
Ursprungligen postat av
Christer Nyqvist
Det är intressant att läsa när snillena spekulerar. Lastade får dessa vagnar gå i 100 km/h. I heltåg blir deras bromsförmåga tillsammans inte tillräcklig nog för mer än 70 eller 80 km/h på en B-bana.
Nu skall jag spekulera. Många privatvagnar, däribland dessa tankvagnar, har ofta mycket dålig utbromsning. Man låter helt enkelt andra vagnar i tåget göra bromsjobbet. På så sätt sparas hjul- och blockslitage. Jämför med när tryckluftbromsen infördes. Då satte privatbanorna upp bromsapparatur på loken och försåg sina vagnar med genomgångsledning. SJ hade bromsade vagnar i samtrafik och de fick göra jobbet. SJ klagade på att de fick bekosta bromsarlönarna.
Så det är nog en ekonomisk fråga. Varför köper t ex privata vagnägare fortfarande vagnar med manuell lastbromsomställare i stället för lastbromsautomat? För att det är dyrare och kräver mindre underhåll.