Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Järnvägsfotografer = Brottslingar?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Järnvägsfotografer = Brottslingar?

Är järnvägsfotografer brottslingar? Jag kan inte dra någon annan slutsat än att Trafikverket anser det, då järnvägsfotograferna tillhör de grupper utan brottsliga avsikter som inte längre kommer åt de dagliga graferna. Detta då Trafikverket slutade offentliggöra graferna för att de användes i brottsligt syfte, utan defeniera vad som är ett brottsligt syfte. Personer med brottsliga avsikter lär inte på något sätt hindras av Trafikverkets beslut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Järnvägsfotografer = Brottslingar?

När jag och mina vänner är ute och reser brukar vi knappa in denna sida https://www.tagkartan.se/#530800997
    Har blivit en massa trevliga bilder och filmer med åren.
    Placera markören över de färgade prickarna.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Nu är det väl så att Trafikverket inte klassar fotografer som brottslingar, det Trafikverket vill försvåra är nyttjandet av dagliga grafer för att kunna utföra diverse brottsliga handlingar på järnvägen med hjälp av dessa.
    Ja, det har förekommit och det är en av de stora anledningarna till att dom tagits bort från det offentliga ljuset.
    En positiv effekt av detta är att vi som använder trafikverkets system i vår yrkesutövning har märkt en markant skillnad i snabbhet i dessa sedan dagliga graferna försvann från det offentliga! :rolleyes:

Jag undrar för övrigt om flygfotografer är lika krävande att få ta del av Luftfartsverkets och de olika operatörernas interna system och flygplansplaneringssystem som järnvägsfotografer är? :)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Flygfotograferna använder Flightradar24.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Alltid roligt med folk som sitter hemma och dra sina egna påhittade slutsatser om andras beslut.

Om vi börjar i andra änden. Kan du ge några argument för att Trafikverket ska tillhandahålla dessa uppgifter till folk som idag inte har tillgång till dessa och inte behöver dessa i sin yrkesroll?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Alltid roligt med folk som sitter hemma och dra sina egna påhittade slutsatser om andras beslut.

Om vi börjar i andra änden. Kan du ge några argument för att Trafikverket ska tillhandahålla dessa uppgifter till folk som idag inte har tillgång till dessa och inte behöver dessa i sin yrkesroll?
    http://postvagnen.org/forum/index.ph...ead&id=1118756
    :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Argumenten för att ha Daglig graf offentliga är kanske svaga, exempelvis för att det finns personer som gillar tåg och att fotografera och filma dessa för att andra tågintresserade skall kunna njuta av dessa alster. Dessutom finns det tidtabellsnördar som gillar att följa olika tåg. Dock är alla dessa personer tämligen oförargliga och laglydiga, förutom kanske visst spårspring, och att utestänga dessa från sin hobby kan räknas som en ovänlig handling. Mot Trv står också en grundbult i svensk lagstiftning och liknande, offentlighetsprincipen. Allt som inte kan skyddsklassas SKALL vara offentlig handling. Trv har inte fullt ut redovisat skälen för att ta bort visningen utan bara svepande hänvisat till brottsliga handlingar med hjälp av graferna. Lite kort på bordet skulle nog hjälpa upp stämningen. Eller fördjupa motsättningarna. Som det är nu kan man misstänka att det till en del handlar om ren motvilja, vilket också kan utläsas av vissa kommentarer ovan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Nilsson Visa inlägg
    Är järnvägsfotografer brottslingar? Jag kan inte dra någon annan slutsat än att Trafikverket anser det, då järnvägsfotograferna tillhör de grupper utan brottsliga avsikter som inte längre kommer åt de dagliga graferna. Detta då Trafikverket slutade offentliggöra graferna för att de användes i brottsligt syfte, utan defeniera vad som är ett brottsligt syfte. Personer med brottsliga avsikter lär inte på något sätt hindras av Trafikverkets beslut.
    Har du provat att begära ut de dagliga graferna? Om du inte får ut informationen du vill ha så får du åtminstone ett beslut med motivering som går att överklaga.

En rätt så bra guide finns på http://www.allmanhandling.se/

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Argumenten för att ha Daglig graf offentliga är kanske svaga, exempelvis för att det finns personer som gillar tåg och att fotografera och filma dessa för att andra tågintresserade skall kunna njuta av dessa alster. Dessutom finns det tidtabellsnördar som gillar att följa olika tåg. Dock är alla dessa personer tämligen oförargliga och laglydiga, förutom kanske visst spårspring, och att utestänga dessa från sin hobby kan räknas som en ovänlig handling. Mot Trv står också en grundbult i svensk lagstiftning och liknande, offentlighetsprincipen. Allt som inte kan skyddsklassas SKALL vara offentlig handling. Trv har inte fullt ut redovisat skälen för att ta bort visningen utan bara svepande hänvisat till brottsliga handlingar med hjälp av graferna. Lite kort på bordet skulle nog hjälpa upp stämningen. Eller fördjupa motsättningarna. Som det är nu kan man misstänka att det till en del handlar om ren motvilja, vilket också kan utläsas av vissa kommentarer ovan.
    Lika svepande har man hanterat TDOK-systemet, de är visserligen inte sekretessbelagda (utom i ett fåtal fall), men även för oss som behöver dem i vår yrkesutövning saknas möjlighet att ha uppsikt över vad som gäller. En bråkdel av dem är tillgängliga via internet. För övriga kan man inte ens få en lista över vilka de är, än mindre uppgift om vilken som är gällande version. Noja!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Eller så kan man acceptera beslutet att graferna är borta och gå vidare, gå ut i naturen istället och ta med en rejäl matsäck och en stor termos varm dryck och vänta på tågen!
    Klart mycket trivsammare och man får en härlig naturupplevelse på köpet. :)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Christoffer S Visa inlägg
    Eller så kan man acceptera beslutet att graferna är borta och gå vidare, gå ut i naturen istället och ta med en rejäl matsäck och en stor termos varm dryck och vänta på tågen!
    Och vill man nödvändigtvis hålla sig till tågen så köper man sig istället en resa, sedan har man garanterat full koll på åtminstone ett tåg (i taget).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg

Knäckfrågan är om de är att betrakta som offentlig handling. Är det så behöver man inte ange något skäl alls för att se dem.
    Det kan ju dock sägas att det inte finns någon skyldighet att ha dem lätt tillgängliga on-Line för envar.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Christoffer S Visa inlägg
    Även du har rimligen ett intresse av att verket följer lagen. Vi får se vad det här landar, men verkets motivering är inte särskilt imponerande, särskilt som man hävdar att samma material helt plötsligt ändrat karaktär. Att de sedan inte behöver tillhandahålla det på nätet är en annan femma, men på förfrågan ska de flesta handlingar lämnas ut. Det är så offentlig förvaltning fungerar i Sverige. Trafikverket är en del av den, även om det säkerligen inte passar somliga personer som jobbar på verket och tydligen inte heller vissa järnvägsföretag, som säkert hållt låda i den här frågan.

Svaret på den här frågan får vi inte förrän saken prövats, tills dess vore det kanske klädsamt om somliga i sektorn antog en inte fullt så kategorisk inställning i frågan. För övrigt kan jag notera att järnvägssektorn inte riktigt har förstått det här med förespråkare för sin egen sektor. Det är som att såväl intresserade som kunder ofta ses som störande element. Inte överallt, men alldeles för ofta.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-03-08 klockan 17:03:45. Anledning: Omformulering

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och vill man nödvändigtvis hålla sig till tågen så köper man sig istället en resa, sedan har man garanterat full koll på åtminstone ett tåg (i taget).
    Ahh, det blir spännande med en massa bilder på grå SJ-klädsel och reklamlappar på bordet framför! ;)

Tillägg: Nu hör jag dock inte till gruppen som brukar använda grafer för att leta reda på det där tåget med det och det loket på någon enkelspårig bana, men det jag menar är att det knappast är utbytbara saker.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    När jag och mina vänner är ute och reser brukar vi knappa in denna sida https://www.tagkartan.se/#530800997
    Har blivit en massa trevliga bilder och filmer med åren.
    Placera markören över de färgade prickarna.
    Tågkartan täcker inte allt. Just nu sitter jag i ett stillastående 10537 i Stockaryd bakom ett, enligt tågkartan, obefintligt godståg.

Passagerare Harald Nordiuss avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag vågar, utan att ha frågat den som tog den här bilden, svära på att han inte hade tillgång till någon daglig graf.
    http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...al-tisdagsbild

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Harald Nordius Visa inlägg
    Jag vågar, utan att ha frågat den som tog den här bilden, svära på att han inte hade tillgång till någon daglig graf.
    http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...al-tisdagsbild
    På vilket sätt utgör det ett argument för att Trafikverkets agerande är korrekt eller felaktigt?

Citat Ursprungligen postat av MrMarket Visa inlägg
    Har du provat att begära ut de dagliga graferna? Om du inte får ut informationen du vill ha så får du åtminstone ett beslut med motivering som går att överklaga.
    Jag har skickat in en sådan begäran. Gjorde det i måndags, men har bara fått ett automatiskt svar tillbaka. Vet inte hur länge jag ska vänta innan jag kan anse att det inte är särskilt skyndsamt hanterat.

/ Kiwi

Passagerare Harald Nordiuss avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    På vilket sätt utgör det ett argument för att Trafikverkets agerande är korrekt eller felaktigt?
    Det är ett argument för att det inte är någon katastrof för tågfotografer att inte ha tillgång till dagliga grafer. En överväldigande majoritet av alla tågbilder torde vara tagna utan tillgång till daglig graf.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Jag har skickat in en sådan begäran. Gjorde det i måndags, men har bara fått ett automatiskt svar tillbaka. Vet inte hur länge jag ska vänta innan jag kan anse att det inte är särskilt skyndsamt hanterat.

/ Kiwi
    "Skyndsamt" innebär definitivt mindre än en vecka. I princip ska man kunna förvänta sig svar inom några timmars ordinarie arbetstid, eller i vart fall inom en arbetsdag. Skriv genast och påminn, har du inte fått svar fredag efter lunch är det fullt motiverat att ringa, be växeln ta dig till diariet så att de kan dirigera dig vidare till den som fått i uppgift att handlägga din begäran.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •