Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Trafikverkets info - eller brist på sådan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trafikverkets info - eller brist på sådan

Apropå Trafikverkets villighet att delge trafikinformation undrar jag varför de är så snåla med att berätta om lättare underhåll på bandelar, underhåll som nödvändigtvis inte innebär några större störningar. Jag tänker t.ex. på de slipersbyten på HNJ som förekommit de senaste par åren som bara skvallrat om sin existens genom travar med slipers i diken och upplagda vid stationer och nedsatt hastighet. Kanske har det funnits information om man grävt djupare, men inget jag sett i alla fall. Nu ska det vara banarbete 9-13 april enligt anslag på Krösatåget, men ingen info finns på Trafikverkets hemsida (än).

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Trafikverkets info - eller brist på sådan

Inför varje projekt/åtgärd Trafikverket gör så gör man en kommunikationsbedömning . Där mindre projekt som oftast underhållsåtgärder som ditt förslag är inte får tillräckligt med poäng för att det ska göras en kommunikationsinsatts. TRV tror helt enkelt inte att tillräckligt många är intresserade av att veta att dessa arbete görs.

Ett färskt exempel på liknande projekt är att vi ska byta brandlarm i Helsingborg C(Tunneldelen på Knutpunkten). Här kunde inte vi se att intresset skulle vara så stort att en större kommunikationsinsatts än att nämna det på en projektsida på hemsidan tillsammans med några andra projekt. Eventuellt blir det någon tidningsartikel också.

Det du kan göra om du är intresserad även av mindre åtgärder är att höra av sig till TRV och fråga om vad som är planerat över året.

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Apropå Trafikverkets villighet att delge trafikinformation undrar jag varför de är så snåla med att berätta om lättare underhåll på bandelar, underhåll som nödvändigtvis inte innebär några större störningar. Jag tänker t.ex. på de slipersbyten på HNJ som förekommit de senaste par åren som bara skvallrat om sin existens genom travar med slipers i diken och upplagda vid stationer och nedsatt hastighet. Kanske har det funnits information om man grävt djupare, men inget jag sett i alla fall. Nu ska det vara banarbete 9-13 april enligt anslag på Krösatåget, men ingen info finns på Trafikverkets hemsida (än).
    RSS - eller automatiserade nyhetsflöden - är något som är lite på tillbakagång, tyvärr, men Trafikverket är bra på just det. Det fungerar så att TrV postar nyheter på en speciell lista och distribuerar den fritt. Sedan lägger man upp en kontroll mot listan, och när det finns något nytt så postas det automatiskt.

Ta en titt på listan och se om det är något flöde som kan vara intressant.

De länkar som kommer upp till flöden kan läsas av firefox, så om du använder FF så kan du se innehållet i flödet oxå. När vi lade upp forumet tog jag bara med några utvalda för att visa på funktionaliteten, men om det är något flöde som verkar intressant så kan jag lägga till det. Vad sägs tex om

Godkännandestödet, Järnvägsnätsbeskrivningen, Samexistens GSM-R 3G/4G, Samhällsekonomiska analyser och trafikprognoser inom transportområdet, Signalställverk, Tekniska dokument och Verktygslådan Cst.

De flöden som är aktiva idag är "Nationella nyheter" och "Järnvägspodden".

https://www.trafikverket.se/om-oss/n...ts-RSS-floden/

Senast redigerat av Admin den 2018-03-09 klockan 08:30:47.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Admin Visa inlägg
    RSS - eller automatiserade nyhetsflöden - är något som är lite på tillbakagång, tyvärr, men Trafikverket är bra på just det. Det fungerar så att TrV postar nyheter på en speciell lista och distribuerar den fritt. Sedan lägger man upp en kontroll mot listan, och när det finns något nytt så postas det automatiskt.

Ta en titt på listan och se om det är något flöde som kan vara intressant.

De länkar som kommer upp till flöden kan läsas av firefox, så om du använder FF så kan du se innehållet i flödet oxå. När vi lade upp forumet tog jag bara med några utvalda för att visa på funktionaliteten, men om det är något flöde som verkar intressant så kan jag lägga till det. Vad sägs tex om

Godkännandestödet, Järnvägsnätsbeskrivningen, Samexistens GSM-R 3G/4G, Samhällsekonomiska analyser och trafikprognoser inom transportområdet, Signalställverk, Tekniska dokument och Verktygslådan Cst.

De flöden som är aktiva idag är "Nationella nyheter" och "Järnvägspodden".

https://www.trafikverket.se/om-oss/n...ts-RSS-floden/
    Finns det egentliga någon fördel för den enskilde läsaren att få detta material via Postvagnen jämfört med att själv prenumerera? Undantaget då att man (likt mig) via Postvagnen kan bli uppmärksammad på dess existens, och till det räcker ju de mer allmänna "flödena". Möjligen skulle det finnas en mer permanent länk till den sida hos Trafikverket där man hittar övriga flöden. Å andra sidan brukar Trafikverkslänkar ha ganska kort livslängd.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Finns det egentliga någon fördel för den enskilde läsaren att få detta material via Postvagnen jämfört med att själv prenumerera? Undantaget då att man (likt mig) via Postvagnen kan bli uppmärksammad på dess existens, och till det räcker ju de mer allmänna "flödena". Möjligen skulle det finnas en mer permanent länk till den sida hos Trafikverket där man hittar övriga flöden. Å andra sidan brukar Trafikverkslänkar ha ganska kort livslängd.
    Ingen speciell fördel men det kan ju var bekvämt och trevligt att ha den här länksamlingen på samma plats i Pv.
    Ingen nackdel heller alltså, man kan ju hoppa över den delen liksom man nu kan hoppa över de sektioner av Pv man finner ointressanta.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Slipersbyen är ju normalt underhåll, det blir ju i sådant fall ett hundratal sådana annonseringar per år om man ska gå ut externt varje gång man gör en normal underhållsåtgärd som slipersbyten nånstans.

Sök på Banarbetsplan 2018 på Trafikverkets hemsida, så kan man lista ut vad som är planerat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den bistra verkligheten i dagens stora flöde av information över envar beskrivs ju en del av "om man inte syns så finns man inte".

För vår banförvaltare är det alltså väldigt "otaktiskt" att göra arbeten och underhåll i smyg och "osynligt", när det stora flertalet bara ser utgiftsposten när det kommer till budgetförhandlingar.

Jag tror att förvaltaren skulle vinna respekt genom att synas och visa upp sig, ökad tydlighet.

Det är viktigt att det kommer upp små notiser i lokaltidningar, intervju i lokalradio etc att "nu skall vi se över banan xxx" - prylarna ligger ute i väder och vind, vi måste hålla skicket så att trafiken kan gå säkert och pålitligt. Därmed ser allmänheten att det faktiskt händer något.

Jag är inte övertygad om att tidningar och redaktioner idag har resurser och kompetens att följa alla flöden, exempelvis från trafikverket, vilket man annars kan tycka skulle ligga inom deras arbetsområde. Därför kan det vara viktigt att vi som är "entusiaster" och vurmar järnvägen håller koll, och informerar våra lokala "murvlar" i en positiv anda att "får ni en ruta som blir jobbig att fylla i nästa vecka kan Ni ju alltid skriva några rader om renoveringen av hållplatsen Y-by som får nya kurar, lampor och beläggning".

Personligen ser jag det som en nackdel att det är "upphandlade entreprenörer" som hela tiden exponerar sina bilar, kläder, sitt namn etc. I sammanhanget borde det vara självklart att bilarna ochså är märkta: "På uppdrag av Trafikverket", eller motsvarande, liksom även lite större projekt bör ha informationsvepor med liknande innebörd - "äras den som äras bör"!

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Slipersbyen är ju normalt underhåll, det blir ju i sådant fall ett hundratal sådana annonseringar per år om man ska gå ut externt varje gång man gör en normal underhållsåtgärd som slipersbyten nånstans.

Sök på Banarbetsplan 2018 på Trafikverkets hemsida, så kan man lista ut vad som är planerat.
    Möjligen kanske det ska annonseras olika beroende på om det blir någon större påverkan av trafiken eller inte. I detta fall kommer det att bli ett antal delinställda tåg på dagtid de aktuella dagarna.

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Nej, ingen annan egentlig fördel. Men hur många är det som själva prenumererar på RSS?

Tolkar svaren som att inga nya flöden är intressanta just nu.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Admin Visa inlägg
    Nej, ingen annan egentlig fördel. Men hur många är det som själva prenumererar på RSS?

Tolkar svaren som att inga nya flöden är intressanta just nu.
    OK. Det är nog så att en och annan av oss har specifikt intresse av något av de "flöden" som finns, men då är det ju bättre att var och en använder det, här i PV behövs ju bara det som är av allmänt intresse.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Möjligen kanske det ska annonseras olika beroende på om det blir någon större påverkan av trafiken eller inte. I detta fall kommer det att bli ett antal delinställda tåg på dagtid de aktuella dagarna.
    Ja, så tycker jag också. Om man ändå skall informera om att resenärerna påverkas, så tycker jag att man (gärna mycket kortfattat) kan berätta vad det är man gör nu.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Visst är det bra att synas och skriva om det man gör och det tycker jag Trafikverket gör. Att skriva om varje sliperbyte ser jag dock ingen poäng i och i visa fall kan det vara en nackdel att att spruta ut pressmeddelanden och annan information.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, så tycker jag också. Om man ändå skall informera om att resenärerna påverkas, så tycker jag att man (gärna mycket kortfattat) kan berätta vad det är man gör nu.
    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Visst är det bra att synas och skriva om det man gör och det tycker jag Trafikverket gör. Att skriva om varje sliperbyte ser jag dock ingen poäng i och i visa fall kan det vara en nackdel att att spruta ut pressmeddelanden och annan information.
    Men det var ju inte det jag skrev i det inlägg du svarade på, jag föreslog att man tillsammans med informationen om trafikpåverkan kan kortfattat beskriva vad man gör just den här dagen/dagarna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

KLT skyltar nu på sin hemsida att Tjustbanan är helt avstängd 13-23/4 pga.banarbete i Gamleby. Det är ju snällt så man inte tänker på att ge sej ut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Det finns störningar och störningar. När det byttes slipers mellan Landeryd och Kinnared kröp motorvagnen fram i 40 km/h. Även om det inte innebar några stora förseningar hade det inte varit fel med en liten info om detta, ungefär som när man har vägbyggen och hastigheten sätts ned till 50 eller 70 på en motorväg. Vägentreprenörer är ju ofta rätt pigga på att informera om vad ett visst vägbygge som påverkar trafiken går ut på. Men när liknande saker händer på järnvägarna är det uppenbarligen inte alls intressant. När Kinnareds hållplats piffades upp lite grand efter utökningen av trafiken på HNJ var det inget anslag om att "(.....) rustar upp för bättre kollektivtrafik" eller dylikt. Om man nu gör en massa bra saker på en järnvägssträcka, varför inte skryta om det?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •