Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: En krånglig utlänning i Litauen - för 4 år sedan idag

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

En krånglig utlänning i Litauen - för 4 år sedan idag

Den 15 maj 2017 ville en fräck österrikare åka från Šiauliai i norra Litauen till Kaunas i södra ditto. Han konsulterade tidtabellen på stationen, konstaterade att det fanns tåg för ändamålet och kände sig således redo att begära en biljett. Tanten i biljettluckan sade att det inte var möjligt. Utlänningen - en fräck sådan som sagt - invände att detta påstående inte stämde överens med tidtabellen. Där fanns visst ett tåg till Kaišiadorys (och vidare till Vilnius) och ett tåg därifrån till Kaunas. Jo, du kan åka till Kaišiadorys, bekräftade tanten. Och där kan du skaffa biljett till Kaunas eller vart du nu ska. Så gjordes det. Utlänningen hade tydliga synpunkter på tantens kompetens som han inte framförde. Om tanten hade synpunkter angående den krångliga kunden, så framfördes dessa inte heller.

Tåget till huvudstaden:

Ett vackert stationshus har de i Kaišiadorys. Resenärer verkar däremot inte vara den stora grejen i denna knutpunkt. Men så är ju konceptet att byta tåg ganska exotiskt.

Från utsidan är det kanske inte fullt så vackert.

Här kommer tåget, fast inte mitt. Jag ska rakt framåt.

Oj då, nu har vi avslöjat tågbytarens identitet.

Senast redigerat av Turmantas den 2021-05-15 klockan 18:51:33. Anledning: årtal saknades

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: En krånglig utlänning i Litauen - för 4 år sedan idag

Spännande bilder.
    Vad är detta för typ av motorvagn?/Ulf

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Spännande bilder.
    https://trainspo.com/model/4793/
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pesa_730M
    http://pesa.pl/please-translate-in-e...le-units/730m/

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Spännande bilder.
    Tack!

Hoppas att Anders länkar är tillfredsställande.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Den 15 maj 2017 ville en fräck österrikare åka från Šiauliai i norra Litauen till Kaunas i södra ditto. Han konsulterade tidtabellen på stationen, konstaterade att det fanns tåg för ändamålet och kände sig således redo att begära en biljett. Tanten i biljettluckan sade att det inte var möjligt. Utlänningen - en fräck sådan som sagt - invände att detta påstående inte stämde överens med tidtabellen. Där fanns visst ett tåg till Kaišiadorys (och vidare till Vilnius) och ett tåg därifrån till Kaunas. Jo, du kan åka till Kaišiadorys, bekräftade tanten. Och där kan du skaffa biljett till Kaunas eller vart du nu ska. Så gjordes det. Utlänningen hade tydliga synpunkter på tantens kompetens som han inte framförde. Om tanten hade synpunkter angående den krångliga kunden, så framfördes dessa inte heller. - - -
    Känner du möjligen till om den fräcke österrikaren har någon personlig koppling till den lilla tätorten Turmantas i östra Litauen, intill gränsen mot Lettland och inte långt från gränsen mot Belarus? Eller är det kanske bara så att han känner gemenskap med människor som bor nära en gräns?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Känner du möjligen till om den fräcke österrikaren har någon personlig koppling till den lilla tätorten Turmantas i östra Litauen, intill gränsen mot Lettland och inte långt från gränsen mot Belarus? Eller är det kanske bara så att han känner gemenskap med människor som bor nära en gräns?
    Den personliga kopplingen till den lilla byn består i att jag varit där vid ett av de två tillfällen då jag besökte Litauen. Och sedan tyckte jag att det lät som ett potentiellt namn. Finns ju gott om sådana som slutar på -as.

Däremot är jag inte så säker på gemenskapskänslan. Gränstrakter är ganska fascinerande, men mina trakter och den baltiska periferin är så pass annorlunda att jag fick en liten kulturchock. Jag får kanske återkomma till denna utflykt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •