Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Lokförarnyckel/L-nyckel, i vilka järnvägsfordon används den?

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Lokförarnyckel/L-nyckel, i vilka järnvägsfordon används den?

Nybliven tunneltågförare här. Vi fick ut en L-nyckel där ena sidan har ett kvadratiskt hål och den andra har ett runt hål med en ”kil”.

Min undran är om någon av dessa nycklar används inom annan järnvägstrafik i Sverige, i så fall vilken trafik och vilken av nycklarna?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lokförarnyckel/L-nyckel, i vilka järnvägsfordon används den?

Nej, de är unika för SL och tillverkades av SL i Hammarby, det lär ha varit en inte heltigenom dokumenterad process som var lite svår att replikera sedan han som gjorde dom slutat. Intressant därför att din ser helt nygjord ut, MTR kanske har fått igång processen igen!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

PS jag skulle kalla den ”vagnsnyckel”. Uttrycket L-nyckel är nog helt att hänföra till den vinklade formen!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nej, de är unika för SL och tillverkades av SL i Hammarby, det lär ha varit en inte heltigenom dokumenterad process som var lite svår att replikera sedan han som gjorde dom slutat. Intressant därför att din ser helt nygjord ut, MTR kanske har fått igång processen igen!
    Ja, just denna variant torde vara unik för T-banan, men är inte den fyrkantiga änden identisk med den vi använder vid järnvägen?
    Jim

Världens meste Rapidloksförare. Förste svensk att köra Krokodilen i Sverige.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Ja, just denna variant torde vara unik för T-banan, men är inte den fyrkantiga änden identisk med den vi använder vid järnvägen?
    Jim
    Jo, den fungerar utmärkt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Jim
    Tunnelbanefyrkanten är 9 mm, en järnvägsnyckel brukar även klara 10 mm så helt identiska är de inte. Men den funkar oftast.

Passagerare
    Medlem
    maj 2019

Men den andra änden då.
    Förr på järnvägen fick vi lära oss att den änden var avsedd för ångvärmen, men jag kan minnas fel.

Vad har den för uppgift på tunnelbanan?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Mårtensson Visa inlägg
    Men den andra änden då.
    Förr på järnvägen fick vi lära oss att den änden var avsedd för ångvärmen, men jag kan minnas fel.

Vad har den för uppgift på tunnelbanan?
    Den passar i förarhyttsdörrarna där, förmodligen ansågs det för simpelt med bara fyrkant.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Men vad har de då fyrkantsnyckeln till?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av säo Visa inlägg
    Men vad har de då fyrkantsnyckeln till?
    Annat än dörrar.

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

PS jag skulle kalla den ”vagnsnyckel”. Uttrycket L-nyckel är nog helt att hänföra till den vinklade formen!
    Min uppfattning är att de kallas L-nyckel i SL-världen, men vagnsnyckel i järnvägsvärlden.

Tunnelbanefyrkanten är 9 mm, en järnvägsnyckel brukar även klara 10 mm så helt identiska är de inte. Men den funkar oftast.
    Tunnelbanefyrkanten (som väll är en spårvägsfyrkant?) är rak medan en järnvägsfyrkant brukar vara konisk. Den koniska passar alltid bättre i låset eftersom den styr in nyckeln. När jag började på Roslagsbanan fick vi T-nycklar med liten rak fyrkant, större konisk fyrkant och inverterad fyrkant (dessutom bra som ölöppnare!). Den lilla raka var till de nya vagnarna, och de andra till de gamla tågen som nyligen var borta från trafiken då. Den stora koniska var bättre till allt, men verkstaden ansåg att den slet ut tapparna av mässing på de nya fina blå vagnarna och att bara den lilla raka skulle få användas...

Citat Ursprungligen postat av Bengt Mårtensson Visa inlägg
    Men den andra änden då.
    Gamla vagnsnycklar från järnvägen kan ha en gasnyckel (för gaslyse) som ser ut ungefär som tunnelbanenyckeln, fast betydligt mindre. Ångvärme har jag inte hört, men det kan säkert stämma. Vad används en nyckel till där?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •