen 1971. Visst brukar det komma synpunkter i såna här lägen att lokstationen i Malmö var kassa på att tvätta sina lok? 116 är ett lågt nummer, har det varit träkorg från början?

Mvh/Alex
    Ja, det hade säkerligen haft en träkorg från början.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Mvh/Alex
    Ja, den synpunkten var precis vad jag hade tänkt skriva innan jag såg att du redan hade gjort det.:)

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Mvh/Alex
    Jag antar att de som har synpunkter på skitiga D-lok inte har försökt sig på att tvätta ett väl nedskitat D-lok.
    Under min tid i lokstallet i Hagalund så fick man pröva på att göra en manuell korgtvätt på olika loktyper. Ra-lok blev riktigt snygga, F-lok blev hyfsat rena, men D-lok var en hopplös uppgift det gick bara inte trots 8 timmars arbetsdag.

Vid tvätt användes lut och andra kemikalier som skulle få dagens arbetarskydd att baxna, trots det en hopplös uppgift.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Jag antar att de som har synpunkter på skitiga D-lok inte har försökt sig på att tvätta ett väl nedskitat D-lok.
    Under min tid i lokstallet i Hagalund så fick man pröva på att göra en manuell korgtvätt på olika loktyper. Ra-lok blev riktigt snygga, F-lok blev hyfsat rena, men D-lok var en hopplös uppgift det gick bara inte trots 8 timmars arbetsdag.

Vid tvätt användes lut och andra kemikalier som skulle få dagens arbetarskydd att baxna, trots det en hopplös uppgift.
    Minns du vad som gjorde det krångligare med D än Ra? Hade Ra blankare färg, eller färre utstickande detaljer? Eller var Ra-loken nyare (mer nymålade) så att smutsen inte hade grott fast på samma sätt? Eller är det bara ett mysterium?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

D-loken hade många fett och/eller oljesmorda lager
    i hjul och koppelstänger, på samma vis som ånglok.

Så i hastighet skvätte koppelstängerna runt olja
    som satte sej på hela lokets nederdel. Lägg sen
    till bromsdamm och metalldamm på det..

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Helt uppenbart spår 5. Du bör ha befunnit dig på nordligaste delen av plattformen. Känns lite ovanligt att tågsätt ställdes upp där, förmodligen var det någon kortvarig uppställning för att frigöra plattformarna, kanske en "Växjö-pendel"?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Fick stålkorg 1956 i samband med reparation efter kollision i Edsvalla

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •