Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Satsning på Bergslagspendelns infrastruktur

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2

    Satsning på Bergslagspendelns infrastruktur

    En länge väntad investering på Bergslagspendeln mellan Västerås och Ludvika är nära skriver Västerås tidning idag:

    Region Västmanland vill att ett mötesspår på Bergslagspendeln mellan Ramnäs och Brattheden ska byggas. På onsdagen gav regionstyrelsen regiondirektören i uppdrag att teckna en avsiktsförklaring för projektet.

    Västmanland
    Publicerad 15:53, 7 mar 2018

    – Med ett mötesspår kan vi korta restiden på sträckan mellan Västerås och Fagersta till 49-50 minuter. Förutom att resenärerna får kortare restid innebär det också att vi kan använda våra tåg effektivare, säger regionrådet Tommy Levinsson (S).

    Ett mötesspår gör det möjligt för tåg att mötas mellan stationerna på enkelspåriga järnvägar.

    Förutom mötesspår omfattar projektet:

    ✔ Byte av ställverket Hallstahammar-Ängelsberg.

    ✔ Trimning av bomanläggning i Hallstahammar och Surahammar.

    ✔ Skydd mellan spår och anslutande spår i Brattheden.

    ✔ Förbättring av stationsmiljöerna för resenärer.

    Avsiktsförklaringen reglerar ansvarsförhållanden och finansiering av projektet mellan Region Västmanland, Trafikverket och Bergslagspendelns intressegrupp (samtliga kommuner mellan Västerås och Ludvika)


  2. #2
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    11

    Sv: Satsning på Bergslagspendelns infrastruktur

    Kanske inte tänker tillräckligt långt men är det inte redan ett mötespår i Brattheden?

    Hade det inte varit bättre att bygga ett nytt mötespår mellan Virsbo och Brattheden istället?



  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 341

    Sv: Satsning på Bergslagspendelns infrastruktur

    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    Kanske inte tänker tillräckligt långt men är det inte redan ett mötespår i Brattheden?

    Hade det inte varit bättre att bygga ett nytt mötespår mellan Virsbo och Brattheden istället?
    Jag surfade lite, och hittade följande text i ett TrV-dokument, visserligen från 2009, men gissningsvis är det samma tanke:
    "Förslaget går ut på att en befintlig mötesstation vid Brattheden (som inte används för resandeutbyte) förlängs så att den sträcker sig till Ramnäs (där det sker uppehåll för resandeutbyte). Då åstadkoms ett 3,1 km långt dubbelspår som möjliggör att två dåliga systemmöten kan ersättas med ett bra systemmöte."
    Och då är det kanske inte så dumt, vid ett lite försenat tåg så blir inte det mötande försenat, eller?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 119

    Sv: Satsning på Bergslagspendelns infrastruktur

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag surfade lite, och hittade följande text i ett TrV-dokument, visserligen från 2009, men gissningsvis är det samma tanke:
    "Förslaget går ut på att en befintlig mötesstation vid Brattheden (som inte används för resandeutbyte) förlängs så att den sträcker sig till Ramnäs (där det sker uppehåll för resandeutbyte). Då åstadkoms ett 3,1 km långt dubbelspår som möjliggör att två dåliga systemmöten kan ersättas med ett bra systemmöte."
    Och då är det kanske inte så dumt, vid ett lite försenat tåg så blir inte det mötande försenat, eller?
    Det är enligt satellitbilder enkelspår i Ramnäs, och på detta sätt så kan tåg mötas samtidigt som de ändå stannar för passagerarstopp. Men 3 km dubbelspår blir väl rätt kostsamt, och så behövs väl en gångbro eller gångtunnel eftersom man nog inte får bygga en ny gångpassage över spåren där det (väl) förekommer godståg och andra tåg som inte stannar.


  5. #5
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    11

    Sv: Satsning på Bergslagspendelns infrastruktur

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag surfade lite, och hittade följande text i ett TrV-dokument, visserligen från 2009, men gissningsvis är det samma tanke:
    "Förslaget går ut på att en befintlig mötesstation vid Brattheden (som inte används för resandeutbyte) förlängs så att den sträcker sig till Ramnäs (där det sker uppehåll för resandeutbyte). Då åstadkoms ett 3,1 km långt dubbelspår som möjliggör att två dåliga systemmöten kan ersättas med ett bra systemmöte."
    Och då är det kanske inte så dumt, vid ett lite försenat tåg så blir inte det mötande försenat, eller?
    Då hänger jag med, man förlänger då det nuvarande mötespåret i Brattheden så det blir dubbelspår ända in i Ramnäs.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    105

    Sv: Satsning på Bergslagspendelns infrastruktur

    Avsiktsförklaringen gäller:

    1. Mötesspår mellan Ramnäs och Brattheden på Bergslagspendeln
    2. Ställverksbyte av ställverket Hallstahammar-Ängelsberg
    3. Skydd mellan spår och anslutande spår, Brattheden
    4. Trimning av bomanläggningar i Hallstahammar och Surahammar
    5. Planering av en attraktiv kollektivtrafik med effektiv trafikering och kapacitetsutnyttjande genom att se över antalet stationsuppehåll och skapa ett differentierat utbud
    6. Inventera och förbättra stationsmiljön för resenärer. Stationerna ska vara ändamålsenliga och tillgängliga för alla trafikslag: bil, buss och cykel


    Efter att detta har genomförts så räknar man med att kunna köra i 30-minuterstrafik Västerås - Fagersta.

    https://www.regionvastmanland.se/glo...n-20180118.pdf


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    301

    Sv: Satsning på Bergslagspendelns infrastruktur

    [QUOTE=pnott;4458]Avsiktsförklaringen gäller:

    1. Mötesspår mellan Ramnäs och Brattheden på Bergslagspendeln
    2. Ställverksbyte av ställverket Hallstahammar-Ängelsberg
    3. Skydd mellan spår och anslutande spår, Brattheden
    4. Trimning av bomanläggningar i Hallstahammar och Surahammar
    5. Planering av en attraktiv kollektivtrafik med effektiv trafikering och kapacitetsutnyttjande genom att se över antalet stationsuppehåll och skapa ett differentierat utbud
    6. Inventera och förbättra stationsmiljön för resenärer. Stationerna ska vara ändamålsenliga och tillgängliga för alla trafikslag: bil, buss och cykel


    Efter att detta har genomförts så räknar man med att kunna köra i 30-minuterstrafik Västerås - Fagersta.

    Detta är EXAKT enligt Eje Larssons förslag (Eje , tågstrateg på TågiBergslagen)


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 479

    Sv: Satsning på Bergslagspendelns infrastruktur


    Detta är EXAKT enligt Eje Larssons förslag (Eje , tågstrateg på TågiBergslagen)
    Ja, varför inte. Det finns väl ingen orsak att uppfinna ett eget hjul?


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    356

    Sv: Satsning på Bergslagspendelns infrastruktur

    Är det alltså så mycket luft i tidtabellen idag att ett förlängt mötesspår med följande eventuellt mer lämpligt placerade möte ger en såpass stor restidsförkortning som 10 minuter från nuvarande 60 minuter?


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    8

    Sv: Satsning på Bergslagspendelns infrastruktur

    Vad säger Trafikverket om saken?


  11. #11
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Sv: Satsning på Bergslagspendelns infrastruktur

    Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    Är det alltså så mycket luft i tidtabellen idag att ett förlängt mötesspår med följande eventuellt mer lämpligt placerade möte ger en såpass stor restidsförkortning som 10 minuter från nuvarande 60 minuter?
    Det finns ganska mycket luft, ja. Ett par minuter går att plocka in Virsbo - Ängelsberg (möte i Ängelsberg). Längre ner längs banan har jag sämre koll, men man brukar bli stående ett par minuter på mötet i Surahammar också.

    Sen vill jag nog hävda att det börjar bli ganska trångt åt oss i Fagersta om vi ska ta emot ett persontåg var 30e minut. Då lär man bygga ett till plattformsspår på Fagersta Norra (enkelspår idag).


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •