
Ursprungligen postat av
GÅ_Fid
Dags att gå in i arkiven och leta fram ritningarna på Öd kanske?
Och sedan "tänka till" / använda dagens standardteknik, så att man får ett "Öe" som delar komponenter med annat som idag rullar, och därmed blir rimligt i driftunderhåll!
Det är inte självklart att man måste ha "moderna lättviktsbatterier" från gummihjulssidan - lok behöver vikt för adhesionen, så det går att att föredra"billigt, beprövat och robust" i batterilådan.
Vilka kan vara de lättaste / svagaste drivboogierna som idag används? Gamla Öd verkar ha legat runt 15 t/axel.
Kanske känns upplägget gammalt, men för vissa banor kanske trots allt lokdraget med knuff-och-drag-lok, där båda kan vara manöverplatser, inte vore så dumt. Loken kan då vara "bara halvstarka" var för sig, men också rätt lätta att växla om vid haveri/störning, något som ju nyare teknik normalt sett drar med sig varesig man vill eller inte.
Jämfört med att bygga fast sig i motorvagnar med ny teknik, där en större investering (passutrymmen, wc, dörrar, ...) blir stående för varje fel i drivsystem borde separata lok kunna försvara sig.