Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Australienresa 2015 (Del 3:Utflykt i Adelaide)

Australienresa 2015 (Del 3:Utflykt i Adelaide)

Länk till Del 1
    Länk till del 2

I förra delen hade jag stigit av Indian Pacific i Adelaide, South Australia. Nu är det dags att upptäcka denna stad med sina 1,3 miljoner invånare.

10040011 by Anders Olsson, on Flickr
    Den 4 oktober tog jag tåget till Port Adelaide, norr om Adelaide. Här finns det ett järnvägsmuseum, även ett marinmuseum och ett flygmuseum. Nedanstående bilder är från museet utan några kommentarer, har ingen mer info om vad det är för tågtyper.

10040012 by Anders Olsson, on Flickr
    10040013 by Anders Olsson, on Flickr
    10040015 by Anders Olsson, on Flickr
    10040016 by Anders Olsson, on Flickr
    10040018 by Anders Olsson, on Flickr
    10040020 by Anders Olsson, on Flickr

10051005 by Anders Olsson, on Flickr
    Nästa dag, 5 oktober, tog jag Glenelg Tram, som startar norr om Adelaide och tar sig igenom centrala staden och slutar i Glenelg. Glenelg är en förort till Adelaide med fina stränder. Resan tog 40 minuter med denna Bombardier Flexity-vagn. Det finns även 9 Alstom Citadis-vagnar, som egentligen skulle ha levererats till Madrid, men behövdes inte där eftersom spårvägsplanerna drogs tillbaka. 6 vagnar anlände till Adelaide 2009 och ytterligare 3 vagnar kom 2017.

10051023 by Anders Olsson, on Flickr
    Här är vi vid linjens andra ände, Adelaide Entertainment Center. Härifrån och genom centrum är det gratis att åka med spårvagnen.

10051006 by Anders Olsson, on Flickr
    10051007 by Anders Olsson, on Flickr
    I centrala Adelaide står en H-Type-vagn uppställd. Dessa vagnar byggdes i 30 exemplar 1929 och användes i nästan 80 år, till 2006 när Bombardier Flexity levererades. Det kördes museumturer med dessa äldre vagnar på helger fram till 2013.

Adelaide har inget stort spårvagnsnät, så roligare än så här blir det inte:)
    Men i nästa stad på resan blir det till att utforska världens största spårvägsnät.
    Synpunkter uppskattas alltid.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Australienresa 2015 (Del 3:Utflykt i Adelaide)

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg

10040012 by Anders Olsson, on Flickr
    Budd RDC-1 nummer CB1 (byggd 1951). En av tre st Budd-tillverkade RDC som exporterades till Australien (i trafik t.o.m. 1990).

Sv: Australienresa 2015 (Del 3:Utflykt i Adelaide)

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Budd RDC-1 nummer CB1 (byggd 1951). En av tre st Budd-tillverkade RDC som exporterades till Australien (i trafik t.o.m. 1990).
    Trevligt med lite kompletterande information. Dessa vagnar som stod ute fanns det vad jag minns inga skyltar med information på. Men de som stod inomhus fanns det information att läsa, dock inget jag noterade, så har som sagt ingen egen info.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •