Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nya MB-lok på gång

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Nya MB-lok på gång

Hej, rykten säger att Green Cargo har nya MB-lok på gång.
    Och att de nu kommer att vara försedda med ETCS.

Är det någon som vet när de ankommer Sverige?
    Och när sätts i trafik?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Nya MB-lok på gång

Citat Ursprungligen postat av säo Visa inlägg
    Hej, rykten säger att Green Cargo har nya MB-lok på gång.
    Och att de nu kommer att vara försedda med ETCS.

Är det någon som vet när de ankommer Sverige?
    Och när sätts i trafik?

Att de föses med ETCS känns logiskt.

Är det inte rentav på gång ganska många Mb nu som ska levereras?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej.

Vad det inte 100 som de köpt?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leonarde Visa inlägg
    Hej.

Vad det inte 100 som de köpt?
    Njaa.
    Enligt järnvägar.nu så är det så här:
    "Avtalet ger Green Cargo möjlighet att köpa tio lok per år i tio år. Men ännu finns inga beslut om köp av några lok."

Så, man har som jag tolkar det bara tecknat optioner. Om det inte hänt något sen dess.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Njaa.
    Enligt järnvägar.nu så är det så här:
    "Avtalet ger Green Cargo möjlighet att köpa tio lok per år i tio år. Men ännu finns inga beslut om köp av några lok."

Så, man har som jag tolkar det bara tecknat optioner. Om det inte hänt något sen dess.

Men har det inte sagts att det ska komma fler Mb detta år och 2022?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg

Green Cargo har jo bestilt 16 lok så langt. Hvor mange som er levert og i trafikk kjenner jeg ikke til. Registrerer at de enda går Re i noen av ståltogene Luleå - Borlänge, så de har tydeligvis ikke nok lok til å dekke alt der enda.

De to neste som skulle komme til Sverige skal ha ETCS. Om disse er levert, godkjent og i trafikk har det ikke fremkommet noe om her i Postvagnen i alle fall.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Var har du sett/hört det? Jag tror Ulf Nyströms artikel var en bra sammanfattning av läget efter några veckors olika spekulationer, men visst är den från oktober förra året. Dock, så länge Green Cargo inte fått ägartillskott har de kanske inte råd att beställa några nya lok. Se dock nedan om leveransen i år.

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Green Cargo har jo bestilt 16 lok så langt. Hvor mange som er levert og i trafikk kjenner jeg ikke til. Registrerer at de enda går Re i noen av ståltogene Luleå - Borlänge, så de har tydeligvis ikke nok lok til å dekke alt der enda.

De to neste som skulle komme til Sverige skal ha ETCS. Om disse er levert, godkjent og i trafikk har det ikke fremkommet noe om her i Postvagnen i alle fall.
    I artikeln jag länkade till (från oktober 2020) så står det ju "Green Cargo har 2019 och 2020 fått tio av de 16 Transmontana-lok företaget har avtal om. Ytterligare sex lok levereras i vår." Om dessa sista sex redan har levererats vet jag inget om.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Var har du sett/hört det? Jag tror Ulf Nyströms artikel var en bra sammanfattning av läget efter några veckors olika spekulationer, men visst är den från oktober förra året. Dock, så länge Green Cargo inte fått ägartillskott har de kanske inte råd att beställa några nya lok. Se dock nedan om leveransen i år.

I artikeln jag länkade till (från oktober 2020) så står det ju "Green Cargo har 2019 och 2020 fått tio av de 16 Transmontana-lok företaget har avtal om. Ytterligare sex lok levereras i vår." Om dessa sista sex redan har levererats vet jag inget om.
    På Railcolor finner man nr på 11 og 12. Men som sagt, om disse er kommet til Sverige og i trafikk er ukjent.

Jeg kan supplere med selv... Ved søk i fordonsregisteret så finnes ikke Mb 011 og 012, så de er nok ikke levert enda.

Senast redigerat av Ståle Ualand den 2021-05-08 klockan 17:25:28. Anledning: supplerende informasjon

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    På Railcolor finner man nr på 11 og 12. Men som sagt, om disse er kommet til Sverige og i trafikk er ukjent.

Jeg kan supplere med selv... Ved søk i fordonsregisteret så finnes ikke Mb 011 og 012, så de er nok ikke levert enda.
    Enligt planerna skall lok 11-16 komma i vår och sommar.
    Men såvitt jag förstått är det föga oväntat problem med ETCS och det återstår att se om alla 16 loken är i trafik på svenska spår innan höstdagjämningen.
    Jag tror inte Green Cargo skriver kontrakt på fler lok innan kapitaltillskottet är utbetalt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •