Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Inlandsbanan har på senare tid agerat för att den upphandlade persontrafiken mellan Mora och Östersund skall flyttas från buss till tåg. Den från Kroatien tillfälligt inlånade motorvagnen var ett led i dessa ansträngningar. Det ser nu ut som att ansträngningarna inte kommer att lyckas. Huvudsaklig aktör vid upphandlingen är Region Jämtland-Härjedalen och dess utskott för infrastruktur och kommunikationer kommer under veckan att fatta beslut i frågan. Tjänstemannaförslaget är fortsatt busstrafik. Om politikernas beslut följer tjänstemännens förslag så får det nog anses vara stor risk att detta är början på avveckling av betydande delar av Inlandsbanan. Nuvarande omfattning vad gäller person- och godstrafik motiverar inte en omfattande upprustning av infrastrukturen och nuvarande persontrafik är inte tillräcklig för att motivera en välbehövlig investering i nya fordon. Det är mot den bakgrunden som Inlandsbanans ansträngningar att få över persontrafiken på järnväg igen bör ses.

    Beslutsförslag:
    https://meetingsplus.regionjh.se/wel...nloadMode=open

    Beslutsunderlag:
    https://meetingsplus.regionjh.se/wel...nloadMode=open

    Yttrande från Dalatrafik:
    https://meetingsplus.regionjh.se/wel...nloadMode=open

    Trafikverkets utredning:
    http://diariet.regionjh.se/diariet/f...fb95be7865.pdf


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    165

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Utifrån de dokument som länkats ovan har jag förståelse för att det blir en busslösning.
    Det är relativt få resande på sträckan och även om Bussgods tydligen delvis skall avvecklas har det stor betydelse i många orter i åtminstone Dalarna.

    Spiken i kistan för tåget blev nog att Trafikverket skriver att det kan ta flera år att förbereda en upphandling för tågtrafik och att man i så fall ändå måste upphandla busstrafik under tiden.
    Att tåget sedan är flera miljoner dyrare med färre uppehåll och ingen godshantering i fordonen gör ju inte saken smakligare för länstrafikbolagen som förmodligen inte har överdrivet mycket pengar att köpa trafik för.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 125

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Tycker det liknar 80 tal och det gamla Transportrådets utredningar lång väg! Varför skulle man inte kunna hantera gods i tågen? Detta gjorde man ju alltid förr i tiden! Och varför skulle en tågupphandling ta flera år? Visst det tar säkert flera år innan nybeställda fordon är klara men till dess borde det gå utmärkt att klara sig med de Y1or som finns kanske i kombination av begagnade fordon från utlandet! Det är ju bara i Sverige som järnvägsfolket och dess beslutsfattare tycks ha "dieselfobi" och det borde finnas utmärkta fordon både i Danmark och Tyskland som efter lite renovering kunde gå några år! Tänker då på DSB MR och DB 628 vilka båda skulle passa utmärkt till Inlandsbanan!


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 576

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Utifrån de dokument som länkats ovan har jag förståelse för att det blir en busslösning.
    Det är relativt få resande på sträckan och även om Bussgods tydligen delvis skall avvecklas har det stor betydelse i många orter i åtminstone Dalarna.

    Spiken i kistan för tåget blev nog att Trafikverket skriver att det kan ta flera år att förbereda en upphandling för tågtrafik och att man i så fall ändå måste upphandla busstrafik under tiden.
    Att tåget sedan är flera miljoner dyrare med färre uppehåll och ingen godshantering i fordonen gör ju inte saken smakligare för länstrafikbolagen som förmodligen inte har överdrivet mycket pengar att köpa trafik för.
    Det låter som ganska svaga argument.
    Trafikverket skall väl upphandla nattågstrafik till i höst, och det uppdraget fick de väl strax före jul. Så, inte borde det få ta flera år.
    Att upphandla busstrafik under tiden är väl inget problem, man kan väl i värsta fall göra en direktupphandling med de som kör bussarna idag om man verkligen behöver något år på sig för ett tågavtal.
    Att det blir andra uppehåll kan ju medföra behov av någon kollektivtransport på bilvägen också, men det kanske räcker med kortare busslinjer, eller anropsstyrd taxi eller såna saker, om det stora flödet (långresandet) kan flytta till tåget. Senast jag såg bussarna var det stora dubbeldäckare, det kanske går att köra de kortare bussturerna med mindre bussar.
    Det kan väl inte vara svårt att fixa någon ny hållplats för tåget om det finns ett tydligt behov.
    Vet man att Inlandsbanan inte kan tänka sig att köra gods till de hållplatser som de stannar vid?
    Någonstans ligger ju ändå samhället (genom kommunerna) bakom Inlandsbanan, så det kanske är bättre använda pengar att låta tågen ta en del trafik och därför få mer resande.

    Men, jag har inte läst alla dokumenten.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    523

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Ja, detta är precis som allt annat vad det gäller tåg, det är ett sorts fordon som alltid får vika ner sej. Bussar är som det verkar det bästa som finns. MEN det är det inte. Finns det en järnväg då ska man naturligtvis använda den.Den enda anledningen att köra buss det är om det inte finns någon järnväg i närheten. Håller med "Henke" att detta liknar förra gången när Norrbom med flera idiotförklarade en hel användbar järnväg. Behåll och rusta upp Inlandsbanan.


  6. #6
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    20

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Var har du sett dubbeldäckare? När jag tar buss 46 från Östersund söderut är det en vanlig buss som försetts med godsutrymme i bakänden. Buss 45/63 som går norrut är av samma typ.


  7. #7
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    20

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Tågtrafiken är kanske bekvämare och snabbare men problemet är att den inte kan ersätta bussarna helt då bussarna idag stannar på många fler hållplatser. Det skulle betyda att man måste köra dubbelt på åtminstone delsträckor (både tåg och buss) för att behålla den service man har idag.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 576

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Lars B Johansson Visa inlägg
    Var har du sett dubbeldäckare? När jag tar buss 46 från Östersund söderut är det en vanlig buss som försetts med godsutrymme i bakänden. Buss 45/63 som går norrut är av samma typ.
    I Orsa. Det är länge sedan, längre än jag trodde, hittade att det var 2003.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    250

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Godshanteringen med buss ska upphöra så det problemet försvinner i a f, att hantera godset med tåget i den omfattning som bussarna har idag är av flera skäl otänkbart, det är inte småpaket som transporteras utan burar och pallar.

    Men som sagt det är ett övergående problem.

    Antalet användbara Y1:or räcker knappast till den trafik som skulle beställas, dessutom är ju miljöaspekten inte till dessas fördel.

    Att direktupphandla busstrafik i 3-4-5 år är omöjligt, en sådan trafik måste upphandlas på normalt sätt men lär knappast bli ett bekymmer om man sänker kravspecen vad gäller fordonen, dock lär det bli dyrt då konkurrensen blir minimal.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    250

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    I Orsa. Det är länge sedan, längre än jag trodde, hittade att det var 2003.
    Vid enstaka tillfällen körde nog den dåvarande entreprenören KR Trafik med någon av de fyra Scania/Helmark som var avsedda för 63:an, så det var nog en lyckträff att du fick se en sådan.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Tåget och bussen ska ju samarbeta enligt mig. De är omöjligt att ersätta bussen, men vi kan ha tåget på krävande avgångar. Dagens upplägg visar ju att tågets avgångar har mer resanden än bussarna. Bara de talar för att de finns en stark tro på detta. De ökar ju antalet varje år.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    250

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Tågchefen Visa inlägg
    Tåget och bussen ska ju samarbeta enligt mig. De är omöjligt att ersätta bussen, men vi kan ha tåget på krävande avgångar. Dagens upplägg visar ju att tågets avgångar har mer resanden än bussarna. Bara de talar för att de finns en stark tro på detta. De ökar ju antalet varje år.
    Det finns inte så många avgångar.

    Idag går det 2 dubbelturer ToR Östersund-Mora dagligen, dessutom 1 dubbeltur Sveg-Östersund M-F och 1 enkeltur Sveg-Östersund Lördagar och Östersund-Sveg Söndagar.

    Vad gäller tåg så är det ju bara snötåget som körs i ytterligare en knapp månad, därefter ställs trafiken in och återupptas som turisttrafik 11 juni

    Ska man köra reguljär trafik kan man inte samtidigt ha timslånga uppehåll för turister, tyvärr och ska man dessutom köra för andra än fjärresenärer måste tiderna vara anpassade till skola och arbete


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    165

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    En buss tar ju ungefär lika många resenärer som en Y1:a gissar jag, men förmodligen till en betydligt lägre kostnad och med en mycket större tillgänglighet och flexibilitet.
    Eftersom det inte är så folkrika områden vi talar om jämfört med storstäderna i söder så blir det givetvis också färre som kan dela på kostnaden för trafiken vilket gör att huvudmännen måste tänka på ekonomin i betydligt större utsträckning än i storstadsområdena som också har hårdaå ekonomiska krav på sig.
    Eftersom trafiken sannolikt inte är lönsam på kommersiell grund får staten subventionera trafiken och även de ställer nog krav just på att pengarna används så effektivt som möjligt.
    Att i det läget mata busstrafik till tåget vid flera stationer låter möjligen miljövänligare än att köra buss hela sträckan, men inte effektivare.
    Enligt utredningen krävs dessutom en upprustning av banan för att möjliggöra reguljär trafik på det sätt som IBAB vill.
    Jämför kostnaden för upprustning av banan med hur mycket busstrafik man kan upphandla för samma pengar så tror jag att bussarna gör större samhällsnytta än tågen i det här fallet.
    Dock tycker även jag att det vore trevligt om trafiken kunde gå på järnväg i större utsträckning, men ekonomin talar som sagt emot detta.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 576

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    En buss tar ju ungefär lika många resenärer som en Y1:a gissar jag, men förmodligen till en betydligt lägre kostnad och med en mycket större tillgänglighet och flexibilitet.
    Eftersom det inte är så folkrika områden vi talar om jämfört med storstäderna i söder så blir det givetvis också färre som kan dela på kostnaden för trafiken vilket gör att huvudmännen måste tänka på ekonomin i betydligt större utsträckning än i storstadsområdena som också har hårdaå ekonomiska krav på sig.
    Eftersom trafiken sannolikt inte är lönsam på kommersiell grund får staten subventionera trafiken och även de ställer nog krav just på att pengarna används så effektivt som möjligt.
    Att i det läget mata busstrafik till tåget vid flera stationer låter möjligen miljövänligare än att köra buss hela sträckan, men inte effektivare.
    Enligt utredningen krävs dessutom en upprustning av banan för att möjliggöra reguljär trafik på det sätt som IBAB vill.
    Jämför kostnaden för upprustning av banan med hur mycket busstrafik man kan upphandla för samma pengar så tror jag att bussarna gör större samhällsnytta än tågen i det här fallet.
    Dock tycker även jag att det vore trevligt om trafiken kunde gå på järnväg i större utsträckning, men ekonomin talar som sagt emot detta.
    Kan vara.
    Men, om samhället (oavsett om det är kommuner, landsting, regioner eller staten) vill ha kvar Inlandsbanan så är det kanske dumt att köra både tåg och buss vid ungefär samma tidpunkt på samma sträcka.
    Vill samhället ha kvar banan och trafiken, så bör man ju inte ta med kostnader för upprustning av järnvägen när man räknar på detta om långdistansen skall köras med buss eller tåg, och ifall den upprustningen ändå skulle göras.
    Sen får det inte heller bli att om det är tåg så skall staten betala medan är det buss skall regionen betala, utan samhället måste ta ett helhetsgrepp.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 125

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Vad finns det för regelbunden godstrafik numera ? Bränsletorv Sveg-Mora ? Hur gick det med kalken till LKAB? Godset måste kunna bidra till "tunga" argument för att behålla och rusta banan som också kan komma persontrafiken till del


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    56

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Tanken är väl inte att persontrafiken skulle köras med Y1 utan att nya tåg skulle införskaffas. Det var väl därför denna kroatiska vagn visade upp under 2017. Detta tåg lär ju ta fler passagerare än vad en buss gör. Känns som de hade fått fler resande om de valt att köra en del turer med tåg.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    En buss tar ju ungefär lika många resenärer som en Y1:a gissar jag, men förmodligen till en betydligt lägre kostnad och med en mycket större tillgänglighet och flexibilitet.
    Eftersom det inte är så folkrika områden vi talar om jämfört med storstäderna i söder så blir det givetvis också färre som kan dela på kostnaden för trafiken vilket gör att huvudmännen måste tänka på ekonomin i betydligt större utsträckning än i storstadsområdena som också har hårdaå ekonomiska krav på sig.
    Eftersom trafiken sannolikt inte är lönsam på kommersiell grund får staten subventionera trafiken och även de ställer nog krav just på att pengarna används så effektivt som möjligt.
    Att i det läget mata busstrafik till tåget vid flera stationer låter möjligen miljövänligare än att köra buss hela sträckan, men inte effektivare.
    Enligt utredningen krävs dessutom en upprustning av banan för att möjliggöra reguljär trafik på det sätt som IBAB vill.
    Jämför kostnaden för upprustning av banan med hur mycket busstrafik man kan upphandla för samma pengar så tror jag att bussarna gör större samhällsnytta än tågen i det här fallet.
    Dock tycker även jag att det vore trevligt om trafiken kunde gå på järnväg i större utsträckning, men ekonomin talar som sagt emot detta.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    56

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Vet jag läst någonstans att i dagtåget som Inlandsbanan kör var det väldigt mycket pendlare som åkte så det borde finnas underlag.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    250

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Nordanvinden81 Visa inlägg
    Vet jag läst någonstans att i dagtåget som Inlandsbanan kör var det väldigt mycket pendlare som åkte så det borde finnas underlag.
    Det var när man körde Åsarna-Östersund-Åsarna i pendlarläge, det slutade man dock med av fordonsskäl.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    56

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Nej det var inte det speciella pendlartåget jag tänkte på utan snötåget. Hittade detta:
    Det krävdes fler vagnar än vanligt för att få plats med de 160 personer på Snötåget från Mora mot Östersund på Skärtorsdagens eftermiddag. Flera av resenärerna klev av i Sveg.
    – Det här visar att snötåget nu mer och mer används som kollektivtrafik, inte bara av turister, säger Mats Westling, trafikchef på Inlandsbanan.
    Drygt två tredjedelar av resandet på Snötåget utgjordes alltså av kollektivtrafikresenärer och totalt fördubblades resandet på sträckan.
    Många använder alltså snötåget för kollektivtrafikresor.
    Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Det var när man körde Åsarna-Östersund-Åsarna i pendlarläge, det slutade man dock med av fordonsskäl.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    250

    Sv: Ingen upphandlad persontrafik på Inlandsbanan

    Det är knappast några som pendlar mellan kollektivt Sveg och Mora med de tider som gäller för buss/tåg, däremot är det i storhelger gott om fjärresenärer söderifrån på hela sträckan, dessa kan man precis som Mats säger inte räkna som turister men givetvis inte heller som pendlare.

    Ska man resa från Stockholm till Sveg och vidare i Härjedalen finns det två alternativ, antingen via Mora eller via Ljusdal, tidsmässigt går det lite fortare via Ljusdal om tiderna passar.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •