Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 75

Ämne: Ny app ska varna för tåg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ny app ska varna för tåg

Aftonbladet berättar: https://live.aftonbladet.se/supernyt...taag._STgxv4e0

Själv är jag mycket skeptiskt till sådana här "säkerhetsmanicker". För det första leder de till att gummihjulsförarna kan slappna av och inte se upp ordentligt vid passage av jv-korsning vilket är deras primära ansvar. För det andra kan den rättsliga tvisten bli komplicerad. "Jag fick ingen varning innan det small". Berodde det på fel i den fasta anläggningen, mobilen (slut på batteriet, etc.) eller att föraren inte hörde (tyst mobil), etc.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ny app ska varna för tåg

Spännande att man tar fram såna här lösningar, när man valde att ta bort funktionen att varna för passerande tåg på plattformsskyltarna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Halvorsen Visa inlägg
    Spännande att man tar fram såna här lösningar, när man valde att ta bort funktionen att varna för passerande tåg på plattformsskyltarna.
    Nu har du svurit i kyrkan. Självklart blir det bättre med en 'app'. Men inget jag skulle lita på.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är ju bra. Då kan man ta bort bommar och annat. Man har väl redan släckt en hel del fyrar för att sjöfolk har GPS med sig och inte behöver någon extern hjälp, så varför inte göra samma sak med den landbundna trafiken?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg

Själv är jag mycket skeptiskt till sådana här "säkerhetsmanicker". För det första leder de till att gummihjulsförarna kan slappna av och inte se upp ordentligt vid passage av jv-korsning vilket är deras primära ansvar. För det andra kan den rättsliga tvisten bli komplicerad. "Jag fick ingen varning innan det small". Berodde det på fel i den fasta anläggningen, mobilen (slut på batteriet, etc.) eller att föraren inte hörde (tyst mobil), etc.
    Det finns ett projekt inom Trafikverket för upphandling av innovationer för att öka säkerheten vid oskyddade plankorsningar.
    https://www.trafikverket.se/om-oss/n...lankorsningar/
    Projektet har funnits ett tag och har nu kommit med i Aftonbladet och SVT.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...-varna-for-tag

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Tanken är nog att förare som ofta kör över oskyddade plankorsningar ska aktivt titta i appen för att se om det är ett tåg på väg.
    Man ska nog inte lita på att mobilen aktivt varnar eftersom själva mobilen kan ha slut på batteriet.
    Tyst mobil är nog inte så stort problem eftersom appar själva kan sätta sin egen ljudnivå och inte behöver följa en inställning, t.ex. väckarklockan.
    Det rättsliga löses väl av att Trafikverket inte garanterar att appen fungerar.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Det anses alltså att man ska sitta och fippla med appar bakom ratten? Eller ska man stanna vid övergången och plocka fram telefonen för att kontrollera tågläget?

Vad är nästa grej? Transparenta ytor i fordonen för att kunna göra visuell kontroll?

TKL på Inlandsbanan
    Fd Fgc, Smj, Mra och Blg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det Du tar upp är mycket intressant. Jag tänker på den domstol, som frikände föraren av en 50-tonnare, vilken demolerade flottbron vid Gagnefs kyrka godkänd för max 4 ton. Han hade passerat tre vägmärken som varnade för brons viktbegränsning, men begränsningen saknades i Trafikverkets databas. .

Passagerare
    Medlem
    jun 2020

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Det anses alltså att man ska sitta och fippla med appar bakom ratten? Eller ska man stanna vid övergången och plocka fram telefonen för att kontrollera tågläget?

Vad är nästa grej? Transparenta ytor i fordonen för att kunna göra visuell kontroll?
    Det går ju att tillverka appen så att den alltid är igång i bakgrunden. När den sen känner av via gps att man närmar sig en obevakad övergång så kollar den om det finns nått tåg på gång. Om inte, så gör den ingenting. Om det är tåg på gång så larmar den på något sätt. Du behöver alltså inte göra nått mer än att ladda ner appen och aktivera den. Sen sköter den sig själv.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Det Du tar upp är mycket intressant. Jag tänker på den domstol, som frikände föraren av en 50-tonnare, vilken demolerade flottbron vid Gagnefs kyrka godkänd för max 4 ton. Han hade passerat tre vägmärken som varnade för brons viktbegränsning, men begränsningen saknades i Trafikverkets databas. .
    Men det är väl en helt annan sak. Stötestenen i det fall du nämner måste ha varit att en förbudsskylt ska vara beslutad i laga ordning för att det ska vara förbjudet att bryta mot den. Jag har svårt att tänka mig någon annan princip i en rättsstat. Då blev det inte längre en fråga om att överträda förbud, utan (antar jag) en fråga om det förelåg vårdslöshet i trafik (ifall åklagaren hade andrahandsåtalat för det). Jag skulle gärna argumentera för att det faktiskt var en sådan vårdslöshet i den här situationen, men den diskussionen tycker jag inte vi ska ta i Postvagnen.

Hur som helst har fallet med Gagnefs flottbro inte ett smack att göra med den fråga som LasseE tog upp, alltså vilken juridisk betydelse en utebliven mobilvarning kan ha.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men det är väl en helt annan sak. Stötestenen i det fall du nämner måste ha varit att en förbudsskylt ska vara beslutad i laga ordning för att det ska vara förbjudet att bryta mot den. Jag har svårt att tänka mig någon annan princip i en rättsstat. Då blev det inte längre en fråga om att överträda förbud, utan (antar jag) en fråga om det förelåg vårdslöshet i trafik (ifall åklagaren hade andrahandsåtalat för det). Jag skulle gärna argumentera för att det faktiskt var en sådan vårdslöshet i den här situationen, men den diskussionen tycker jag inte vi ska ta i Postvagnen.

Hur som helst har fallet med Gagnefs flottbro inte ett smack att göra med den fråga som LasseE tog upp, alltså vilken juridisk betydelse en utebliven mobilvarning kan ha.
    Jag upplever att det finns paralleller, när det gäller ansvar för de fall när IT-baserade informationssystem som vänder sig till allmänheten fallerar. I Gagnef-fallet hann ekipagets främre del över älven innan bron gav vika. Vad hade hänt om lastbilsföraren hade drunknat? Skulle de efterlevande kunnat begära skadestånd av trafikverket?
    Beslutet om viktbegränsningen fanns dokumenterat i laga ordning. Det var i den del av vägdatabanken som vänder sig till allmänheten som det saknades.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag kan ju bara fundera på hur man tänker med tanke på förbudet att hantera mobiltelefon samtidigt som man kör bil....känns lite som "tänkte inte på det" får väll se om det tar ett abrupt slut eller inte.

/Magnus

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BV50 1:9 Visa inlägg
    Det går ju att tillverka appen så att den alltid är igång i bakgrunden. När den sen känner av via gps att man närmar sig en obevakad övergång så kollar den om det finns nått tåg på gång. Om inte, så gör den ingenting. Om det är tåg på gång så larmar den på något sätt. Du behöver alltså inte göra nått mer än att ladda ner appen och aktivera den. Sen sköter den sig själv.
    Jo, en sak till måste du göra: Hoppas att mobilen har en tillräcklig GPS-signal där den råkar ligga.

Det minsta kravet vore nog att mobilen alltid informerar föraren. Då kan det vara 3 saker:
    * Ljud för inget tåg: kör på.
    * Ljud för tåg: stanna.
    * Inget ljud: stanna och titta själv.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BV50 1:9 Visa inlägg
    Och om internet och GPS är avstängda för att spara batteri?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har en kompis som bor en liten bit från järnvägen. På den tiden då Järnvägskartan fanns brukade jag alltid kolla om det fanns något tåg på ingående. Om så var faller stannade jag och inväntade tåget även om jag visste att det kanske skulle dröja fem minuter innan tåget passerade den skymda järnvägsövergången som låg i en kurva och vägen över spåret kunde klassas som en ko stig!
    Kunde jag inte se att ett tåg var på väg mot övergången gjorde jag som vanligt att jag saktade in, kollade till vänster, kollade till höger och ca 10 meter före korsningen trampade jag gasen i botten D.V.s. om jag inte kunde se något tåg och så nästan flög jag över övergången.
    Som framgår av ovanstående inlägg finns det tydligen gott om folk som saknar sunt förnuft och inte kan räkna ut att om appen visar att det kommer ett tåg kommer det säkert ett tåg. Skulle appen visa att det inte finns något tåg på väg mot övergången kan det vara så att det i alla fall kan komma ett tåg och att man ska iaktta försiktighet. Hur jäkla svårt ska det vara att använda sunt förnuft.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Har en kompis som bor en liten bit från järnvägen. På den tiden då Järnvägskartan fanns brukade jag alltid kolla om det fanns något tåg på ingående. Om så var faller stannade jag och inväntade tåget även om jag visste att det kanske skulle dröja fem minuter innan tåget passerade den skymda järnvägsövergången som låg i en kurva och vägen över spåret kunde klassas som en ko stig!
    Kunde jag inte se att ett tåg var på väg mot övergången gjorde jag som vanligt att jag saktade in, kollade till vänster, kollade till höger och ca 10 meter före korsningen trampade jag gasen i botten D.V.s. om jag inte kunde se något tåg och så nästan flög jag över övergången.
    Som framgår av ovanstående inlägg finns det tydligen gott om folk som saknar sunt förnuft och inte kan räkna ut att om appen visar att det kommer ett tåg kommer det säkert ett tåg. Skulle appen visa att det inte finns något tåg på väg mot övergången kan det vara så att det i alla fall kan komma ett tåg och att man ska iaktta försiktighet. Hur jäkla svårt ska det vara att använda sunt förnuft.
    De flesta kommer att lita på Trafikverkets app. Det sunda förnuftet undrar varför appen utvecklas om den inte är att lita på.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Jag kan ju bara fundera på hur man tänker med tanke på förbudet att hantera mobiltelefon samtidigt som man kör bil....känns lite som "tänkte inte på det" får väll se om det tar ett abrupt slut eller inte.

/Magnus
    Den behöver nog inte hanteras, låt den sitta i sin hållare i bilen, så den får bra signal. Har du dessutom en hyfsat modern bil så kan antingen ha appen i bilens itsystem eller låta bilen klona din mobil.
    Själv har jag ju alltid mobilen i magnetfäste på panelen och blåtandkopplad, så jag kan ringa eller svara utan att pilla på telefonen och även se vägvisning om i telefonen om jag vill. Men "folk i allmänhet" brukar ju inte sätta sig in i möjligheter och funktioner, så kanske blir det som du säger ändå.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Den behöver nog inte hanteras, låt den sitta i sin hållare i bilen, så den får bra signal. Har du dessutom en hyfsat modern bil så kan antingen ha appen i bilens itsystem eller låta bilen klona din mobil.
    Själv har jag ju alltid mobilen i magnetfäste på panelen och blåtandkopplad, så jag kan ringa eller svara utan att pilla på telefonen och även se vägvisning om i telefonen om jag vill. Men "folk i allmänhet" brukar ju inte sätta sig in i möjligheter och funktioner, så kanske blir det som du säger ändå.
    Ja, det är en väldig skillnad på vad som går att göra och vad som kommer att göras. Som exempel kan man ta de gamla videobandspelarna (för oss som är gamla nog att komma ihåg vad det var) som i väldigt många fall hade en klocka som blinkade på 12:00 utan att någon brydde sig om att ställa in dem.

Sen råkar jag dessutom jobba med funktionssäkerhet inom fordon och jag kan faktiskt inte komma på hur man skall lyckas få den appen inklusive dataöverföring så säker att den går att lita på. Den får absolut inte missa att ett tåg kommer och den får heller inte ta det säkra för det osäkra och varna för tåg som inte finns för då kommer användarna sluta tro på den. Så tyvärr tror jag inte på den här lösningen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

En allmän punkt när det gäller dessa obevakade järnvägsövergångar är att säkerheten är till stora delar beroende av sikten och tågens hastighet. De absolut farligaste övergångarna är övergångar där tåget kör förhållandevis fort och där siktförhållandena för passerande fordon är begränsade.

Om man vill göra övergångarna säkrare är en allmänt god strategi att satsa på goda siktförhållande så att man har möjlighet att upptäcka tåget i god tid. En annan viktig punkt är att siktförhållandena skall vara förhållandevis goda vid de området där fordonen förväntas stanna för att kontrollera att övergången är säker att passera.

Ibland brukar fallet vara sådant att siktförhållandena är så dåliga att man helt enkelt tvingas spela rysk roulette när man passerar plankorsningen.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    aug 2020

Det hör väl till tiden att varenda bagatell ska ha en egen app. Hur vanlig kommer denna app egentligen att bli? Jag tror de flesta åker över obevakade plankorsningar högst något enstaka tillfälle om året. Att få dem att ladda ner en app som dessutom ständigt ska skicka ut platsinformation kan ju inte vara helt enkelt! Dock så verkar ju folk glatt sälja personinformation till högstbjudande och ser det tillochmed som en bonus att det sker. De som bor invid eller av annan anledning ofta åker över en plankorsning bör veta att det ska hanteras på samma sätt som Skärgårdsjärnvägen berättar.

Jag tror helt klart på en nollvision när det gäller all död och skada i trafiken, men inte fan löser man problem genom appar som antagligen inte kommer användas i särskilt stor utsträckning och endast fylla PR-konsulternas fickor när myndigheterna desperat försöker få folk att skaffa den. Man löser det genom att dels informera om hur man ska ta sig över en plankorsning och dels genom att bygga bort farliga sådana.

Senast redigerat av Wirén den 2021-05-10 klockan 16:29:51.
    Vad vore järnvägen, eller postvagnen, utan sidospår?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •