Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Trafikverkets klimatkalkyler

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Trafikverkets klimatkalkyler

    http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...klimatkalkyler

    Det är i dessa man bl a utgår från att stålet i rälerna kommer direkt från stålverket och går direkt tillbaka dit efter användning. I realiteten är det vanligast att rälerna valsas om till exempelvis armeringsjärn, vilka sannolikt utgör en mycket större miljöbelastning i och med att de är borta från stålverket mycket längre tid. Ännu värre är om de återanvänds för exempelvis pålning.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: Trafikverkets klimatkalkyler

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...klimatkalkyler

    Det är i dessa man bl a utgår från att stålet i rälerna kommer direkt från stålverket och går direkt tillbaka dit efter användning. I realiteten är det vanligast att rälerna valsas om till exempelvis armeringsjärn, vilka sannolikt utgör en mycket större miljöbelastning i och med att de är borta från stålverket mycket längre tid. Ännu värre är om de återanvänds för exempelvis pålning.
    Jag förstår inte. Eller var du ironisk, och kalkylen missar vinsterna med återanvändning?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 685

    Sv: Trafikverkets klimatkalkyler

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag förstår inte. Eller var du ironisk, och kalkylen missar vinsterna med återanvändning?
    Eller så är det klimatmässigt bättre om man inte bygger det där huset som armeringsjärnen används till. Men rimligen borde omvalsningen belasta husets klimatkslkyl och inte järnvägens.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Trafikverkets klimatkalkyler

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag förstår inte. Eller var du ironisk, och kalkylen missar vinsterna med återanvändning?
    Miljökostnaden ökar oproportionerligt för järnvägen genom att det är hög energiåtgång för att smälta stål. Miljökostnaden kan på goda grunder halveras eftersom begagnade räler är fullt användbara utan att behöva smältas ned. Miljökostnaden för pålning med räler borde däremot vara rejält mycket högre eftersom det stålet förmodligen aldrig kommer att återföras stålverket, där måste man räkna på miljöbelastningen ända från gruvan.


  5. #5
    Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    372

    Sv: Trafikverkets klimatkalkyler

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...klimatkalkyler

    Det är i dessa man bl a utgår från att stålet i rälerna kommer direkt från stålverket och går direkt tillbaka dit efter användning. I realiteten är det vanligast att rälerna valsas om till exempelvis armeringsjärn, vilka sannolikt utgör en mycket större miljöbelastning i och med att de är borta från stålverket mycket längre tid. Ännu värre är om de återanvänds för exempelvis pålning.
    Hur är det med betong? Det lär ju krävas en del.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Trafikverkets klimatkalkyler

    Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Hur är det med betong? Det lär ju krävas en del.
    Jo, det är självklart också en rejäl miljökostnad, men den tycker jag att de hanterat på ett mer korrekt sätt.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •