Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hastighetsgräns för system M?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hastighetsgräns för system M?

Finns det någon allmän gräns för tillåten ban-sth i system M?

MIn fråga kommer sig av att man vid den nära förestående ombyggnaden av norra bergslagspendeln höjer hastigheten runt Söderbärke från 90 till 140 km/tim.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hastighetsgräns för system M?

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg

MIn fråga kommer sig av att man vid den nära förestående ombyggnaden av norra bergslagspendeln höjer hastigheten runt Söderbärke från 90 till 140 km/tim.
    Se denna diskussion i gamla Postvagnen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej, det finns ingen fastställd sth för system M, vilket ju får anses vara en brist. Men upp till 140 km/h har förekommit tidigare i system M, någonstans mellan Ystad och Tomelilla.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Nej, det finns ingen fastställd sth för system M, vilket ju får anses vara en brist. Men upp till 140 km/h har förekommit tidigare i system M, någonstans mellan Ystad och Tomelilla.
    Liksom Vaggeryd-Skillingaryd. När det blev fjärr 2018 blev större delen av Vaggeryd-Värnamo dessutom höjd till 140 km/h.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    140 km/h förekommer också på en kortare sträcka mellan Rockneby och Blomstermåla. Både att system M saknar framställd hastighetsgräns samt att det inte finns någon tydlig gräns för banor utan ATC får ses som en brist. Men de inofficiella gränserna verkar vara 140 km/h på system M och 100 km/h på bana utan ATC, dock med stor tveksamhet om man får införa 100 km/h vid banupprustningar på sträckor utan ATC. Det har förekommit diskussioner om Norraådalsbanan skulle kunna höjas till 80 eller 100 efter upprustningen.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Området runt Söderbärke kommer ju dock inte vara system M utan system H inom rätt nära framtid (i höst). Någon hastighetshöjning i området är inte heller planerad så vitt jag vet, de ritningar på system H inkopplingen jag sett innehåller inget sådant.

/Måns

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    140 km/h förekommer också på en kortare sträcka mellan Rockneby och Blomstermåla. Både att system M saknar framställd hastighetsgräns samt att det inte finns någon tydlig gräns för banor utan ATC får ses som en brist. Men de inofficiella gränserna verkar vara 140 km/h på system M och 100 km/h på bana utan ATC, dock med stor tveksamhet om man får införa 100 km/h vid banupprustningar på sträckor utan ATC. Det har förekommit diskussioner om Norraådalsbanan skulle kunna höjas till 80 eller 100 efter upprustningen.

/Magnus
    Beträffande övre Ådalsbanan har jag fått den uppfattningen att projektören blandat ihop begreppet "icke ATC utrustad bana" och fordon utan (trasig eller saknas) verksam ATC på ATC utrustad bana. Till det har det även funnits invändningar mot hastighet över 80 km/Tim pga brister i plankorsningsskydd. Historiskt har banan haft en sth på 100 km /tim.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Beträffande övre Ådalsbanan har jag fått den uppfattningen att projektören blandat ihop begreppet "icke ATC utrustad bana" och fordon utan (trasig eller saknas) verksam ATC på ATC utrustad bana. Till det har det även funnits invändningar mot hastighet över 80 km/Tim pga brister i plankorsningsskydd. Historiskt har banan haft en sth på 100 km /tim.
    Hål i huvudet var ju att ha ATC-öar där inga tåg fick passera med mer än 80 km/h, men hastigheten inte styrdes ned innan ATC slutade. Mycket större risker med det än har några mil utan ATC. Se exempelvis gasol-olyckan i Borlänge. Spöanien hade sedan en liknande olycka där motsvarigheten till ATC slutade efter en hastughetshöjd sträcka innan hastigheten sänkts till vad kurvan efter klarade.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Förvisso var det upprinnelsen till det hela men när vi sedan försökte reda ut vad som gällde visade det sig att Trafikverkets projekteringsregelverk helt enkelt inte täckte i fallet bana utan ATC och maxhastighet. När jag var invecklad i en mailkonversation om det hela hade handlade det om att kunna ha 100 på ett antal sträckor där plankorsningarna medgav detta dock inte hela vägen.

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Området runt Söderbärke kommer ju dock inte vara system M utan system H inom rätt nära framtid (i höst). Någon hastighetshöjning i området är inte heller planerad så vitt jag vet, de ritningar på system H inkopplingen jag sett innehåller inget sådant.

/Måns
    Enligt signaleringsplanen blir dimensionerande hastighet 140, och man placerar ut Ffsi:er långt från driftplatsen.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Enligt signaleringsplanen blir dimensionerande hastighet 140, och man placerar ut Ffsi:er långt från driftplatsen.
    Dimensionerande hastighet är ju inte det samma som största tillåten hastighet. Dessutom ska det ju samtidigt (eller nästan samtidigt) bli system H, så eventuella informella begränsningar av hastigheten i system M hör knappast hit.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ska man? Det har ingen informerat mig om (och jag är ändå ibruktagandeledare för spektaklet).
    Alla vägskydd dimensioneras för 110 km/h.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Ska man? Det har ingen informerat mig om (och jag är ändå ibruktagandeledare för spektaklet).
    Alla vägskydd dimensioneras för 110 km/h.
    Så ser även de ritningar jag fått. Dimensionerat för 110 men inga förändringar av hastigheterna som alltså ligger kvar på 80 eller 90.

/Måns

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

"Ffsi"..? Förförsignal?

(Jag har en svag förnimmelse att jag frågat om detta begrepp tidigare, men i så fall fastnade inte svaret på teflonbeläggningen innanför pannbenet...).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    "Ffsi"..? Förförsignal?

(Jag har en svag förnimmelse att jag frågat om detta begrepp tidigare, men i så fall fastnade inte svaret på teflonbeläggningen innanför pannbenet...).
    Tidigare ”Fiktiv försignal”. Numera ”första försignalbalisgrupp”.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

*Felpost*

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer