Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: nya regler för tågresenärer

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

nya regler för tågresenärer

Nya EU-regler för tågresenärer antagna

Vid förseningar på över 100 minuter kommer tågbolagen att vara skyldiga att erbjuda rese-
    närerna ombokningsalternativ oavsett omständigheterna. Bild: EU

EU-parlamentet har nu godkänt nya rättigheter för
    tågresenärer vid eventuella förseningar, att förenkla för
    personer med nedsatt rörlighet att ta tåget och öppna för
    att lättare kunna resa mellan länder. Men uppgörelsen får
    kritik för att vara urvattnad.
    EU:s lagstiftare – parlamentet och medlemsländerna i
    ministerrådet – enades i höstas om en preliminär
    uppgörelse om tågpassagerares rättigheter. I dag torsdag
    har EU-parlamentet röstat för att ställa sig bakom den
    överenskommelsen.
    Uppgörelsen innehåller en rad minimiregler som
    medlemsländerna måste införa. Vid förseningar på mer
    än 100 minuter måste järnvägsoperatörerna erbjuda

resenärerna ombokningsalternativ oavsett omständig-
    heterna och hjälpa dem att hitta de bästa alternativen.

Eventuella måltider och inkvarteringskostnader för boende
    som uppstår vid förseningar ska ersättas precis som för
    flygpassagerare. Nya eller renoverade tågvagnar måste på
    sikt göra plats för minst fyra cyklar ombord och det ska bli
    lättare för personer med nedsatt rörlighet att ta tåget.
    Det finns missnöje med uppgörelsen från den gröna

partigruppen i EU-parlamentet. Miljöpartiets EU-
    parlamentariker Jakop Dalunde hade velat se att

parlamentets krav på att göra det möjligt att söka och boka
    tågbiljetter via flera olika tågbolag via en tjänst på samma
    sätt som det går att gör flygresor varit kvar i uppgörelsen.
    En majoritet av partigrupperna i EU-parlamentet röstade
    dock för uppgörelsen.

Källa: resenärsforum nyhetsbrev 4/2021 (exakt citat)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: nya regler för tågresenärer

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    ...
    EU-parlamentet har nu godkänt nya rättigheter för tågresenärer vid eventuella förseningar, att förenkla för personer med nedsatt rörlighet att ta tåget och öppna för att lättare kunna resa mellan länder. Men uppgörelsen får kritik för att vara urvattnad.
    EU:s lagstiftare – parlamentet och medlemsländerna i ministerrådet – enades i höstas om en preliminär uppgörelse om tågpassagerares rättigheter. I dag torsdag har EU-parlamentet röstat för att ställa sig bakom den överenskommelsen.
    ...
    Om man läser texten noggrant så är den motsägelsefull (i det som jag strukit under).
    Jag tror det sista är det mest korrekta: Parlamentet har godkänt ett förslag till uppgörelse, men ministerrådet måste också godkänna samma förslag innan det blir antaget.

Redan för några år sedan röstade parlamentet igenom ett förslag de hade och det beskrevs som att nu skulle det bli cyklar på alla tåg och en del annat, men det accepterades inte av ministerrådet, så nu har det förhandlats fram ett modifierat förslag.

Det är lite ovanligt detta att det finns ett parlament (motsvarande riksdag) som inte ensam kan besluta i frågor.

Edit: Eller har redan ministerrådet lämnat sitt godkännande också?

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-05-05 klockan 09:23:45. Anledning: Tillägg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har tolkat det så att det nu presenterade förslaget är det som alla (Kommissionen, Ministerrådet och Parlamentet) har accepterat.

Min personliga åsikt är att det är ett ganska gynnsamt förslag för "järnvägarna".

Mvh Olsson

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson Visa inlägg
    Jag har tolkat det så att det nu presenterade förslaget är det som alla (Kommissionen, Ministerrådet och Parlamentet) har accepterat.

Min personliga åsikt är att det är ett ganska gynnsamt förslag för "järnvägarna".

Mvh Olsson
    OK.
    Jag tänkte att förslaget kanske var förhandlat från kommissionens sida, men ännu inte godkänt av hela ministerrådet.
    Men, jag hittade denna sida (länk) och där står det (vilket tyder på att alla godkänt, även om Dalunde röstade emot):

"Nästa steg
    De reviderade reglerna gäller i princip alla internationella och inrikes tågresor och järnvägstjänster i hela EU. Medlemsländerna kan undanta inrikes järnvägstjänster under en begränsad tid.
    Reglerna träder i kraft 20 dagar efter det att de har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning. De börjar gälla två år senare, med undantag för kraven på cykelplatser som börjar tillämpas fyra år efter det att förordningen har trätt i kraft."

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag har hittat ett utkast till de nya reglerna, på svenska, här.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Om man läser texten noggrant så är den motsägelsefull (i det som jag strukit under).
    Jag tror det sista är det mest korrekta: Parlamentet har godkänt ett förslag till uppgörelse, men ministerrådet måste också godkänna samma förslag innan det blir antaget.

Redan för några år sedan röstade parlamentet igenom ett förslag de hade och det beskrevs som att nu skulle det bli cyklar på alla tåg och en del annat, men det accepterades inte av ministerrådet, så nu har det förhandlats fram ett modifierat förslag.

Det är lite ovanligt detta att det finns ett parlament (motsvarande riksdag) som inte ensam kan besluta i frågor.

Edit: Eller har redan ministerrådet lämnat sitt godkännande också?
    EU fungerar som ett land, fast lite udda.
    En slags federation med delstater med stor makt.

EU har en regering som kallas "kommisionen" för att inte förväxlas med medlemsländernas regeringar.
    Den kan lägga lagförslag.
    Sedan ska ministerrådet (ofta kallat "rådet" fast lite förvirrande för det finns andra "råd", och som består av medlemsländernas regeringar) godkänna det.
    Slutligen ska EU-parlamentet godkänna det. Men de kan ändra i förslaget och godkänna det, och då måste ministerrådet godkänna ändringen eller ändra tillbaka eller igen och då får parlamentet ta ställning igen.

Det har i detta fall varit en förhandling, där kanske ministerrådet godkänt något som parlamentet velat ändra i och nu har det förhandlats och godkänts.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    EU fungerar som ett land, fast lite udda.
    En slags federation med delstater med stor makt.

EU har en regering som kallas "kommisionen" för att inte förväxlas med medlemsländernas regeringar.
    Den kan lägga lagförslag.
    Sedan ska ministerrådet (ofta kallat "rådet" fast lite förvirrande för det finns andra "råd", och som består av medlemsländernas regeringar) godkänna det.
    Slutligen ska EU-parlamentet godkänna det. Men de kan ändra i förslaget och godkänna det, och då måste ministerrådet godkänna ändringen eller ändra tillbaka eller igen och då får parlamentet ta ställning igen.

Det har i detta fall varit en förhandling, där kanske ministerrådet godkänt något som parlamentet velat ändra i och nu har det förhandlats och godkänts.
    Det som kan vara förvirrande med ministerrådet är ju att det inte är någon fast sammanslutning utan vad jag förstår den minister från varje land som har portföljen som motsvarar området som ska diskuteras och då olika länders regeringar har olika fördelningar inom sina regeringar (och i åtminstone i Sverige kan blanda om lite hur man vill) så kan det säkert bli svårt att hålla reda på.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det som kan vara förvirrande med ministerrådet är ju att det inte är någon fast sammanslutning utan vad jag förstår den minister från varje land som har portföljen som motsvarar området som ska diskuteras och då olika länders regeringar har olika fördelningar inom sina regeringar (och i åtminstone i Sverige kan blanda om lite hur man vill) så kan det säkert bli svårt att hålla reda på.
    Vad behöver man hålla reda på? Närvaron framgår av mötesprotokollen. Närvarande ministrar är företrädare för sitt lands regering.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Vad behöver man hålla reda på? Närvaron framgår av mötesprotokollen. Närvarande ministrar är företrädare för sitt lands regering.
    Men behöver inte hålla reda på det alls, men om man ändå vill förstå vad ministerrådet är så kanske man försöker hålla reda på det. Att de som är inblandande har koll tar jag för givet, det var oss andra jag tänkte på.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jo, men jag antar att det mesta förberedande jobbet sker i de ständiga representanternas kommitté "Coreper" https://www.consilium.europa.eu/sv/c...ies/coreper-i/

Så ministrarna behöver bara vara formellt ansvariga.

Men nu är vi långt från spåret..

Mvh Olsson

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

..
    Vid förseningar på mer än 100 minuter måste järnvägsoperatörerna erbjuda resenärerna ombokningsalternativ oavsett omständigheterna och hjälpa dem att hitta de bästa alternativen.
    I utkastet till reglerna står det att tidsgränsen är 60 minuter, vilket är samma som i de gamla reglerna. Det står att järnvägsföretaget kan ge annan i uppdrag att ordna ombokningen (dvs resenären verkar inte kunna kräva att få åka med annan).
    Men om järnvägsföretaget inte erbjudit ombokning inom 100 minuter så kan resenären få ersättning för alternativ resa som hen själv har ordnat.

Eventuella måltider och inkvarteringskostnader för boende som uppstår vid förseningar ska ersättas precis som för flygpassagerare.
    I reglerna står det att järnvägsföretaget skall kostnadsfritt ordna måltider ombord eller på stationer, om det är möjligt och rimligt, samt vid behov inkvartering, och det är ju samma som i de gamla reglerna vad jag kan se.
    I pressmeddelandet nämns "ersättning för inkvartering", men jag har inte hittat något om detta med ersättning för utlägg i reglerna (och det är ju positivt att man inte själv skall behöva ligga ute med pengar, utan blir anvisad ett rum bara).

Nya eller renoverade tågvagnar måste på sikt göra plats för minst fyra cyklar ombord ...
    Denna regel om cyklar börjar gälla först 4 år efter att förordningen publicerats, och villkoret för renoverad rullande materiel är att det skall vara en stor renovering som kräver nytt godkännande av fordonet. Varje vagn måste inte ha cykelplatser, utan "Ett tillräckligt antal cykelplatser för en tågsammansättning bör fastställas med beaktande av tågsammansättningens storlek, vilken typ av trafik som bedrivs och efterfrågan på transport av cyklar.". Om inte staten säger annat, och det inte är orimligt, skall en tågsammansättning ha minst 4 cykelplatser. Och nattågsvagnar berörs inte.

En annan sak jag hittat i utkastet i de inledande skälen (skäl 37) är att det i det nya förslaget så behöver inte ersättning för förseningar om de beror på "extraordinära omständigheter, såsom extrema väderförhållanden eller större naturkatastrofer som äventyrar säker drift av tjänsten. Sådana händelser bör ha karaktär av en exceptionell naturkatastrof...". Detsamma gäller vid pandemier. I gamla reglerna fanns inga alls sådana force majeure.

Museijärnvägar kan få dispens från de flesta av reglerna i förordningen.

Om man kan köpa en resa med flera byten i en knapptryckning skall det betraktas som en direktbiljett, även om det är flera olika järnvägsföretag inblandade, om det inte tydligt angetts annat. Resebyråer (t.ex. webbsajter) som själva ordnar en sådan direktbiljett (utan att järnvägsföretagen godkänt det, och utan att det är tydligt för kunden) blir ersättningsskyldiga vid förseningar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    I utkastet till reglerna står det att tidsgränsen är 60 minuter, vilket är samma som i de gamla reglerna. Det står att järnvägsföretaget kan ge annan i uppdrag att ordna ombokningen (dvs resenären verkar inte kunna kräva att få åka med annan).
    Men om järnvägsföretaget inte erbjudit ombokning inom 100 minuter så kan resenären få ersättning för alternativ resa som hen själv har ordnat.
    Så om jag som resenär kan ordna en bra alternativ förbindelse efter 90 minuters försening men inte får tag i järnvägsföretaget som jag ursprungligen skulle åkt med så tvingas jag att istället ta en senare förbindelse även om den skulle vara både dyrare och sämre?

Intressant också att ansvaret läggs på järnvägsföretaget, inte på den som utfärdat biljetten (sätter taxan). Därmed blir det ju järnvägsföretagen som måste hålla igång kundtjänst som man kan nå, eller de kanske kan hänvisa till den som sätter taxan?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för genomgången.

Jag observerade två saker som är lite intressanta (tycker jag).

En är definitionen av ankomst:

ankomst: den tidpunkt då tågets dörrar öppnas vid ankomststationens perrong och det är tillåtet att lämna tåget

Man är alltså framme då man har möjlighet att lämna tåget, det kanske är självklart, men det lär finnas stora europeiska järnvägsbolag som regelmässigt nekat reklamationer och hänvisat till att tåget tekniskt nått stationen inom den stipulerade tiden.

En annan sak är tillhandahållandet av direktbiljetter som du nämner lite om Ulf.

Det står:

Om långväga persontrafik eller regional persontrafik på järnväg tillhandahålls av ett enda järnvägsföretag ska det företaget erbjuda direktbiljetter för dessa tjänster

Och sen står det att ett järnvägsföretag sa tolkas som:

Vid tillämpning av första stycket ska begreppet enda järnvägsföretag också innefatta alla järnvägsföretag som antingen är helägda av samma ägare eller helägda dotterföretag till ett av de berörda järnvägsföretagen.

Jag tror att den skrivningen har tillkommit för att man ska undvika att stora statliga järnvägsbolag (läs SNCF) startar dotterbolag med lågpriskoncept som man försöker hålla utanför sitt normala "nät" och på så viss försöker slippa att upprätthålla anslutningar och ta hand om försenade resenärer.

Men jag funderar också på om inte det innebär att t.ex. VY-Tåg Norge och Vy-Tåg Sverige och SJ AB och SJ Norge måste tillhandahålla direktbiljetter vid genomgående resa?

Den som lever får se..

Mvh Olsson

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson Visa inlägg
    Tack för genomgången.

Jag observerade två saker som är lite intressanta (tycker jag).

En är definitionen av ankomst:

ankomst: den tidpunkt då tågets dörrar öppnas vid ankomststationens perrong och det är tillåtet att lämna tåget

Man är alltså framme då man har möjlighet att lämna tåget, det kanske är självklart, men det lär finnas stora europeiska järnvägsbolag som regelmässigt nekat reklamationer och hänvisat till att tåget tekniskt nått stationen inom den stipulerade tiden.

En annan sak är tillhandahållandet av direktbiljetter som du nämner lite om Ulf.

Det står:

Om långväga persontrafik eller regional persontrafik på järnväg tillhandahålls av ett enda järnvägsföretag ska det företaget erbjuda direktbiljetter för dessa tjänster

Och sen står det att ett järnvägsföretag sa tolkas som:

Vid tillämpning av första stycket ska begreppet enda järnvägsföretag också innefatta alla järnvägsföretag som antingen är helägda av samma ägare eller helägda dotterföretag till ett av de berörda järnvägsföretagen.

Jag tror att den skrivningen har tillkommit för att man ska undvika att stora statliga järnvägsbolag (läs SNCF) startar dotterbolag med lågpriskoncept som man försöker hålla utanför sitt normala "nät" och på så viss försöker slippa att upprätthålla anslutningar och ta hand om försenade resenärer.

Men jag funderar också på om inte det innebär att t.ex. VY-Tåg Norge och Vy-Tåg Sverige och SJ AB och SJ Norge måste tillhandahålla direktbiljetter vid genomgående resa?

Den som lever får se..
    Intressant!

Och hur ska det tolkas om samma järnvägsföretag kör trafik i grannlänen utan att ha rätt att sälja egna biljetter? Lag brukar ju gå före avtal så det skulle kunna uppfattas som att det järnvägsföretaget genom lagen tvingas att sälja (egna) biljetter för resor mellan dessa län. Eller?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Intressant!

Och hur ska det tolkas om samma järnvägsföretag kör trafik i grannlänen utan att ha rätt att sälja egna biljetter? Lag brukar ju gå före avtal så det skulle kunna uppfattas som att det järnvägsföretaget genom lagen tvingas att sälja (egna) biljetter för resor mellan dessa län. Eller?
    Detta regelverk utgår från att det är järnvägsföretaget som säljer biljetter. Det tar inte höjd för när trafikbeställaren säljer biljetter och ett järnvägsföretag kör åt trafikbeställaren.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Detta regelverk utgår från att det är järnvägsföretaget som säljer biljetter. Det tar inte höjd för när trafikbeställaren säljer biljetter och ett järnvägsföretag kör åt trafikbeställaren.
    Jag anar det, men då är min fråga istället om lagen ska tillämpas strikt eller om järnvägsföretagets skyldighet överförs till taxe-sättaren (ursäkta uttrycket, men biljettförsäljaren skulle kunna leda tanken till en resebyrå som förmedlat biljetten).

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Jag anar det, men då är min fråga istället om lagen ska tillämpas strikt eller om järnvägsföretagets skyldighet överförs till taxe-sättaren (ursäkta uttrycket, men biljettförsäljaren skulle kunna leda tanken till en resebyrå som förmedlat biljetten).
    Det är inte en lag än. Först ska den anpassas för svenska förhållanden och godkännas av Sveriges riksdag, sedan blir det en lag. Hursomhelst, en bra fråga.

"Biljettförsäljare" används i texten i exakt den mening som din tanke leder dig - d v s en resebyrå eller motsvarande, så det uttrycket håller jag med om att vi ska undvika. Det är för Omio och liknande företag.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Så om jag som resenär kan ordna en bra alternativ förbindelse efter 90 minuters försening men inte får tag i järnvägsföretaget som jag ursprungligen skulle åkt med så tvingas jag att istället ta en senare förbindelse även om den skulle vara både dyrare och sämre?

Intressant också att ansvaret läggs på järnvägsföretaget, inte på den som utfärdat biljetten (sätter taxan). Därmed blir det ju järnvägsföretagen som måste hålla igång kundtjänst som man kan nå, eller de kanske kan hänvisa till den som sätter taxan?
    Grundtanken i reglerna har varit och är att det är inte du som skall behöva tänka ut alternativ och kontakta företaget, utan företaget skall ta initiativet till att erbjuda dig alternativ. Det tycker jag själv är en bra grundtanke som passar de flesta.

I ditt exempel med 90 minuter så räcker det ju att tåget är 61 minuter försenat för att företaget skall kontakta dig.
    Det är sen en ny regel att om de inte hört av sig inom 100 minuter (från det att förseningen blev känd) så har du nu möjlighet att själv ordna alternativ. Förmodligen har politikerna lyssnat på dig och andra som inte vill sitta och vänta för länge.
    Jag kan förstå att företagen vill få en ordentlig chans att reda ut det hela själva, och slippa betala för 5 personer i varsin taxi samma sträcka, eller betala hotellrum på Grand Hotell, så 100 minuter är kanske rimligt. I ditt fall så får du antingen vänta 10 minuter till, eller ta chansen och åka iväg efter 90 minuter och hoppas att du ändå får ersättning av företaget. Reglerna säger ju bara vad företagen måste göra, inte att de hindras vara mer generösa.

Jag har noterat, speciellt på många andra ställen (t.ex. om att ställa ut biljetter), att de skriver järnvägsföretaget när jag tycker att det borde vara bättre införa begreppet produktägare.
    Men, i fallet assistans vid ombokning så är det svårt att säga vem det är. Det kanske skulle uttryckts på ett något vagare sätt.
    För, ombord på tåget, så finns ju sällan produktägaren, utan där finns ju personal från järnvägsföretaget, och det bör vara dem som resenärer ombord får hjälp av.
    För resenärer som står på en station så är frågan vem som driver kundtjänsten åt produktägaren, men det tror jag i många fall också faktiskt är järnvägsföretaget som sköter det. Men visst, produktägaren har säkert gett direktiv hur ombokning skall hanteras och bestämt vilken information som ges i förväg till resenären.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

I FSM-projektet användes "produktägare" för det som du kallar "taxesättare". Jag tycker produktägare är ett utmärkt begrepp. Det är ett lite större begrepp för det finns ju mer än just bara taxan, produktägaren kan bestämma om t.ex. servering ombord och sånt, och kan vara den som äger fordonen. Samtidigt är nog Eurail GIE produktägare om du köper ett Interrailkort och reser med tåg, och det är hos Eurail du får försöka begära förseningsersättningar.

Biljettförsäljaren låter ju förvillande likt biljettutfärdare som finns definierat i reglerna: "varje återförsäljare av järnvägstransporter som säljer biljetter, inbegripet direktbiljetter, på grundval av ett avtal eller annat arrangemang mellan återförsäljaren och ett eller flera järnvägsföretag". Dit räknas helt klart fysiska resebyråer och Omio, och (fast där är jag osäker) även sj.se och Flixbus sajt. För mig ser jag en biljettförsäljare som en fysisk person som arbetar åt en biljettutfärdare.

I frågan vad som händer om samma järnvägsföretag kör trafik åt två grannlän som möts på gemensam station (Tranås är väl ett exempel), så är det svårt.
    Antingen är det så att den trafiken inte skall betraktas som regional (enligt denna EU-förordning) och då behöver inte direktbiljetter erbjudas. Eller så är bägge tågen regionaltrafik och då skulle jag tolka andemeningen som att skyldigheten finns, och att RKM-erna får inse att det finns en skyldighet i reglerna att direktbiljetter skall erbjudas. Visst blir det konstigt om det sen vid nästa upphandling inte längre är samma järnvägsföretag som kör i de två länen, då bortfaller ju kravet. Skyldigheten pekar visserligen ut järnvägsföretaget, men inget hindrar ju att det kommer överens om att någon annan ordnar det praktiska med direktbiljetterna.

Redan frågan om resor Stockholm-Oslo-Hamar med SJ AB/SJ Norge är intressant, men där låter det väl klart att det bör gå att få en direktbiljett.
    Var Vy Norge och Vy Sverige skulle mötas har jag svårt att komma på, men Vy måste ordna direktbiljetter för kombinationen Nattåg plus Norrtåg. Sen är frågan om en Resplusbiljett uppfyller villkoren för att vara en direktbiljett, och även frågan om hur den svenska lagen om kortdistansersättningar skall kombineras med detta krav.

För ja, regelskrivarna har inte riktigt förstått att man kan behöva skilja ut produktägare från järnvägsföretag, även om det vid långväga trafik oftast är samma företag som utför bägge rollerna. Det rör både skyldigheter för direktbiljetter, annat runt biljettförsäljning och assistans vid ombokning.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-05-06 klockan 11:53:30. Anledning: Tillägg om skyldighet för järmnvägsföretaget

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •