Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Väntade sju år på kommunens svar om spårvagnar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Väntade sju år på kommunens svar om spårvagnar

Läste någonstans att "allt som går på räls" är ok i detta forum. Säg till om jag har fel.
    Spårvägssällskapet i Gävle har sparat ett antal vagnar för att försöka få dem i museitrafik i Gävle men nu har politikerna sent omsider sagt nej, som man kan läsa i SVT:s lokala nyheter. Tidigare optimistiska nyheter i Arbetarbladet och Gefle Dagblad var tydligen för opitmistiska.

SVT 2018-03-07

AB 2015-04-13

GD 2017-05-01

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Väntade sju år på kommunens svar om spårvagnar

Citat Ursprungligen postat av OlleThåström Visa inlägg
    Läste någonstans att "allt som går på räls" är ok i detta forum. Säg till om jag har fel.
    Spårvägssällskapet i Gävle har sparat ett antal vagnar för att försöka få dem i museitrafik i Gävle men nu har politikerna sent omsider sagt nej, som man kan läsa i SVT:s lokala nyheter. Tidigare optimistiska nyheter i Arbetarbladet och Gefle Dagblad var tydligen för opitmistiska.

SVT 2018-03-07

AB 2015-04-13

GD 2017-05-01
    Spårvagnar är hur tillåtet som helst, ingen fara!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av OlleThåström Visa inlägg

SVT 2018-03-07

AB 2015-04-13

GD 2017-05-01
    De hamnar i alla fall någonstans, dit Gävlebor kan åka på en dagsutflykt, alltså i Stockholm och Malmköping.
    Fast om de ska rulla i Stockholm målas de väl om. Man kan väl inte ha gula spårvagnar i Stockholm?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Just GS gamla luftledningsinspektionsvagn som var i drift som sådan från till för en 12 år sedan eller så behöver mer än ett lager röd färg för att bli återställd till Gävle-skick.
    Två nya förarplatser, dörrar på båda sidor, komplett ny inredning....

Det var mycket som ändrades när man gjorde mustang av Gävles fina pedalvagnar i Göteborg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tråkig nyhet inte bara för gävleborna och de eldsjälar som arbetat med projektet utan även för oss som i bland har Gävle som besöksmål! Det hade säkert lockat några till att besöka Gävle för att åka spårvagn till Limöbåten, Gävle varv och de kultursatsningar som görs i det gamla gasverksområdet! Åtminstone bör en sådan satsning ha lockat några av JVM.besökare att stanna lite längre och spendera lite mer pengar i kommunen! Trodde emellertid att projektet var förankrat hos kommunen!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tråkigt. Som gävlebo hade jag gärna sett spårvagnar rullandes i staden igen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Strömquist Visa inlägg
    Tråkig nyhet inte bara för gävleborna och de eldsjälar som arbetat med projektet utan även för oss som i bland har Gävle som besöksmål! Det hade säkert lockat några till att besöka Gävle för att åka spårvagn till Limöbåten, Gävle varv och de kultursatsningar som görs i det gamla gasverksområdet! Åtminstone bör en sådan satsning ha lockat några av JVM.besökare att stanna lite längre och spendera lite mer pengar i kommunen! Trodde emellertid att projektet var förankrat hos kommunen!
    Samtidigt så är det ju (som även vad gäller järnvägsfordon och museijärnvägar) en fråga om hur mycket man orkar spara, hur många olika spårvägslinjer/järnvägslinjer man orkar hålla i drift, och bemanna med personal för en rimlig trafik, och detta då under många år framöver, och med en betryggande säkerhetsorganisation.
    Det är ju lättare för en förening att ha museivagnar där det redan finns spårväg, som i Norrköping och i Göteborg, än att (som i Gävle) börja bygga och underhålla ett nytt spårvägsnät.

Det kanske långsiktigt är lättare att få några entusiastiska Gävle-bor att regelbundet åka till Malmköping för att där hjälpa till att ordna så att minst en av Gävle-vagnarna ser ut som de såg ut när de gick i trafik. Dessutom blir då Malmköping mer representativt.
    Så, det finns två sidor av saken.
    Det mest förvånande är som du påpekar att frågan inte verkar ha varit avstämd med kommunen. Det kanske inte räcker med eldsjälar, kanske behövs realister också. Man ser ju att flera museijärnvägar som ÖSlJ och ULJ har sett till att bygga upp en riktigt bra kontakt med kommunen, så att kommunen lyssnar på dem i alla frågor, och ser dem som något som bidrar (till turism t.ex.), och inte bara ställer krav.

EDI
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det är ju lättare för en förening att ha museivagnar där det redan finns spårväg, som i Norrköping och i Göteborg, än att (som i Gävle) börja bygga och underhålla ett nytt spårvägsnät.
    Som gävlebo håller jag med dig. Det finns redan ett järnvägsmuseum med gott om saker att se. Känns som en konstig resa att åka till Limöbåten (som det är sånt bråk om varje sommar) och gasklockorna.
    Men isåfall kan vi köra dressin på industrispåret som går till gasklockorna redan idag. :)

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Konstigt att ingen reagerat på färgen på spårvagnarna. Nog var dom röda när jag dagligen besökte Gävle under min studietid.

Citat Ursprungligen postat av motis Visa inlägg
    Konstigt att ingen reagerat på färgen på spårvagnarna. Nog var dom röda när jag dagligen besökte Gävle under min studietid.
    De var de! Men spårvagnen på bilderna är en Gävlemustang som hamnade i Göteborg, och blev nån gång ombyggd till arbetsvagn och målad gul. De var den de tänkte renovera.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •