Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Betongkolossen i Åkarp | Nästa veckas Skånska huvudattraktion

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Betongkolossen i Åkarp | Nästa veckas Skånska huvudattraktion

Hej

Idag var jag ute i Åkarp och tittade på bron de byggd där. En koloss på 8800 ton som ska bli E6:ans huvudbro över nya fyrspåret mellan Malmö och Lund. Mer info här

Men, vi börjar för ungefär 3,5 år sedan. Då såg det ut så här på platsen för den som ej minns!

Idag såg det ut såhär! En enorm bygglåda och från 120 meter höjd kanske den nya betongkolossen inte se så stor ut, men från marken är den respektingivande!

En annan efterlängtad bro är nog den här! För den som inte vet vilken plats det är på, så är det här som #Bomhelvetet var innan. För den som ej vet vad det var, koll in filmen härinunder!

Vi avslutar med en bild mot norr! För att ni ska kunna känna känslan i Åkarp den här soliga majeftermiddagen har jag till och med lagt med lite rörlig bild. På två av Sveriges stora pulsådror, en by som heter Åkarp och en 8800 ton betongkoloss som nästa vecka blir Skånes huvudattraktion. Lycka till kollegor!

Tack för idag

Med vänlig hälsning, Ossian

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Medlem
    mar 2018

Sv: Betongkolossen i Åkarp | Nästa veckas Skånska huvudattraktion

Och för den som har missat projektets fantastiska kampanjfilm för avstängningen av E6:an, så kommer den här!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Bara så jag fattat rätt, det handlar i princip om ett brobyte på E6 som det är praktiskt att utföra när det inte går tåg under just den delen av bron?

Man kanske också passar på att breddar utrymmet för spåren? Eller det kanske är huvudsyftet?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Bara så jag fattat rätt, det handlar i princip om ett brobyte på E6 som det är praktiskt att utföra när det inte går tåg under just den delen av bron?

Man kanske också passar på att breddar utrymmet för spåren? Eller det kanske är huvudsyftet?
    Det viktigaste är väl att det inte går biltrafik på bron, när man skall byta den gamla sektionen mot den nya man just byggt bredvid.

Jag har också lite svårt att förstå, men eftersom biltrafiken stängs av 13-30 maj, medan tågen rullar (åtminstone på dagtid 19 maj när jag kollat) så är det nog så att det skall bara bytas den sektion av motorvägsbron som befinner sig rakt ovanför gamla upprivna spåret, vilket nog är samma plats där det slutliga spåret skall gå. Medan tågen rullar ju under samma motorvägsbro men kanske 40 meter bort.´
    (Tillägg: Och ja, nu förstår jag att du menade att man kan inte lansera in en nu bro och köra tåg rakt under, det är klart.)

Och att man byter en sektion i motorvägsbron kan väl vara för att de pelare som bron idag står på kommer bli för korta i framtiden eftersom man skall gräva ner de nya spåren i marken.
    Tillägg: Eller är huvudskälet att det ju skall bli 4 spår i bredd, och mellan de gamla pelarna var det bara plats för 2 spår i bredd? Eller är både djupet och bredden skälen?
    denna bild ser man att nya bron är både djupare och bredare än det gamla "hålet".
    Är det rätt uppfattat?

Edit: För ett år sen ungefär jobbade man väl också med motorvägsbron här? Var det när man grävde ur så att det skulle gå att dra det tillfälliga järnvägsspåret under bron?

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-05-08 klockan 21:16:01. Anledning: Tillägg, igen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det viktigaste är väl att det inte går biltrafik på bron, när man skall byta den gamla sektionen mot den nya man just byggt bredvid.

Jag har också lite svårt att förstå, men eftersom biltrafiken stängs av 13-30 maj, medan tågen rullar (åtminstone på dagtid 19 maj när jag kollat) så är det nog så att det skall bara bytas den sektion av motorvägsbron som befinner sig rakt ovanför gamla upprivna spåret, vilket nog är samma plats där det slutliga spåret skall gå. Medan tågen rullar ju under samma motorvägsbro men kanske 40 meter bort.

Och att man byter en sektion i motorvägsbron kan väl vara för att de pelare som bron idag står på kommer bli för korta i framtiden eftersom man skall gräva ner de nya spåren i marken.
    Är det rätt uppfattat?

Edit: För ett år sen ungefär jobbade man väl också med motorvägsbron här? Var det när man grävde ur så att det skulle gå att dra det tillfälliga järnvägsspåret under bron?
    Kanske det, men i oktober 2018 stängdes E6:an när bron där järnvägen idag går på sina provisoriska spår skulle på plats. Samma jobb då, men mindre bro. Eller ja, det var två stycken, tycks det då.
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ll=1#post33005

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Kanske det, men i oktober 2018 stängdes E6:an när bron där järnvägen idag går på sina provisoriska spår skulle på plats. Samma jobb då, men mindre bro. Eller ja, det var två stycken, tycks det då.
    Jisses, går tiden så fort så det var nästan 3 år sedan? Men det är det säkert, det är väl redan ett år sedan man flyttade spåren, och motorvägsbron måste man förberett ett bra tag innan.

Medlem
    mar 2018

Tänker mig att jag skriver ett litet förtydligande!

E6:an kommer att stängas av mellan 13-30 maj. Under den tiden så kommer man riva den gamla bron som går över de gamla rivna spåren. Betongkolossen på 8800 ton ska lanseras in, alltså man ska lyfta upp den med domkraft och rulla kn den. Tydligen den största lanseringen i Sverige. Det tillsammans med att man stänger en väg som har 55000 fordon per dag gör detta imponerande.

Senast 2018 så gjorde man likadant med den bron som de temporära spåren går genom samt vägunderfarten norr ut.

De temporära spåren kopplades in sommaren 2020 och kommer att användas till 2023 tror jag det är.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Då byggde man den bro som de tillfälliga spåren nu går under. När de tillfälliga spåren är borta, så kommer den, tror jag, att användas för en cykelväg mellan Arlöv och Åkarp, som får luxuöst med plats därunder. Cykelvägen delade tidigare plats med spåren under den gamla bron, den som nu skall rivas.

Jag kan inte se cykelvägen på Herr Olssons drönarbilder, så jag antar att den har fått stryka på foten under byggnadsarbetet.

--
    Silverfisk

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

För motorvägstrafiken kom mer detta att ses som besvärliga 18 dagar under tiden från den 13 maj och fram till den 30 maj. Detta är inte vilken motorväg som helst. Det är den stora pulsådern från Köpenhamn som går till både Stockholm, Göteborg och Oslo. Och det är inte nog med det. Trafiken söderifrån kommer från bland annat Hamburg och en del trafik som går till Stockholm går vidare på färja österut. Det är alltså en stark pulsåder även i ett större europeiskt perspektiv. Att leda om den trafiken kommer inte att bli populärt kan jag säga.

Vi får verkligen hoppas att denna avstängning inte tar en minut längre tid än de har beräknat.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Då (scrolla ner lite grann) :

https://www.sydsvenskan.se/2018-10-1...-vid-e6-alnarp

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    För motorvägstrafiken kom mer detta att ses som besvärliga 18 dagar under tiden från den 13 maj och fram till den 30 maj. Detta är inte vilken motorväg som helst. Det är den stora pulsådern från Köpenhamn som går till både Stockholm, Göteborg och Oslo. Och det är inte nog med det. Trafiken söderifrån kommer från bland annat Hamburg och en del trafik som går till Stockholm går vidare på färja österut. Det är alltså en stark pulsåder även i ett större europeiskt perspektiv. Att leda om den trafiken kommer inte att bli populärt kan jag säga.

Vi får verkligen hoppas att denna avstängning inte tar en minut längre tid än de har beräknat.
    Du har rätt i detta! Förra gången så hade projektet informationskampanjer riktat mot både åkerierna och på färjorna från Polen och Tyskland. Den gången gick det bra och jag tror att årets avstängningar och omledningar kommer gå lika bra!

Jag har en tro att många åkare och bilister som inte bor i närheten kör med Google maps. Fördelen med Google Maps är att Google samlar in data och således kan se om det är stopp någonstans. Då får man den bästa vägen förbi och inte alltid den kortaste.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag har också lite svårt att förstå, men eftersom biltrafiken stängs av 13-30 maj, medan tågen rullar (åtminstone på dagtid 19 maj när jag kollat) så är det nog så att det skall bara bytas den sektion av motorvägsbron som befinner sig rakt ovanför gamla upprivna spåret, vilket nog är samma plats där det slutliga spåret skall gå. Medan tågen rullar ju under samma motorvägsbro men kanske 40 meter bort.´
    (Tillägg: Och ja, nu förstår jag att du menade att man kan inte lansera in en nu bro och köra tåg rakt under, det är klart.)

Tillägg: Eller är huvudskälet att det ju skall bli 4 spår i bredd, och mellan de gamla pelarna var det bara plats för 2 spår i bredd? Eller är både djupet och bredden skälen?
    denna bild ser man att nya bron är både djupare och bredare än det gamla "hålet".
    Är det rätt uppfattat?
    Det kan nog vara så enkelt att det finns flera skäl att byta bron, där varje skäl för sig i princip är tillräckligt:
    1. Bron är gammal och inte dimensionerad för dagens tyngre vägfordon
    2. Brospannet behöver breddas för att rymma fyra spår
    3. Brokonstruktionen behöver bli högre eftersom spåren ska ligga lägre

Fler?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Bra bild, den blir större när man klickar på den, visar de då två.

Vad gäller omledningstrafiken har man nu erfarenheter från 2018 att gå på. Det kan väl bara bli bättre.
    https://www.sydsvenskan.se/2018-11-0...ckors-e6-stopp - några meningar bara.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det kan nog vara så enkelt att det finns flera skäl att byta bron, där varje skäl för sig i princip är tillräckligt:
    1. Bron är gammal och inte dimensionerad för dagens tyngre vägfordon
    2. Brospannet behöver breddas för att rymma fyra spår
    3. Brokonstruktionen behöver bli högre eftersom spåren ska ligga lägre

Fler?
    4. Plats för 6 filer på motorvägen i framtiden.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Du har rätt i detta! Förra gången så hade projektet informationskampanjer riktat mot både åkerierna och på färjorna från Polen och Tyskland. Den gången gick det bra och jag tror att årets avstängningar och omledningar kommer gå lika bra!

Jag har en tro att många åkare och bilister som inte bor i närheten kör med Google maps. Fördelen med Google Maps är att Google samlar in data och således kan se om det är stopp någonstans. Då får man den bästa vägen förbi och inte alltid den kortaste.
    Omledningar beskrivs på denna sida: https://www.trafikverket.se/nara-dig...ledningsvagar/

För trafik från Malmö centrum/norra – norrut och omvänt: via motorvägen Spillepengen som jag tror redan skyltas för Arlöv och Malmö N.

För trafik från Trelleborg/Köpenhamn/Malmö södra – norrut : genom norra Lund, en rejäl omväg.
    norrifrån mot Trelleborg/Köpenhamn/Malmö södra : via väl 103/108 via Klostergården söder om Lund. Bara en fil per riktning.

Jag har noterat på instagram för lund_arlov4spar och facebook att Trafikverket nästan verkar tycka det är bra med avstängning av en hårt trafikerad motorväg. Utropstecken i meningar etc.
    https://www.instagram.com/p/CNnA64THwFB/
    https://www.facebook.com/fyrsparet/p...19821951630635

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Omledningar beskrivs på denna sida: https://www.trafikverket.se/nara-dig...ledningsvagar/

För trafik från Malmö centrum/norra – norrut och omvänt: via motorvägen Spillepengen som jag tror redan skyltas för Arlöv och Malmö N.

För trafik från Trelleborg/Köpenhamn/Malmö södra – norrut : genom norra Lund, en rejäl omväg.
    norrifrån mot Trelleborg/Köpenhamn/Malmö södra : via väl 103/108 via Klostergården söder om Lund. Bara en fil per riktning.

Jag har noterat på instagram för lund_arlov4spar och facebook att Trafikverket nästan verkar tycka det är bra med avstängning av en hårt trafikerad motorväg. Utropstecken i meningar etc.
    Hur skulle dom annars göra arbetena utan att stänga av?
    Alla som är emot nya järnvägar för att öka kapaciteten anser ju att det är bättre att satsa på vägarna för att det inte är några problem att leda om trafiken om det är stopp eller avstängning. men nu verkar det på en del här att det är nästan jordens undergång att E6:an är avstängd några veckor.
    Men tänk va bra det varit om det mesta av det som går på lastbil genom hela landet gått på tåg istället ;)

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg

Tror du dom tycker det är bra att stänga av vägen för att de använder utropstecken?

Passagerare
    Medlem
    okt 2019

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Bron är lite mer än 60 år gammal vid det här laget, byggd 1959-1960 (motorvägen trf Kronetorp-Borgeby invigdes 1961). Bron hade säkert klarat några årtionden till, men i Skåne kring Malmö och Lund där några av de äldsta motorvägssträckorna finns håller man på att riva och ersätta broarna med nya de närmaste åren (E22:an genom Lund ska börja byggas om nästa år, där flera av broarna är byggda 1952-1954). Även utan fyrspårsprojektet hade ett brobyte kunnat vara med i en nationell transportplan av skäl som Göran Kannerby och Jan Kardell nämner.

Visst är det tråkigt med en lång avstängning, men i just det här fallet finns högvärdiga alternativ som Inre Ringvägen och motorvägen norr om Arlöv och E22-Bjärred kvar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Uppdatering från Sydsvenskan (betalvägg, tyvärr): https://www.sydsvenskan.se/2021-05-2...re-an-planerat

Det stora arbetet på E6 vid Alnarp, där en ny järnvägsbro har skjutits på plats, kan bli klart sex dygn tidigare än beräknat. Om allt går enligt plan kan trafiken släppas på igen på måndag morgon.
    Trafikverkets pressmeddelande: https://www.trafikverket.se/om-oss/p...e-an-beraknat/

Arbetet har gått fortare än förväntat, bland annat för att man kunnat förlägga vissa arbeten parallellt.

Pressmeddelandet innehåller det mesta av vikt i artikeln, så jag orkar inte referera, det är fredag.

Edit, SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...re-an-beraknat

--
    Silverfisk

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Uppdatering från Sydsvenskan (betalvägg, tyvärr): https://www.sydsvenskan.se/2021-05-2...re-an-planerat

Trafikverkets pressmeddelande: https://www.trafikverket.se/om-oss/p...e-an-beraknat/
    Arbetet har gått fortare än förväntat, bland annat för att man kunnat förlägga vissa arbeten parallellt.
    Pressmeddelandet innehåller det mesta av vikt i artikeln, så jag orkar inte referera, det är fredag.

Edit, SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...re-an-beraknat
    Jag tolkar att det inte är riktigt parallellt, det står ju så här hos Svt (och samma finns hos Trv):
    "Anledningen till att arbetet gått snabbare än planerat är att flera tidskrävande arbetsmoment kunde genomföras innan avstängningen.
    Dessutom gick rivning och schaktning under avstängningens första dygn snabbare än förväntat
    ."

Den andra punkten är ju bara tur, det är viktigt att inte dra över tiden på såna omfattande arbeten för människor eller företag kan ha anpassat sig efter när det skall vara klart.
    Men den första punkten att man funnit att några saker man planerat in under stoppet kunde utföras innan, det är väl sånt man borde kontrollera tidigt i planerna och fråga sig: Vad är det som vi verkligen måste göra under det stora stoppet? Vad kan vi förbereda, vad kan vi göra efter att trafiken släppts på?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •