Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Littera A11, 80-talaren med det runda fönstret, status och framtid?

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Littera A11, 80-talaren med det runda fönstret, status och framtid?

A11, 80-talsvagn som renoverades till Blue-X och fick ett runt fönster i ena änden.

Hur är statusen för dessa vagnar idag?

Hur ser framtiden ut för dessa vagnar? Det är väl de sista vagnarna som har Blue-X mörkblå färg kvar? Dags för ommålning eller är det skrotning?

(Lite off-topic men det verkar inte finnas någon Blue-X tagg i postvagnen?)

LIte allmänt om 80-talsvagnarna, men börjar det bli dags för museijärnvägarna och Järnvägsmuseet att ta hand om ett antal eller man kanske redan har börjat?

Personligen tycker jag nog att Blue-X-målningen är en av de snyggaste vi haft på svenska spår i konkurrens med Blå Tåget och SSRT och TÅGAB.

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Sv: Littera A11, 80-talaren med det runda fönstret, status och framtid?

Både A11 och B11 syns ofta i Dalatågen, så att en del är iaf ute i trafik.

SJ kommer nog inte behålla så många loktåg i framtiden så det blir nog redan upprustade B7 och liknande sittvagnar som blir kvar, men det är bara en spekulering från min sida.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

A11 och B11 har ju åtminstone "buss-AC", som det brukar heta på detta forum. Ska SJ:s lokvagnar leva vidare behöver de minst AC, och helst klara 200 km/h.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

A11, B11 och RB11 tillhör nog de 80-talsvagnar som kommer leva kvar längst av 80-talsvagnarna. De har gått igenom en på sin tid mer påkostad upprustning och tillhör de allra finaste 80-talsvagnarna.

Däremot finns det en annan vagnstyp som också har ett runt fönster och det är B10. Det var B10 som var först med runt fönster, på A11 "härmade" man bara B10 just när det gäller den detaljen. B10 tror jag inte alls blir lika långlivade som A11. De är rätt sunkiga redan nu. ER1-tåg kan nog redan vara på väg att tränga ut dessa vagnar. Så B10 kan nog tänkas försvinna. B10 är dessutom avsedda för regional- och lokaltåg. Till det kommer motorvagnar och ersätter.

De 80-talsvagnar som så att säga står "först i kön" för skrotning är BFS9. Där har redan en del vagnar hamnat i Nykroppa och skrotats. Det är nog bara en tidsfråga innan resterande BFS9 också skrotas.

När det gäller utfasning av 80-talsvagnmar så tror jag att det först skrotas ut samtliga kvarvarande BFS9. När detta är klart kommer de nog ge sig på B10. Sedan ligger också manövervagnarna AFM7 nära till hands. Det gäller bara att de ser till att antalet tjänstekupéer i tågen är ordnade, därefter försvinner nog AFM7, då dessa är synnerligen opraktiska då de inte längre används till sitt rätta användningsområde. Då AFM7 är en så väldigt udda vagnstyp så får vi hoppas att åtminstone en av dessa sparas på Järnvägsmuseum.

Även R4 och S12 ligger nog nära till hands för utfasning.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    A11 och B11 har ju åtminstone "buss-AC", som det brukar heta på detta forum. Ska SJ:s lokvagnar leva vidare behöver de minst AC, och helst klara 200 km/h.

Det finns inte en enda 80-talsvagn som klarar att gå i 200 km/h. Det är bara 160 km/h som gäller för samtliga av dessa.

De enda lokdragna personvagnar som finns i Sverige som är tillåtna att gå i 200 km/h är dels Snälltågets fd tyska vagnar och sedan finns nu också Flixtrain, som också kör med tyska vagnar och även dessa får gå i 200 km/h.

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    A11, B11 och RB11 tillhör nog de 80-talsvagnar som kommer leva kvar längst av 80-talsvagnarna. De har gått igenom en på sin tid mer påkostad upprustning och tillhör de allra finaste 80-talsvagnarna.

Däremot finns det en annan vagnstyp som också har ett runt fönster och det är B10. Det var B10 som var först med runt fönster, på A11 "härmade" man bara B10 just när det gäller den detaljen. B10 tror jag inte alls blir lika långlivade som A11. De är rätt sunkiga redan nu. ER1-tåg kan nog redan vara på väg att tränga ut dessa vagnar. Så B10 kan nog tänkas försvinna. B10 är dessutom avsedda för regional- och lokaltåg. Till det kommer motorvagnar och ersätter.

De 80-talsvagnar som så att säga står "först i kön" för skrotning är BFS9. Där har redan en del vagnar hamnat i Nykroppa och skrotats. Det är nog bara en tidsfråga innan resterande BFS9 också skrotas.

När det gäller utfasning av 80-talsvagnmar så tror jag att det först skrotas ut samtliga kvarvarande BFS9. När detta är klart kommer de nog ge sig på B10. Sedan ligger också manövervagnarna AFM7 nära till hands. Det gäller bara att de ser till att antalet tjänstekupéer i tågen är ordnade, därefter försvinner nog AFM7, då dessa är synnerligen opraktiska då de inte längre används till sitt rätta användningsområde. Då AFM7 är en så väldigt udda vagnstyp så får vi hoppas att åtminstone en av dessa sparas på Järnvägsmuseum.

Det jag minns av det som Kippu trott, om vad SJ kan behöva loktågsvagnar till framöver, är att det dels är för nattåg och dels för insatståg i regionaltrafik (och det antar jag är Stockholm-Uppsala och Stockholm-Västerås(-Hallsberg), om inte SJ blir utkonkurrerade där).
    Medan med Flixtrains intåg på marknaden är det väl mindre troligt att SJ fortsätter med IC-tåg Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö (om det inte sker som förstärkningar av hårt belastade regionaltåg Stockholm-Västerås-Göteborg).

I så fall tänker du rätt om BFS9, och de R4 och S12 som inte behövs i nattågen (om några behövs) borde också fasas ut.
    Men, B10 kan möjligen passa bra i just insatståg i regionaltågstrafik, men det är nog viktigare att titta på revisionsdatum och sånt när man väljer fordon för utfasning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var det inte så att de kvarvarande BFS9orna skulle rustas upp och även R4 och S12. Vill minnas jag läste det här på postvagnen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det jag minns av det som Kippu trott, om vad SJ kan behöva loktågsvagnar till framöver, är att det dels är för nattåg och dels för insatståg i regionaltrafik (och det antar jag är Stockholm-Uppsala och Stockholm-Västerås(-Hallsberg), om inte SJ blir utkonkurrerade där).
    Medan med Flixtrains intåg på marknaden är det väl mindre troligt att SJ fortsätter med IC-tåg Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö (om det inte sker som förstärkningar av hårt belastade regionaltåg Stockholm-Västerås-Göteborg).

I så fall tänker du rätt om BFS9, och de R4 och S12 som inte behövs i nattågen (om några behövs) borde också fasas ut.
    Men, B10 kan möjligen passa bra i just insatståg i regionaltågstrafik, men det är nog viktigare att titta på revisionsdatum och sånt när man väljer fordon för utfasning.
    Tror inte man ännu ska räkna ut SJ IC-tåg på Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö. Det hänger nog mycket på hur resandeutvecklingen ser ut efter restriktioner mm försvinner.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Tror inte man ännu ska räkna ut SJ IC-tåg på Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö. Det hänger nog mycket på hur resandeutvecklingen ser ut efter restriktioner mm försvinner.
    Dom försvinner när SJ får Delta och Zeta. Tyvärr är det ju stå i upphandlingen av Delta. Ligger hos Förvaltningsrätten. I delårsrapporten här dagen står det:
    Den 19 juni 2020 publicerade SJ en annons om så kallad förhandsinsyn varigenom bolaget informerade om sin avsikt att teckna avtal med Bombardier Transportation Sweden AB avseende köp av nya snabbtåg. Tre leverantörer lämnade in ansökan om överprövning till Förvaltningsrätten i Stockholm. Det innebär att det inträdde en förlängd avtalsspärr, det vill säga SJ är förhindrat att gå vidare i upphandlingen och teckna avtal med Bombardier i avvaktan på att domstolen avgör målen. Skriftväxlingen i målen är avslutad och de ligger för avgörande hos domstolen. När dom eller beslut är att vänta kan SJ inte uttala sig om.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det finns inte en enda 80-talsvagn som klarar att gå i 200 km/h. Det är bara 160 km/h som gäller för samtliga av dessa.

De enda lokdragna personvagnar som finns i Sverige som är tillåtna att gå i 200 km/h är dels Snälltågets fd tyska vagnar och sedan finns nu också Flixtrain, som också kör med tyska vagnar och även dessa får gå i 200 km/h.
    Det vet jag mycket väl. Alltså: Installera AC, eller skrota vagnen inom 5-10 år. Men även om AC installeras så kanske 160 km/h inte längre räcker pga att både Snälltåget och Flixtrain numera har lokvagnar som klarar 200 km/h. Således har nog tåget gått vad gäller installation av AC (det skulle gjorts för 15-20 år sedan) och SJ:s lokdragna vagnar är därmed borta om 5-10 år.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Det vet jag mycket väl. Alltså: Installera AC, eller skrota vagnen inom 5-10 år. Men även om AC installeras så kanske 160 km/h inte längre räcker pga att både Snälltåget och Flixtrain numera har lokvagnar som klarar 200 km/h. Således har nog tåget gått vad gäller installation av AC (det skulle gjorts för 15-20 år sedan) och SJ:s lokdragna vagnar är därmed borta om 5-10 år.

Jag tror att vi kan glömma både AC och höjd hastighet till 200 km/h när det gäller just 80-talsvagnarna. Så länge de rullar kvar så får man nog nöja sig med 160 km/h och utan AC. För ett antal år sedan gjordes både tester och utvärderingar om att bygga om 80-talsvagnar med AC och höjd hastighet till 200 km/h. Även en kompromiss, dvs 180 km/h var på tal då. Men redan då ansågs detta inte lönsamt.

Som det ser ut idag är det nog både enklare och billigare att få tag på begagnade tyska vagnar än att bygga om 80-talsvagnarna.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    LIte allmänt om 80-talsvagnarna, men börjar det bli dags för museijärnvägarna och Järnvägsmuseet att ta hand om ett antal eller man kanske redan har börjat?
    Att Järnvägsmuseet bevarar ett par vagnar är nog en lågoddsare. Men finns det någon järnvägsförening som har kapacitet att ta sig an ett par 80-tals vagnar med tillhörande RC-lok? Föreningar brukar inte bada i oanvända resurser (pengar, mantimmar etc) utan allt som finns används redan i den befintliga verksamheten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag skulle vilja slå ett extra slag för ett bevarande av en R4 innan det är försent. Om jag räknat rätt så återstår endast 4 exemplar med någorlunda hyfsad orginalutförande (jag vet att det inte är exakt).
    Det finns ett ganska gott utbud av 30 - 40 talare bevarat här och där, men det känns nästan lite som att svära i kyrkan när man vurmar för en 80-talare. Minns när dom kom och har vuxit upp med dem i princip, så dom är ju trots allt en viktig milstolpe i svenska järnvägshistorien. R4:an är som grädde på moset den sista "riktiga" restaurangvagnen.
    När man 2056 ska fira järnvägen och börjar bygga ihop något som fanns med diverse ritningar och delar som man lyckats bevara, då tänker man "synd att vi inte sparade en"

Nu finns det nog några som tänker tanken, ja men gör det själv då! Jovisst, skulle gärna göra det om resurser och kunskap fanns. Vill hemskt gärna vara med och stötta och borga för en "Svenska InterCity-klubben" eller "Club 80"
    Andemeningen är att det skulle vara trevligt om viljan fanns, innan Stena Metall har tagit hand om en stor del av svensk järnvägshistoria, sen står vi entusiaster och nostalgiker där och undrar vad som hände.

HP skrev ett mycket bra tredelat inlägg om framtiden för föreningarna på Järnvägshistoriskt forum. Det fanns en hel del läsvärda inlägg om framtiden. Ett litet sidotips.

Att bara ställa upp en vagn någonstans slutar väl med ett Skellefteåsyndrom (WL4:an), det måste finnas resurser, kunskap, tillstånd, och engagemang innan man kan ut och åka med ett "eget" InterCity-tåg lite här och där.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Mats Gudmundson Visa inlägg
    Jag skulle vilja slå ett extra slag för ett bevarande av en R4 innan det är försent. Om jag räknat rätt så återstår endast 4 exemplar med någorlunda hyfsad orginalutförande (jag vet att det inte är exakt).
    Det finns ett ganska gott utbud av 30 - 40 talare bevarat här och där, men det känns nästan lite som att svära i kyrkan när man vurmar för en 80-talare. Minns när dom kom och har vuxit upp med dem i princip, så dom är ju trots allt en viktig milstolpe i svenska järnvägshistorien. R4:an är som grädde på moset den sista "riktiga" restaurangvagnen.
    När man 2056 ska fira järnvägen och börjar bygga ihop något som fanns med diverse ritningar och delar som man lyckats bevara, då tänker man "synd att vi inte sparade en"

Nu finns det nog några som tänker tanken, ja men gör det själv då! Jovisst, skulle gärna göra det om resurser och kunskap fanns. Vill hemskt gärna vara med och stötta och borga för en "Svenska InterCity-klubben" eller "Club 80"
    Andemeningen är att det skulle vara trevligt om viljan fanns, innan Stena Metall har tagit hand om en stor del av svensk järnvägshistoria, sen står vi entusiaster och nostalgiker där och undrar vad som hände.

HP skrev ett mycket bra tredelat inlägg om framtiden för föreningarna på Järnvägshistoriskt forum. Det fanns en hel del läsvärda inlägg om framtiden. Ett litet sidotips.

Att bara ställa upp en vagn någonstans slutar väl med ett Skellefteåsyndrom (WL4:an), det måste finnas resurser, kunskap, tillstånd, och engagemang innan man kan ut och åka med ett "eget" InterCity-tåg lite här och där.

Svårt att säga vad som är sista "riktiga" restaurangvagnen. Snälltågets restaurangvagnar får nog ses som minst lika högklassiga som R4 i original. Och dessa får nog också ses som "riktiga" restaurangvagnar. Vagnskorgen till dessa är begagnade tyska vagnar, men det är bara skalet på dessa. Allt annat är nybyggt på dessa, så de får nog ses som både nyare och modernare än R4.

Men om vi då går in på 80-talsvagnar som är värda att bevara:

Visst bör man bevara 80-talsvagnar. Precis som t ex nitade vagnar från 1930-talet, så utgör även 80-talsvagnarna en epok i svensk järnvägshistoria, ingen tvekan om saken. Själv upplevde jag under min uppväxt hur nitade vagnar fanns kvar, men allt mer fasades ut, och 80-talsvagnar levererades och kändes nya, oavsett om man gillade planlösningarna på dessa eller inte.

Jag håller med om att minst en R4 som är något sånär orörd bör sparas. Minst en A7 och en B7 bör också sparas, då dessa två typer utgjorde så att säga basen på 80-talsserien. Även AFM7 känns viktig att spara. Det är en så udda vagnstyp. Det byggdes bara tre vagnar och man får nog säga att dess historia och bakgrund också är rätt udda.

Det finns en 80-talsvagn som jag sörjer att den inte sparades i rätt utförande. Det gäller S1 5248, den vagn som också har kallats för Ericsons vagn. Vagnen levererades som konferensvagn 1981 i samband med SJ:s 125-årsjubileum. På senare tid har den tagits över av Tågab och dess unika inredning har byggts om till B7-inredning från ett par skrotade B7-vagnar. Vagnen tappade då sin charm tyvärr.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om jag tillåter mig "sammanfatta": den vagnbredd med 3150 mm:s bredd som SJ införde från 1891, blir numera ett minne blott. Numera blir det 2825 mm - litet bredare än nutida bussar...
    Tråkigt.
    Berra

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bertil Bengtsson Visa inlägg
    Om jag tillåter mig "sammanfatta": den vagnbredd med 3150 mm:s bredd som SJ införde från 1891, blir numera ett minne blott. Numera blir det 2825 mm - litet bredare än nutida bussar...
    Tråkigt.
    Berra

Det ska snarare sägas att det beror på vad vagnarna ska användas till. Regina är fortsatt bredare. Ska man däremot beställa nya fordon som ska efterträda X2 så bör dessa åtminstone kunna klara sig till Hamburg, med en bredd anpassad efter det.

Men den här tråden handlar inte om vagnsbredd utan om 80-talsvagnarnas framtid. Diskussioner om vagnsbredd får gå till separat tråd.

Никлас Быгдестам

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Tråkigt.
    Berra
    ???
    Västtrafik Zefiro 3328 mm, Flytoget type 78 3,3 m, Norske Tog type 74, 75 och MTR X74 3200 m.
    Det är alla nya tåg från stora tillverkares standardserier.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tråkigt.
    Berra
    En vinkling på detta:
    I tråden har det diskuterats att SJ inte kommer ha kvar så många sittvagnar i loktåg,och att 80-talsvagnarna kan försvinna (kanske bara vara kvar någon enstaka i nattågen).

Men, hur är det med de andra svenska operatörerna, kan någon av dem tänkas försöka köpa några SJ:s 80-talsvagnar? Jag tänker i första hand på Tågab. Eller kan de tänkas tycka att 60-talsvagnarna är bättre och pysslar om dem? Eller kommer de också köpa vagnar från utlandet?

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

En vinkling på detta:
    I tråden har det diskuterats att SJ inte kommer ha kvar så många sittvagnar i loktåg,och att 80-talsvagnarna kan försvinna (kanske bara vara kvar någon enstaka i nattågen).

Men, hur är det med de andra svenska operatörerna, kan någon av dem tänkas försöka köpa några SJ:s 80-talsvagnar? Jag tänker i första hand på Tågab. Eller kan de tänkas tycka att 60-talsvagnarna är bättre och pysslar om dem? Eller kommer de också köpa vagnar från utlandet?
    Om inte arbetskraftskostnader vore så dyra i Sverige så hade de kunnat byggas om till sov-/liggvagnar, där sth, bredd och höjd kommer till sin rätt. Men det har väl redan avhandlats i PV. Och manövervagnarna AFM/ byggas om till utsikts-/barvagnar för norrlandstågen med utsikt bakåt efter amerikansk modell. Kanske kompletterade med extra "turistbussfönster" ovanför frontrutorna :). Bara drömmar förstås. Ingen lönsamhet i det antar jag :)

PS. Men jag har funderat på samma sak som Ulf. En nyckelfråga är kanske om de har behov av högre sth för framtida planer. DS.

Senast redigerat av Billy den 2021-05-09 klockan 09:28:22. Anledning: PS

Beobachter
    Ej längre aktiv

En vinkling på detta:

Eller avvecklar man trafiken?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •