En brunloksbild så här på fredagsmorgonen.
![]()
En brunloksbild så här på fredagsmorgonen.
![]()
Skabbigt lok men så var väl vardagen 1971. Visst brukar det komma synpunkter i såna här lägen att lokstationen i Malmö var kassa på att tvätta sina lok? 116 är ett lågt nummer, har det varit träkorg från början?
Mvh/Alex
Jag antar att de som har synpunkter på skitiga D-lok inte har försökt sig på att tvätta ett väl nedskitat D-lok.
Under min tid i lokstallet i Hagalund så fick man pröva på att göra en manuell korgtvätt på olika loktyper. Ra-lok blev riktigt snygga, F-lok blev hyfsat rena, men D-lok var en hopplös uppgift det gick bara inte trots 8 timmars arbetsdag.
Vid tvätt användes lut och andra kemikalier som skulle få dagens arbetarskydd att baxna, trots det en hopplös uppgift.
Tvättad av Mohlin? :)
http://www.janlindahl.se/svel_sj1/sj...0_0170_jpg.htm
Mvh/Alex
D-loken hade många fett och/eller oljesmorda lager
i hjul och koppelstänger, på samma vis som ånglok.
Så i hastighet skvätte koppelstängerna runt olja
som satte sej på hela lokets nederdel. Lägg sen
till bromsdamm och metalldamm på det..
Helt uppenbart spår 5. Du bör ha befunnit dig på nordligaste delen av plattformen. Känns lite ovanligt att tågsätt ställdes upp där, förmodligen var det någon kortvarig uppställning för att frigöra plattformarna, kanske en "Växjö-pendel"?
Fick stålkorg 1956 i samband med reparation efter kollision i Edsvalla