Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Varför pendelbåt på Mälaren

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför pendelbåt på Mälaren

Ett tyskt företag ska tydligen sätta in en pendelbåt på Mälaren. Utgångshamnen ska vara Norrvik och slutbryggan blir några hamnar i Mälaren.
    Tycker att det borde vara smidigare att flytta över container direkt till järnvägsvagnar i Norrvik och köra ut lasten till konsumenterna i mellan Sverige via järnväg. Verkar bara vara extra jobb att transportera godset på båt till Västerås från Norvik.
    https://www.sjofartstidningen.se/con...overflyttning/
    Någon som har en förklaring till varför man sätter in en pendelbåt mellan Norrvik, Västerås och kanske Köping.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Varför pendelbåt på Mälaren

Väldigt OT...
    "Norrvik"är säkerligen den nya hamnen Norvik vid Nynäshamn.../Ulf

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Min gissning är att det finns viss ekonomi för alternativet. Om man läser artikeln står det att fartyget har kapacitet för totalt 208 TEU (104 40 fots containrar) och detta kan jämföras med ett godståg som har en lastkapacitet motsvarande en tredjedel till hälften av fartyget. Detta betyder att deras transportupplägg med 2 dubbelturer vecka kommer motsvara ungefär 5 godståg per vecka om vi antar att godståget och fartyget har liknande beläggningsgrad.

Någon annan aspekt som kan bidra till god ekonomi för deras transportupplägg är att transporter till sjöss är betydligt flexiblare än transporter på räls.

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Min gissning är att det finns viss ekonomi för alternativet. Om man läser artikeln står det att fartyget har kapacitet för totalt 208 TEU (104 40 fots containrar) och detta kan jämföras med ett godståg som har en lastkapacitet motsvarande en tredjedel till hälften av fartyget. Detta betyder att deras transportupplägg med 2 dubbelturer vecka kommer motsvara ungefär 5 godståg per vecka om vi antar att godståget och fartyget har liknande beläggningsgrad.

Någon annan aspekt som kan bidra till god ekonomi för deras transportupplägg är att transporter till sjöss är betydligt flexiblare än transporter på räls.
    Det kan ju också vara svårt att få tåglägen för motsvarande transport på tåg. Hur skulle man för övrigt köra den? Via Cst? Eller med rundgång i Älvsjö?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Då kan jag berätta, att ett av veckans två tågpar Eskilstuna - Norvik redan idag går via Västerås. Det handlar om måndagstågparet. Det går strax efter midnatt från Eskilstuna, gör uppehåll runt en timme på Västerås Västra och fortsätter sedan via Stockholm Central och Älvsjö till Norvik. Och motsvarande på nordgång. Då går tåget vid lunchtid från Norvik via Stockholm Central och Västerås Västra till Eskilstuna. Det andra av veckans två tågpar, på torsdagar, går fortfarande Eskilstuna - Norvik via Södertälje Syd och Älvsjö godsbangård.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det kan ju också vara svårt att få tåglägen för motsvarande transport på tåg. Hur skulle man för övrigt köra den? Via Cst? Eller med rundgång i Älvsjö?
    Det är en del i bristande flexibilitet. Ifall man önskar att få tillfredsställande tåglägen är man bunden till den årliga tågplaneprocessen och detta kräver av naturliga skäl en planeringshorisont på åtminstone 1.5-2.5 år. Detta är till skillnad från väg och sjöfart där planeringshorisonten är betydligt kortare och är inte bunden till den årliga tågplaneprocessen.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    apr 2020

Vilken väg tar fartyget? Åker det genom Södertälje eller Stockholm?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Cvalle Visa inlägg
    Storleken pekar på Södertälje. Det blir väl också närmare.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Cvalle Visa inlägg
    Den huvudsakliga farleden till Mälaren är via Södertälje kanal. För den som är fartygsintresserad finns det möjlighet att se dessa fartygstransporter från Igelstabron i Södertälje.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Den huvudsakliga farleden till Mälaren är via Södertälje kanal. För den som är fartygsintresserad finns det möjlighet att se dessa fartygstransporter från Igelstabron i Södertälje.

/Axel L
    ...eller vid slussen inne i Södertälje./Ulf

All båttrafik kan följas på denna AIS sida:
    https://www.marinetraffic.com/se/ais...59.188/zoom:12
    /Ulf

Passagerare
    Medlem
    apr 2020

Tack, då var det som jag misstänkte! Av någon anledning verkade nästan Hammarbyslussen i Stockholm bredare, men märkte att så inte verkade vara fallet! Hade ju varit konstigt att inte köra utanför Stockholm, även om det blir mer "öppet hav".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kommer man att lasta över containers till tåg för vidare transport ut till mellan Sverige?
    Min egen erfarenhet av Västerås hamn är att man är allergisk och skyr järnvägs transporter? För ca 15 år sedan var vi på studiebesök och jag fick då svaret att det var problem med att få fram godsvagnar i tid trotts att det borde gå att offra ett uppställningsspår vid västra bangården. Ett litet växellok borde man kunna ställa upp vid hamnen. Borde räcka med att en stuveriarbetare har körkort för bil och att man låser växlarna så tågen inte rullar ut på SJ spår. "Förlåt banverkets spår!" Verkar som om alla containers ska vidare med bil. Vintertid är spåren ner till hamnen täckta med snö så jag har aldrig de senaste tio åren lagt märke till att någon vagn rullat genom snödrivorna mot hamnen.
    Om det är svårt att klämma in godståg på sträckor i mellan Sverige hur kan det komma sig att man tillåter att företag bokar in sig på en sträcka 7 dagar i veckan men sedan bara kör tåg två gånger i veckan. När jag är hemma i byn och ska ta en bensträckare på två mil brukar jag kolla in på Railtracker vilka tåg jag kan få syn på. Av tre godståg händer det ofta att jag bara får syn på ett godståg

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Det är en del i bristande flexibilitet. Ifall man önskar att få tillfredsställande tåglägen är man bunden till den årliga tågplaneprocessen och detta kräver av naturliga skäl en planeringshorisont på åtminstone 1.5-2.5 år. Detta är till skillnad från väg och sjöfart där planeringshorisonten är betydligt kortare och är inte bunden till den årliga tågplaneprocessen.

/Axel L
    Nja! Det går alldeles utmärkt att begära tåglägen med 5 dagars varsel i adhoc-processen. Det görs hundratals sådana beställningar varje vecka, även för komplicerade upplägg och i det här fallet, ett tåg från Norvik till Västerås eller annan plats i Mälardalen är inte särskilt komplicerat, även om man kanske inte får samma minuttal på sina tåg alla veckans dagar.

//Fredrik

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Nja! Det går alldeles utmärkt att begära tåglägen med 5 dagars varsel i adhoc-processen. Det görs hundratals sådana beställningar varje vecka, även för komplicerade upplägg och i det här fallet, ett tåg från Norvik till Västerås eller annan plats i Mälardalen är inte särskilt komplicerat, även om man kanske inte får samma minuttal på sina tåg alla veckans dagar.

//Fredrik
    Du kan väl knappast bygga hela din logistik på adhoc beställningar? Det måste ju vara extremt stor risk att du inte får de tåglägen du behöver isf.
    Jag håller med ursprungspostaren - det är för dålig flexibilitet. Fraktmarknaden jobbar inte i flerårsprocesser.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Citat Ursprungligen postat av Håkan H Visa inlägg
    Då kan jag berätta, att ett av veckans två tågpar Eskilstuna - Norvik redan idag går via Västerås. Det handlar om måndagstågparet. Det går strax efter midnatt från Eskilstuna, gör uppehåll runt en timme på Västerås Västra och fortsätter sedan via Stockholm Central och Älvsjö till Norvik. Och motsvarande på nordgång. Då går tåget vid lunchtid från Norvik via Stockholm Central och Västerås Västra till Eskilstuna. Det andra av veckans två tågpar, på torsdagar, går fortfarande Eskilstuna - Norvik via Södertälje Syd och Älvsjö godsbangård.
    Låter som att måndagståget eventuellt kan komma att ersättas av det här nya båtuppläget? Något du har någon insikt eller åsikt om?

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Du kan väl knappast bygga hela din logistik på adhoc beställningar? Det måste ju vara extremt stor risk att du inte får de tåglägen du behöver isf.
    Jag håller med ursprungspostaren - det är för dålig flexibilitet. Fraktmarknaden jobbar inte i flerårsprocesser.
    Det finns godsföretag som idag bygger delar av sin verksamhet på beställningar i adhoc-procsessen. Sen har den processen brister, men allt handlar om att man faktiskt vet vad som är möjligt och inte möjligt att få i tidtabellssammanhang. Mellan Norvik och Västerås ser jag inga som helst problem att få bra adhoc-lägen, eller mellan Norvik och Eskilstuna eller någon annan plats i Mälardalen. Man får hålla sig undan från rusningstiden, men gör man det finns det möjliga kanaler att köra i.

Skulle man däremot vilja ha ett adhoc-läge Trelleborg-Umeå eller något annat långväga så skulle det också gå, men du skulle troligen få olika tider varje dag och i vissa fall, rejält förlängd transporttid.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Fast flexibel planering som andra trafikslag ägnar sig år liknar väl adhoc processen. Man får ta de terminaltider som ingen annan har bokat.

Sedan vet jag inte om man kan förboka kanalpassager inom sjöfarten eller om det altid är först till kvarn?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad är ditt förslag för ökad flexibilitet? Järnvägen är inte som en väg där man kan släppa på trafik tills det tar stopp. Sedan är inte heller lastbilstrafiken så flexibel som vissa tror då man inte huxflux kan dyka upp vid en terminal för lastning/urlastning. Även där gäller det att boka tid och om man missar sin tid får man hoppas på att det finns en ledig tid i närtid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Borde inte vara några problem med att ha bestämda sträckor och sena avgångar. Men inte så sena att tåget inte på morgonen kommer fram till slutstationen. Borde inte vara några problem att köra sträckan Stockholm - Karlstad. Stockholm- Östersund under natten. Problemet enligt en kille på Mälarhamnar var att få fram lämpliga godsvagnar. och runt 17,00 tiden växla fram de lastade vagnarna till bangården och in på rätt spår.
    Förstår inte vitsen med båtpendeln eftersom trafiken på Mälaren redan nu är ganska intensiv med direktlinjer till Östersjöhamnar och på lite längre sträckor.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •