Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Batterielektriska tåg billigare än dieseldrivna

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    913

    Batterielektriska tåg billigare än dieseldrivna

    Artikel om DSB och Bombardier Talent

    http://www.energinyheter.se/20180307...e-dieseldrivna

    Mvh/Alex


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 325

    Sv: Batterielektriska tåg billigare än dieseldrivna

    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Artikel om DSB och Bombardier Talent
    http://www.energinyheter.se/20180307...e-dieseldrivna
    Mvh/Alex
    Framförallt bör det vara intressant att använda på relationer där en del av sträckan har kontaktledning, t.ex. Eksjö-Jönköping och Göteborg-Mariestad.
    Jag blir ju nyfiken på om batterierna kan laddas medan tåget kör under kontaktledning, eller om de måste laddas på speciella platser.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    237

    Sv: Batterielektriska tåg billigare än dieseldrivna

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Framförallt bör det vara intressant att använda på relationer där en del av sträckan har kontaktledning, t.ex. Eksjö-Jönköping och Göteborg-Mariestad.
    Jag blir ju nyfiken på om batterierna kan laddas medan tåget kör under kontaktledning, eller om de måste laddas på speciella platser.
    Dags att gå in i arkiven och leta fram ritningarna på Öd kanske?

    Och sedan "tänka till" / använda dagens standardteknik, så att man får ett "Öe" som delar komponenter med annat som idag rullar, och därmed blir rimligt i driftunderhåll!

    Det är inte självklart att man måste ha "moderna lättviktsbatterier" från gummihjulssidan - lok behöver vikt för adhesionen, så det går att att föredra"billigt, beprövat och robust" i batterilådan.

    Vilka kan vara de lättaste / svagaste drivboogierna som idag används? Gamla Öd verkar ha legat runt 15 t/axel.

    Kanske känns upplägget gammalt, men för vissa banor kanske trots allt lokdraget med knuff-och-drag-lok, där båda kan vara manöverplatser, inte vore så dumt. Loken kan då vara "bara halvstarka" var för sig, men också rätt lätta att växla om vid haveri/störning, något som ju nyare teknik normalt sett drar med sig varesig man vill eller inte.

    Jämfört med att bygga fast sig i motorvagnar med ny teknik, där en större investering (passutrymmen, wc, dörrar, ...) blir stående för varje fel i drivsystem borde separata lok kunna försvara sig.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 830

    Sv: Batterielektriska tåg billigare än dieseldrivna

    Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Dags att gå in i arkiven och leta fram ritningarna på Öd kanske?

    Och sedan "tänka till" / använda dagens standardteknik, så att man får ett "Öe" som delar komponenter med annat som idag rullar, och därmed blir rimligt i driftunderhåll!

    Det är inte självklart att man måste ha "moderna lättviktsbatterier" från gummihjulssidan - lok behöver vikt för adhesionen, så det går att att föredra"billigt, beprövat och robust" i batterilådan.

    Vilka kan vara de lättaste / svagaste drivboogierna som idag används? Gamla Öd verkar ha legat runt 15 t/axel.

    Kanske känns upplägget gammalt, men för vissa banor kanske trots allt lokdraget med knuff-och-drag-lok, där båda kan vara manöverplatser, inte vore så dumt. Loken kan då vara "bara halvstarka" var för sig, men också rätt lätta att växla om vid haveri/störning, något som ju nyare teknik normalt sett drar med sig varesig man vill eller inte.

    Jämfört med att bygga fast sig i motorvagnar med ny teknik, där en större investering (passutrymmen, wc, dörrar, ...) blir stående för varje fel i drivsystem borde separata lok kunna försvara sig.
    Utöver i vissa persontrafikrelationer skulle det vara högst intressant för mycken godstrafik som huvudsakligen sker under tråd men där sista kilometern (eller mindre) är ett oelektrifierat sidospår.


  5. #5
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    31

    Sv: Batterielektriska tåg billigare än dieseldrivna

    På Lidingö hade man väl ett sådant system. Jag vill minnas att ett litet lok hämtade godsvagnarna på Värtakajen med strömbygeln nerfälld (för det fattades luftledning där). Sedan körde man ut på Lidingöbron och fällde upp strömbygeln och då gick loket på vanlig ström. Jag hörde aldrig någon dieselmotor utan antar att detta lok hade någon form av batterier.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •