Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Järnvägstransporter av ved och flis från Norge

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Järnvägstransporter av ved och flis från Norge

Jag är lite nyfiken på hur det ser idag med de relativt stora flöden av skogsråvara som går över gränsen från Norge till Sverige idag. Det jag känner till med säkerhet idag är att Hector Rail kör det stora flödet av massaved för Stora Enso till Skoghall och Gruvön från Elverum med omnejd. Hector Rail kör också bränsleflisen för Fortum från samma trakter. Green Cargo kör sågverksflis från Moelvens sågverk till Gävleområdet.

Sedan är det en del som jag inte känner till så bra. Är det någon som kan komplettera med flöden av sågtimmer, massaved, bränsleved och bränsleflis från Norge även med andra tågoperatörer som t.ex. TÅGAB och någon till.

Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Järnvägstransporter av ved och flis från Norge

Nu är det inte så mycket vet utan mest tror och de tåg jag ser passera främst Åmotfors. Hector 4 tåg om dagen till Skoghall och Gruvön men de är ju välkäna för Alex :rolleyes:. Hector kör ju också bränsletåg till Värtan, lastas en dag i veckan någonstans i Norge och en dag i veckan i Arvika (som i alla fall är rätt nära gränsen). Green Cargo har bränsletåg till Korsnäs men väl även massavedståg till Frövi tror jag det är. Inte klar över hur många dagar i veckan. Sedan har väl Green Cargo även massaved till Värö några dagar i veckan? Tågab är mera oregelbundet vad det verkar men oftast är det flera tåg i veckan med främst timmer som jag tycker det ser ut som. Okänt var de tågen tar vägen men mot Småland förekommer i alla fall. (Man kunde ju spåra lite med daglig graf förr men det går ju inte längre. e tåg som finns i den fastställda tågplanen går ju fortfarande att se men mycket där, inte minst på virkestågsmarknaden, är ju inaktuellt innan tågplanen börjar gälla!) /PK

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag fick tips från Norge att det kan finnas ett nytt massavedsflöde på tåg från Norge till Rottneros i Vallvik. Kan det stämma och vem är operatör i så fall? Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

GC kör massaved/timmer från Norge till Värö några gånger/vecka

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Nu är det inte så mycket vet utan mest tror och de tåg jag ser passera främst Åmotfors. Hector 4 tåg om dagen till Skoghall och Gruvön men de är ju välkäna för Alex :rolleyes:. Hector kör ju också bränsletåg till Värtan, lastas en dag i veckan någonstans i Norge och en dag i veckan i Arvika (som i alla fall är rätt nära gränsen). Green Cargo har bränsletåg till Korsnäs men väl även massavedståg till Frövi tror jag det är. Inte klar över hur många dagar i veckan. Sedan har väl Green Cargo även massaved till Värö några dagar i veckan? Tågab är mera oregelbundet vad det verkar men oftast är det flera tåg i veckan med främst timmer som jag tycker det ser ut som. Okänt var de tågen tar vägen men mot Småland förekommer i alla fall. (Man kunde ju spåra lite med daglig graf förr men det går ju inte längre. e tåg som finns i den fastställda tågplanen går ju fortfarande att se men mycket där, inte minst på virkestågsmarknaden, är ju inaktuellt innan tågplanen börjar gälla!) /PK
    Gissar att det är mer timmer än ved som går till Småland, skulle i så fall vara ved till Mönsterås för att göra pappersmassa på, men det var länge sedan jag såg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad jag förstått är det mycket svårt för tågoperatörerna att räkna hem transporterna till Mönsterås! Dels krävs lång körning med diesellok Kalmar-Mönsterås men framför allt har det blivit mycket trångt och besvärligt att få fram godståg på sträckan Alvesta-Kalmar! Hur man än planerar fastnar tågen på någon mötesstation och man får massor av "skogstid". Varje timma kostar ju 10.000 tals kronor...
    Däremot körs det en hel del sågtimmer till VIDA i både Vislanda och Alvesta. Båda dessa ligger ju bra till men frågan gällde ju egentligen vad som kom från Norge och hur det är med det vet jag ej. TÅGAB kör av och till tåg med sågtimmer till Vislanda men om detta lastas i Värmland eller Norge vet jag inte!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •