Vid nio på morgonen (Pekingtid, Kina har bara en tidszon och istället anpassar man arbetstider, öppettider mm. till dagsljuset lokalt) för fem år sedan idag, den 11:e maj 2016, anlände vårt tåg till Xi’an och vi klev av och ut i folkvimlet på plattformen.

Många går av och många går på i Xi’an (12 milj. Inv.). Tåget vi kommit med, K1310 Xining – Dongguan, har tagit natt (13 timmar) på sig från Xining och har en dag och en natt och en förmiddag kvar till Dongguan (i närheten av Hong Kong), så samma plats lär användas flera gånger under färden. Det 250 milen tar 40 timmar ungefär.

På spåret intill växlas ett annat tåg fram. DF7G är den senaste versionen av DF7, byggda i några hundra exemplar sedan 2003. Ett ganska rejält växellok, 19 meter, 138 ton och 2000 kW (ungefär som en svensk T66) med Sth 100 km/h som också används i lättare linjetjänst.

Ett par unga reparatörer tar igen sig på plattformen bredvid.

Efter att ha tagit några bilder (bäst att passa på, utan biljett kommer man inte ut till plattformarna) följer vi de sista i strömmen av passagerare ut från stationen.

Ut från plattformarna kommer man via gångtunnel och en utgång vid sidan av stationshuset. Ska man åka tåg får man först visa biljett och sedan gå genom en säkerhetskontroll vid huvuddentrén mitt på stationshuset till väntsalen, och innan avgång visa biljett igen och gå via gångbron till plattformarna. (Staketet är för den första kontrollen.) Eftersom man inte kommer in i stationshuset utan biljett måste förstås biljettförsäljningen ligga lite vid sidan av i ena hörnet på stationshuset. Ett vanligt upplägg i vid kinesiska stationer.

Stationen för “vanliga” tåg i Xi’an ligger mycket centralt i staden, och det första man ser när man kommer ut från stationen är stadsmuren kring gamla stan och en port i den. Och en temporär polisstation, ständigt närvarande, och lite reklam och tingel tangel förstås...

Snabbtågen går däremot till Xi’an norra som ligger en bra bit ut från centrum där den första tunnelbanelinjen (linje 2) vänder. 2016 fanns det två ganska nyöppnade tunnelbanelinjer, nu 2021 finns det åtta!

Några bilder från denna resa som jag visat vid olika tillfällen i PV finns här på min hemsida.