Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 62 av 62

Ämne: Är en höghastighetsbana mellan Borås och Göteborg lönsam?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Är en höghastighetsbana mellan Borås och Göteborg lönsam?

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Göteborg - Trollhättan gick fort eftersom Sverige skulle tävla med en ort i Tyskland (mins inte vilken) om att få tillverka SAAB bilar när GM ägde SAAB. Då lanserade regeringen Persson ett infrastrukturpaket för att göra Trollhättan attraktivares som ort. Nu blev det ju inte riktigt som tänkt men dubbelspåret var ju i alla fall klart lagom tills ungefär när SAAB gick i graven liksom ca 90 % av motorvägen.

/Magnus
    Åtskilliga ingenjörer från SAAB i Trollhättan pendlar till Volvo AB eller Volvo cars och har nytta av dubbelspåret eller motorvägen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Är en höghastighetsbana mellan Borås och Göteborg lönsam?

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Köra fordonsbolaget som kör fjärrtrafik förutspås få en mycket lukrativ verksamhet om jag har förstått det rätt belastas bolaget med inköp och underhåll av fordonen (depåerna verkar ju underhålla fordonsbolagen kunna bygga och bedriva kommersiellt genom att hyra ut till körafordonsbolaget), sedan tillkommer banavgifter personal mm ja det gamla vanlig som behövs för att bedriva tågtrafik helt enkelt. Jag har för mig att man under Sverigeförhandlingen räknade ut att banavgifterna på nya stambanor skulle kunna vara rejält högre än på dagens banor men att det ändå inte utgjorde något hot för verksamheten.
    Enligt de samhällsekonomiska kalkylerna så är det åt helvete fel att bygga ny spår oavsett om det är ny stambana eller befintlig stambana som byggs ut. Det enda som har varit nästa rätt enligt de samhällsekonomiska och rätt under vissa föreutsättningar som t,ex att resandet ökar mer än i prognosen. (vilket det gjort på järnväg de senaste 30 åren typ) är att bara bygga för höghastighetståg och inte bygga central stationslägen annat än i Stockholm, Göteborg, Luns och Malmö, men det systemet vill ju ingen ha...(inte jag heller).

/Magnus

OK! Tack för svar! :)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •