Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 74

Ämne: Fem jobbiga månader för Vy Tåg

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Fem jobbiga månader för Vy Tåg

Coronapandemi, höga biljettpriser, få resenärer, brist på lokförare, oerfaren ombordpersonal, stora trafikstörningar med inställda och försenade tåg, oväntad konkurrens och ett lågt anbud som inte täcker kostnaderna.

https://jarnvagar.nu/tungt-for-vy-tag-i-norr/

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Sv: Fem jobbiga månader för Vy Tåg

Tack Ulf. Detta är en rättvis bedömning av en mycket svår situation. Vy gjorde några rimliga antaganden men gick antagligen alldeles för lågt på priset, även om det inte hade funnits en pandemi.

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jamesontheroad Visa inlägg
    Tack Ulf. Detta är en rättvis bedömning av en mycket svår situation. Vy gjorde några rimliga antaganden men gick antagligen alldeles för lågt på priset, även om det inte hade funnits en pandemi.
    I tillegg må jeg desverre slå fast at det Vy kaller Kundeservice ikke er verdt papiret det er trykket på. I denne tråden https://www.postvagnen.com/sjk-forum...iktioner/page2 ble jeg av Kippu anmodet om å sende min henvendelse om aktuell problemstilling til Vy sin kundeservice.

Jeg sendte en email til Vy sitt servicesenter den 22. februar.

Etter noen purringer (reminders) fikk jeg den 5. mars spørsmål om hvilken kampanjekode jeg hadde forsøkt (når jeg søkte etter billett via sj.se). Jeg gav dem svaret straks.

En ny runde med mange purringer med dertil hørende autoreply fra Vy medførte at jeg til slutt fikk en mail den 6. mai om at interrail nå skal fungere og at jeg måtte prøve å bestille via tagkompaniet.se.

Som sagt så gjort, jeg forsøkte. Finner ikke noen funksjon for å legge inn interrail og prøvde meg bare med omslagskoden i feltet for Kampanjkod. Bare fullprisbilletter viser, ikke noe reservasjon for interrail.

Så, jeg svarte samme dag at dette ikke fungerer og bad om en step by step fremgangsmåte på hvordan dette skal løses.

Nå er det gått nye 11 dager og ikke annet enn den vanlige autoreply mottatt. Ikke noe saksnummer, så jeg tviler sterkt på at Vy selv holder tråden i saken som har gått siden 22. februar.

Normale mennesker orker ikke dette og finner andre måter å reise på. Jeg vil gjerne ha svar på mitt spørsmål og undres på om jeg må gå via pressekontakten i Vy gruppen i Norge og gi ham et hint om at de får x antall dager på seg før man tipser media i stedet....

Så dersom kvaliteten hos Vy ellers kan sammenlignes med den behandlingen min forespørsel har fått så står det til stryk.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Coronapandemi, höga biljettpriser, få resenärer, brist på lokförare, oerfaren ombordpersonal, stora trafikstörningar med inställda och försenade tåg, oväntad konkurrens och ett lågt anbud som inte täcker kostnaderna.
    https://jarnvagar.nu/tungt-for-vy-tag-i-norr/
    Jag undrar över följande mening i artikeln:
    "SJ, som fick 116 Mkr per år för att köra motsvarande trafik, betalade dubbelt så mycket för användningen av lok och vagnar som Vy Tåg gör, 71 Mkr/år i stället för 35 Mkr/år."

Varför betalade SJ dubbelt så mycket? Det handlade väl om exakt samma trafik som var upphandlad? Eller har Vy tackat nej till att hyra hälften av de vagnar eller lok som SJ hyrde? Eller har Trv sänkt hyrespriset för att vagnarna inte är i så gott skick?
    Det är tur att du påpekat detta för annars hade prisskillnaden varit ännu konstigare.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag undrar över följande mening i artikeln:
    "SJ, som fick 116 Mkr per år för att köra motsvarande trafik, betalade dubbelt så mycket för användningen av lok och vagnar som Vy Tåg gör, 71 Mkr/år i stället för 35 Mkr/år."

Varför betalade SJ dubbelt så mycket? Det handlade väl om exakt samma trafik som var upphandlad? Eller har Vy tackat nej till att hyra hälften av de vagnar eller lok som SJ hyrde? Eller har Trv sänkt hyrespriset för att vagnarna inte är i så gott skick?
    Det är tur att du påpekat detta för annars hade prisskillnaden varit ännu konstigare.
    Trafikverket har av någon för mig obekant anledning sänkt priset till hälften.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Trafikverket har av någon för mig obekant anledning sänkt priset till hälften.
    OK, intressant.

Apropå vad man hyr, enligt din artikel i mars så skulle Vy få sin tredje och fjärde WL4 i mars, men vad jag läst så verkar de länge ha kört bara varannan dag, och då går det ju bara åt 2 vagnar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    I tillegg må jeg desverre slå fast at det Vy kaller Kundeservice ikke er verdt papiret det er trykket på. I denne tråden https://www.postvagnen.com/sjk-forum...iktioner/page2 ble jeg av Kippu anmodet om å sende min henvendelse om aktuell problemstilling til Vy sin kundeservice.

Jeg sendte en email til Vy sitt servicesenter den 22. februar.

Etter noen purringer (reminders) fikk jeg den 5. mars spørsmål om hvilken kampanjekode jeg hadde forsøkt (når jeg søkte etter billett via sj.se). Jeg gav dem svaret straks.

En ny runde med mange purringer med dertil hørende autoreply fra Vy medførte at jeg til slutt fikk en mail den 6. mai om at interrail nå skal fungere og at jeg måtte prøve å bestille via tagkompaniet.se.

Som sagt så gjort, jeg forsøkte. Finner ikke noen funksjon for å legge inn interrail og prøvde meg bare med omslagskoden i feltet for Kampanjkod. Bare fullprisbilletter viser, ikke noe reservasjon for interrail.

Så, jeg svarte samme dag at dette ikke fungerer og bad om en step by step fremgangsmåte på hvordan dette skal løses.

Nå er det gått nye 11 dager og ikke annet enn den vanlige autoreply mottatt. Ikke noe saksnummer, så jeg tviler sterkt på at Vy selv holder tråden i saken som har gått siden 22. februar.

Normale mennesker orker ikke dette og finner andre måter å reise på. Jeg vil gjerne ha svar på mitt spørsmål og undres på om jeg må gå via pressekontakten i Vy gruppen i Norge og gi ham et hint om at de får x antall dager på seg før man tipser media i stedet....

Så dersom kvaliteten hos Vy ellers kan sammenlignes med den behandlingen min forespørsel har fått så står det til stryk.
    Din berättelse gör mig verkligen rädd. Vy tåg är ju inte så nya inom tågbranschen och borde ha en fungerande kundtjänst. Inte för att jag tror att det gör någon skillnad, men har du mejlat Trafikverket om detta? Om Trafikverket får reda på detta så kanske tids nog påtryckningar mot Vy från Trafikverket kanske ger resultat. Bara en tanke alltså

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    OK, intressant.

Apropå vad man hyr, enligt din artikel i mars så skulle Vy få sin tredje och fjärde WL4 i mars, men vad jag läst så verkar de länge ha kört bara varannan dag, och då går det ju bara åt 2 vagnar.
    Om jag minns rätt har Vy fått tre WL4:oer medan två fortfarande är på verkstad för renovering.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är priserna tagna från denna anbudsomgång eller från denna och för SJ:s del den förra? Isåfall blir det ju lite missvisande.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Jag fastnade för följande parti av artikeln:

Vy Tåg tvingades under hösten att jaga personal, outbildad personal anställdes som ombordare och nyexaminerade lokförare fick anställning trots att de saknade typutbildning på Rc-lok som används i nattågen och inte hade erfarenhet av körning med det nya signalsäkerhetssystemet ERTMS som används på Ådalsbanan och Botniabanan, det vill säga mellan Sundsvall och Umeå.
    Låter i mina amatör-öron som något rätt allvarligt. Får tågbolag skicka ut personal som saknar relevant utbildning att jobba på järnvägen? Inte bara är det väldigt oansvarigt och sätter personalen i en otacksam sits, det innebär ju dessutom en potentiell säkerhetsrisk. Är det sånt här som här äventyrar ett företags trafiktillstånd om det händer upprepade gånger?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men just så står det ju inte. Man tvingades anställa folk utan rätt utbildning, därmed inte sagt att man satte dem i tjänst utan utbildning. Men det innebar ju att man behövde lägga tid på att få dem redo för tjänst.

Mvh Olsson

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson Visa inlägg
    Men just så står det ju inte. Man tvingades anställa folk utan rätt utbildning, därmed inte sagt att man satte dem i tjänst utan utbildning. Men det innebar ju att man behövde lägga tid på att få dem redo för tjänst.

Mvh Olsson
    Just så var det naturligtvis. Nyutexaminerade lokförare fick åka med handledare till de hade tillräckligt många timmar på Rc6-lok.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Är priserna tagna från denna anbudsomgång eller från denna och för SJ:s del den förra? Isåfall blir det ju lite missvisande.
    Vy Tågs ersättning enligt nu gällande avtal och SJ:s ersättning under förra avtalsperioden.
    SJ:s anbud inför nu gällande avtal var väsentligt högre än Vy Tåg:s anbud men jag har inte de aktuella beloppen tillgängliga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Just så var det naturligtvis. Nyutexaminerade lokförare fick åka med handledare till de hade tillräckligt många timmar på Rc6-lok.
    Med andra ord ett tämligen vanligt förfarande inom järnvägen, dvs att internutbilda folk till rätt kompetens, medan artikeln på gränsen till insinuerar att firman satt in folk raka vägen från gatan.
    I vanliga fall håller dina artiklar hög klass men här är slutresultatet långt under genomsnittet och tyvärr ovanligt sensationslystet.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Martin Maltkvist Visa inlägg
    Med andra ord ett tämligen vanligt förfarande inom järnvägen, dvs att internutbilda folk till rätt kompetens, medan artikeln på gränsen till insinuerar att firman satt in folk raka vägen från gatan.
    I vanliga fall håller dina artiklar hög klass men här är slutresultatet långt under genomsnittet och tyvärr ovanligt sensationslystet.
    Det är dock omöjligt att utbilda erfarenhet, den måste införskaffas över tid.

Avstängd
    Medlem
    feb 2018

I Gävle räknade Vy med att komma till dukat bord. Men SJ fick ingen övertalighet. Och det lär bara har varit nån timmis som gick över. De flesta är helt nya. Både som förare och ombordare. Trafiken har hållits uppe med bl.a. hyrchaufförer. Luleå har åkt häcken av sig. Där fick man mer folk från SJ.

Det är inget fel på människor som är nya I sitt jobb. Men att åka sig varm på loktåg i allmänhet och nattåg i synnerhet tar flera år.

Man följer säkert alla regler och krav. Men det är inte detsamma som att man är erfaren.

Nattåg kräver erfarenhet och personalen brukar komma och gå i lagom takt. Vilket garanterar god kvalité. Nu kastas de nya in i ett jobb där nästan ingen är erfaren.

Att köra nattåg I 30-35 minusgrader kräver vant folk. Och det är inte snällt att skicka oerfarna besättningar på sådana resor.

Själv har du kört som helt ny förare på Protrain/Vy i 5 månader om jag läser rätt. Du har ingen anledning att skälla på Ulf eftersom han har rätt i det han skriver. Men självklart vill du väl vara lojal.

Ytterst är det här en konsekvens av dåliga upphandlingar. Och för övrigt borde du sänka profilen efter så kort tid på järnvägen.

Enligt vänner i Gävle har det för övrigt varit kaos den första tiden.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2021-05-18 klockan 15:31:06.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Det är dock omöjligt att utbilda erfarenhet, den måste införskaffas över tid.
    Det går dock att kräva godtagbar erfarenhet hos de anställda för att minska de kostnaderna relaterat till att utbilda personalen internt och minska den ekonomiska risken relaterat till anställningen av personal.

Drömscenariot är att anställa redan erfaren personal inom de nödvändiga områderna.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Det går dock att kräva godtagbar erfarenhet hos de anställda för att minska de kostnaderna relaterat till att utbilda personalen internt och minska den ekonomiska risken relaterat till anställningen av personal.

Drömscenariot är att anställa redan erfaren personal inom de nödvändiga områderna.

/Axel L
    Men folk är ju inte livegna, det är ju upp till var och en att välja var man vill jobba. Och finns det inte erfaret folk får man väl utbilda på plats.

Mvh Olsson

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Ahh, misstag från min sida.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Ingen kom direkt från gatan, vilket jag varken skrivit eller insinuerat.
    Dock kom många direkt från KY-utbildningarna utan tillräckligt många timmar bakom spakarna för att få köra Rc6 och många saknade tillstånd att köra på ERTMS-utrustad sträcka.
    Luleå-förarna fick köra väldigt mycket de första månaderna för att täcka upp för förarbristerna i Umeå och Gävle.
    Det kördes väldigt många tåg med både förare och handledare ombord de första månaderna, det är både dyrt och resurskrävande.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •