Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Invigning av renoverade Öresundståg på Malmö station.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Invigning av renoverade Öresundståg på Malmö station.

Hej
    Här kommer en länk till ett inslag på Skåne nyheterna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...erade-tagen-ut

GöranT

Passagerare Lennart Gustafssons avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Invigning av renoverade Öresundståg på Malmö station.

Citat Ursprungligen postat av GöranT Visa inlägg
    Hej
    Här kommer en länk till ett inslag på Skåne nyheterna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...erade-tagen-ut

GöranT
    Här kommer även en film från Kenny som också var närvarande på Malmö C
    https://www.youtube.com/watch?v=r67TuuELCP4&t=0s

/Lennart

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Invigning av renoverade Öresundståg Varför är svensk X31 märkt DSB?

Varför är svensk X31 märkt DSB?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Invigning av renoverade Öresundståg Varför är svensk X31 märkt DSB?

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Varför är svensk X31 märkt DSB?
    För att DSB är huvudman på den danska sidan och Öresundståg AB på den svenska, kanske?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Invigning av renoverade Öresundståg - Två misstag

De har inte någon gul rand på utsidan av förstaklassavdelningen. Beträffande den "tysta avdelningen är symbolen som betyder tyst kupé alldeles för liten. Toaletterna inser jag inte at det är någotnyttannat än att de på utsidan är svarta? Stolarna i första klass är alltså lutningsbara?

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    De har inte någon gul rand på utsidan av förstaklassavdelningen. Beträffande den "tysta avdelningen är symbolen som betyder tyst kupé alldeles för liten. Toaletterna inser jag inte at det är någotnyttannat än att de på utsidan är svarta? Stolarna i första klass är alltså lutningsbara?
    Hej!

Jag var med på visningen i Malmö. Toaletterna är ombyggda med förhoppning om bättre stabilitet. Stolarna i 1kl är helt nya och liknar stolarna på MTRExpress. I 2 kl är stoppning och klädsel utbytt. Fondvägg i 1kl och tyst avdelning. Det enda som gör mig skeptisk är det ljusa golvet i 2kl. Hur ser det ut efter en månad? Bonus för pilar i golvet som visar var du kan stuva bagage mellan sätena. Jag tycker de lyckats bra.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Hej!

Jag var med på visningen i Malmö. Toaletterna är ombyggda med förhoppning om bättre stabilitet. Stolarna i 1kl är helt nya och liknar stolarna på MTRExpress. I 2 kl är stoppning och klädsel utbytt. Fondvägg i 1kl och tyst avdelning. Det enda som gör mig skeptisk är det ljusa golvet i 2kl. Hur ser det ut efter en månad? Bonus för pilar i golvet som visar var du kan stuva bagage mellan sätena. Jag tycker de lyckats bra.
    Lite kul att man frångår konstskinn i 1 kl och har textil även där.

Är golvet så mycket ljusare än det befintliga? Jag har en känsla av att de befintliga golven är ganska enkla att få rena trots att de är ganska ljusa.

Pilar som markerar bagageplats är bra, men det svåraste att få folk att inse är att det finns tre olika sätt att placera en ordinär väska på. Har man stor väska är det ofta det enda möjliga som man sist inser.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Lite kul att man frångår konstskinn i 1 kl och har textil även där.

Är golvet så mycket ljusare än det befintliga? Jag har en känsla av att de befintliga golven är ganska enkla att få rena trots att de är ganska ljusa.

Pilar som markerar bagageplats är bra, men det svåraste att få folk att inse är att det finns tre olika sätt att placera en ordinär väska på. Har man stor väska är det ofta det enda möjliga som man sist inser.
    Personligen föredrar jag tyg framför konstläder. Det blir mera ombonat men smaken är ju olika. Tycker dock de nya stolarna i 1kl framstår som en dröm jämfört med de nuvarande. Jag provsatt ordentligt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Personligen föredrar jag tyg framför konstläder. Det blir mera ombonat men smaken är ju olika. Tycker dock de nya stolarna i 1kl framstår som en dröm jämfört med de nuvarande. Jag provsatt ordentligt.
    Ja, jag tycker också tyg är mycket bättre, därav närmast förvåning när jag första gången såg att man i Öresundstågen använt tyg i 2 kl och konstläder i 1 kl.

Har svårt att tänka mig sämre stolar än de nuvarande, skulle vara träbänkar i så fall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej!

Jag håller med om att ombyggnaden blivit lyckad. Den påminner mig en del om en kombination av X32K (original), SJ X31K (IC-VKB) med vissa designinslag av IC3. Modifieringen av 2 klasstolarna liknar den som SJ gjorde (ny klädsel och stoppning) ihop med grå klädsel (om än annorlunda) medan 1 klass är mer egen (dock lite X32K över den i så mening att stolarna är av annan modell än resten av tåget).

Låggolvsdelen med bagagehyllorna och handikapplatserna påminner om X32K som hade en liknande lösning (dock användes stolar av samma typ som X31K-1 klass där).

Det är bra att 1 klass blivit uppgraderad med nya stolar då det gör den mer långfärdsbetonad och således fungerar mer som "komfortklass" snarare än "lugn-men-inte-tyst-avdelning" som det varit tidigare med originalsätena. Bra också med de förbättrade borden.

Förhoppningsvis fungerar toaletterna bättre efter ombyggnaden också med tanke på att det varit en riktigt svag punkt.

Det designinslag som påminner mig om IC3 är bilderna i 1 klass respektive tyst avdelning - liknande arrangemang (dock konst) finns hos DSB. Helt klart en lösning som ökar trivseln.

När jag ser den nya 1 klass-avdelningen undrar jag om det inte på sikt kan leda till ökat resande i denna och eventuellt någon form av utökning av kapaciteten, d.v.s att tågen till slut får en s.k "komfortklass" med platsbokning i hela 45-vagnen. X32K hade ju en sådan lösning där hela vagnen användes som "långfärdsvagn" med ställbara stolar om än olika modell och placering i såväl första som andra klass.

Generellt en utmärkt ombyggnad och det blir intressant att testa 4310 framöver.

Edit: När det gäller golven hade jag gärna sett träimitation där samt på väggarna då det omedelbart "lyxat" upp inredningen. SJ fick till det bra i sina X31K-ombyggnader.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur många ombyggda tågsätt finns det nu?

Jag har inte lyckats åka med något ännu. De säger i TV-inslaget ovan (från mars 2018) att det ska byggas om ca 2 tågsätt per månad. Då borde det finnas kanske 8-9 stycken och även börja synas mer i trafiken.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Thorslund Visa inlägg
    Hur många ombyggda tågsätt finns det nu?

Jag har inte lyckats åka med något ännu. De säger i TV-inslaget ovan (från mars 2018) att det ska byggas om ca 2 tågsätt per månad. Då borde det finnas kanske 8-9 stycken och även börja synas mer i trafiken.
    Jag har ett svagt minne av att ombyggnaderna gått i stå och att det bara blivit ett tågsätt så här långt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

4310 var invigningståget och sedan stötte jag på 4309 i renoverat skick i förra veckan. Så minst två renoverade tågsätt finns ute.

/Limpan

Senast redigerat av Limpan den 2018-07-15 klockan 22:40:13.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    4310 var invigningståget och sedan stötte jag på 4309 i renoverat skick i förra veckan. Så minst två renoverade tågsätt finns ute.

/Limpan
    Ja ET 4309 verkar ha blivit klar i mitten juni så det stämmer nog - om inte ytterligare ett hunnit ut alldeles nyligen. Egentligen skulle ju de länge avställda f d SJ-tågsätten 4332 och 4334 blivit klara som nr 2 och 3 men de är inte färdiga ännu. Det fanns väl en del att göra på dessa om man säger...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Ja ET 4309 verkar ha blivit klar i mitten juni så det stämmer nog - om inte ytterligare ett hunnit ut alldeles nyligen. Egentligen skulle ju de länge avställda f d SJ-tågsätten 4332 och 4334 blivit klara som nr 2 och 3 men de är inte färdiga ännu. Det fanns väl en del att göra på dessa om man säger...
    Jag tycker mig ha sett ett av dessa sätt (32 eller 34) stryka runt Lund–Malmö, men är osäker på om det var i trafik eller ej ...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    Jag tycker mig ha sett ett av dessa sätt (32 eller 34) stryka runt Lund–Malmö, men är osäker på om det var i trafik eller ej ...
    Observerade det samma i tisdags då det stod ett Ö-tåg i ny färgsättning utanför lokverkstad i Malmö i 30 serien men inte heller jag kan med säkerhet påminna mig vilket av dem det var man jag lutar åt 34.

/Magnus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •