Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Herrljunga - Borås - Varberg | En liten titt bara

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Herrljunga - Borås - Varberg | En liten titt bara

Hej

Igår så skulle jag åka hem från föräldrarna och på grund av pandemi så har jag undvikit tåg och skaffat en pandemibil ist. Det gör ju det att man kan titta på tåg i stället och det gjorde jag således igår. Turen gick Herrljunga-Borås-Varberg och sedan vidare till Malmö. Här kommer ett bildsvep!

Vi börjar strax söder om Herrljunga. Här ska det ske fjärrstyrning och spårupprustning snart. Mer info här https://www.trafikverket.se/nara-dig...ning-sparbyte/

Förstår att det varit vissa bekymmer med ballastbredden och de har ballastkompletterat stora delar av sträckan vad det verkar.

Åkte vidare till fantastiska Torpåkra centralstation! Känns så konstigt att en station av den här standarden enbart har ett byte för att komma till Stockholm (ja, jag vet att det säkerligen finns liknande stationer som har direkttåg till Stockholm, men jag tycker ändå det är fascinerande).

Vidare går färden! Här är vi i Borgstena. Här ska det till ett mötesspår och jag tycker ni ska kolla in den imponerande högen med makadam!

Lite närmare Fristad så ser det ut såhär! Det är en klassisk "hejkomochhjälpmig" status på stora delar av banan och en upprustning kommer att göra gott!

Fristad station! Här sitter i dagarna en lokaltågklarerare men det är snart ett minne blott!

Antagligen den mest unika bilden ni kommer se i år! Boråsborås med sol och allt! Borås är ju annars känd för sitt härliga regn.. På stationen står ett SJ-tåg mot Göteborg och ska snart rulla iväg!

Lite längre söder ut i Borås kommer Viskadalsbanan slingrande. Här kommer det blir dubbelspår och anslutning till Göteborg-Borås om deras planer går i lås! En himla smidig lösning i min mening.

På Kinna station så var det lugnt idag!

Även Borås-Varberg har ju statusen "Hejkomochjälpmig". Som tur är så ska även den banan rustas upp kommande åren. Ett bekymmer de har är att det är världsmästerskap i plankorsningar. De flesta är obevakade. Detta var en av de anledningar jag har hört varför de inte valde att införa fjärrstyrning och hastighetshöjning samtidigt som spårbytet. Mer om projektet finns här https://www.trafikverket.se/nara-dig...boras-varberg/

Men vad är det för betongkorv? Det är kontaktledningsfundament. De valde dessa på grund av dåliga markförhållanden. Dessutom grävs de ner utan att man påverkar spåret vilket gör att man inte behöver hastighetsnedsättningar. Rapporten från en av projektmedlemmarna var att det fungerade bra att sätta upp dom! Så det är kul att höra.

De kommer tydligen med tåg från Norge och lastas av i Falkenbergs hamn. Sen fick jag för mig att de körs ut via järnväg därifrån men det kan vara fel.

Det var allt från denna resan! Får vi se när det blir en titt nästa gång!

Med vänlig hälsning, Ossian

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    maj 2019

Sv: Herrljunga - Borås - Varberg | En liten titt bara

Otroligt fina bilder! Men är kontaktledningsstolparna i så dåligt skick att Trafikverket väljer att byta ut dem? Tycker själv att de ser gröna och rostfria ut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bra och informativt inlägg!
    Kan du förklara närmare vad det innebär med anslutning Göteborg - Borås med Viskadalsbanan?
    Är planen att göra genomgående tåg Göteborg - Borås - Viskadalen och för att göra detta är ett dubbelspår att föredra?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg
    Otroligt fina bilder! Men är kontaktledningsstolparna i så dåligt skick att Trafikverket väljer att byta ut dem? Tycker själv att de ser gröna och rostfria ut.
    Tack så mycket!

Dom ser mycket värre ut i verkligheten! Sen tror jag att man även uppgraderar till ett annat system som är lite kraftigare, men jag låter det vara osagt!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Dan P Visa inlägg
    Bra och informativt inlägg!
    Kan du förklara närmare vad det innebär med anslutning Göteborg - Borås med Viskadalsbanan?
    Är planen att göra genomgående tåg Göteborg - Borås - Viskadalen och för att göra detta är ett dubbelspår att föredra?

Här kan du se vad jag menar! Göteborg-Borås har gjort en bra film med förklaringar.

Edit: Tydligen så startar filmen från början. Men just Borås förklaras 6:57 in!

1. Klass
    Medlem
    maj 2019

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Tack så mycket!

Dom ser mycket värre ut i verkligheten! Sen tror jag att man även uppgraderar till ett annat system som är lite kraftigare, men jag låter det vara osagt!
    Jasså? Åkt banan flera gånger. Men allt är relativt I guess. De är ”gröna och fina” jämfört med Södra Bohusbanans stolpar iaf.

Sen får vi hoppas på kontaktledningskronor, ser mer smakfullt ut ;)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Här kan du se vad jag menar! Göteborg-Borås har gjort en bra film med förklaringar.

Edit: Tydligen så startar filmen från början. Men just Borås förklaras 6:57 in!
    En undran: Varken i filmen eller i annat material jag ögnat igenom har man varit tydliga med vad som händer med nuvarande Kust-till-kustbana.
    Visst skall väl den finnas kvar och att det kan gå lokaltåg som stannar på befintliga stationer, men som säkert inte är attraktiva för de som pendlar mellan Borås och Göteborg?
    Hur har det gått med Västra Götalandsregionens förslag om att man skulle dra om den västligaste delen av Ktk (alltså runt Mölndals övre) så att man (framförallt) kan komma ner med de tågen i Västlänken? Ingick det i det förslaget även att den skulle gå så långt söderut så den kan komma in till Mölndals station?

PS: Om du är med och gör någon liknande film om Lund-Hässleholm, föreslå att de inte spelar musik samtidigt som presentatören pratar. Det gör det bara svårare att hänga med. DS

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Härliga bilder! 1972-73 gjorde jag min militärtjänst på gamla ärevördiga I15 i Borås. Och då åkte jag ganska ofta Borås - Herrljunga vid veckosluten. Det tycks inte ha hänt så värst mycket med den järnvägen sedan dess: fortfarande skarvspår och fortfarande mycket ogräs. Och fortfarande ett och annat uppehåll i Torpåkra och Mollaryd. Då var det loktåg med Hg- eller D-lok plus ett par personvagnar (B8 + AB7). På en av dina bilder skymtar faktiskt I15:s kaserner, som var belägna nära Viskadalsbanan. Regementet är nedlagt sedan många år, men själva byggnaderna tycks stå kvar.

Medlem
    mar 2018

https://www.trafikverket.se/nara-dig...ccordion582128

Där är svar på frågan kring kust till kust. Det är allt jag vet.

Tar med min synpunkten kring Hässleholm-Lund och musiken! Tack!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även Borås-Varberg har ju statusen "Hejkomochjälpmig". Som tur är så ska även den banan rustas upp kommande åren. Ett bekymmer de har är att det är världsmästerskap i plankorsningar. De flesta är obevakade. Detta var en av de anledningar jag har hört varför de inte valde att införa fjärrstyrning och hastighetshöjning samtidigt som spårbytet.
    Ja, detta är alltför illa. Man kunde ju tänka sig att järnvägens innehavare (som det står i Vägmärkesförordningen) kunde sätta upp åtminstone kryssmärken, i avvaktan på andra förbättringar. Det är märkligt att kryssmärke inte är obligatoriskt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Hej

Åkte vidare till fantastiska Torpåkra centralstation! Känns så konstigt att en station av den här standarden enbart har ett byte för att komma till Stockholm (ja, jag vet att det säkerligen finns liknande stationer som har direkttåg till Stockholm, men jag tycker ändå det är fascinerande).
    Det bör nog inte betraktas som en överraskning när enbart 6 stationer i Sverige saknar under normala pandemifria omständigheter en förbindelse till Stockholm med maximalt 1 byte. Här är en lista med samtliga av dessa stationer.
    - Fjälkinge (Skåne län, Kristianstad kommun)
    - Holmsjö (Blekinge län, Karlskrona kommun)
    - Smedby (Kalmar län, Kalmar kommun)
    - Trekanten (Kalmar län, Kalmar kommun)
    - Vissefjärda (Kalmar län, Emmaboda kommun)
    - Örsjö (Kalmar län, Nybro kommun)

Pandemin har dock förlängt listan med ytterligare 5 stationer på grund av att samtliga direkttåg mellan Stockholms central och stationerna Halmstad C och Jönköping C är inställda. Detta gäller följande stationer.
    - Hovslätt (Jönköpings län, Jönköpings kommun)
    - Månsarp (Jönköpings län, Jönköpings kommun)
    - Norrahammar (Jönköpings län, Jönköpings kommun)
    - Rocksjön (Jönköpings län, Jönköpings kommun)
    - Taberg (Jönköpings län, Jönköpings kommun)

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Ja, detta är alltför illa. Man kunde ju tänka sig att järnvägens innehavare (som det står i Vägmärkesförordningen) kunde sätta upp åtminstone kryssmärken, i avvaktan på andra förbättringar. Det är märkligt att kryssmärke inte är obligatoriskt.
    Delar den uppfattningen men preciserar den också gärna till att turordningen får gärna vara att man börjar med statsbidragsberättigade vägars plankorsningar med oelektrifierade järnvägar. Är det elektrifierat får man i vart fall en ledtråd genom elskyddsportalen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    En undran: Varken i filmen eller i annat material jag ögnat igenom har man varit tydliga med vad som händer med nuvarande Kust-till-kustbana.
    Visst skall väl den finnas kvar och att det kan gå lokaltåg som stannar på befintliga stationer, men som säkert inte är attraktiva för de som pendlar mellan Borås och Göteborg?
    Hur har det gått med Västra Götalandsregionens förslag om att man skulle dra om den västligaste delen av Ktk (alltså runt Mölndals övre) så att man (framförallt) kan komma ner med de tågen i Västlänken? Ingick det i det förslaget även att den skulle gå så långt söderut så den kan komma in till Mölndals station?

PS: Om du är med och gör någon liknande film om Lund-Hässleholm, föreslå att de inte spelar musik samtidigt som presentatören pratar. Det gör det bara svårare att hänga med. DS
    För slaget att bygga en en anslutning från Mölndal till Mölnlycke är utrett inom ramen för den ÅVS som nämns i Ossians länk. Den kommer konkurrera med andra objekt i den kommande nationella planen.

/Magnus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •