Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Batterielektriska tåg billiga i drift.

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    438

    Batterielektriska tåg billiga i drift.



  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Batterielektriska tåg billiga i drift.

    Vad menar skribenten med att batteriet har 46 kW? Mig veterligt har ett batteri en viss energimängd lagrad och brukar normalt anges i ampertimmar (Ah). Då klarar batteriet en uttagen sröm (A) under ett visst antal timmar. Med olika kurvor brukar anges hur tiden varierar med olika strömvärden.
    46 kW är en effektenhet och säger ingenting om hur lång tid den effekten kan tas ut innan batteriet är urladdat.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    24

    Sv: Batterielektriska tåg billiga i drift.

    Jag antar att han menar 46 kWh (kilowattimmar) vilket i så fall är ett mått på den energi som batteriet kan lagra. Vanligtvis anger man batteriets kapacitet i Ah men för att det ska bli relevant behöver man också veta batterispänningen.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Batterielektriska tåg billiga i drift.

    Ja tyvärr är det många som inte vet skillnaden mellan kW och kWh. När jag försöker förklara det jämför jag med en bil där motorn har en effekt (kW) och bensintanken har den energi (kWh) som finns tillgänglig.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •